وزیرامور خارجه در نشست فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تأکید کرد

اهانت به قرآن نقض حقوق 2 میلیارد مسلمان

تردید و تأخیر در محکومیت هتک حرمت به قرآن نشان‌دهنده استاندارد دوگانه است گزارش «ایران» از کلکسیون انسان‌ستیزی در سوئد

وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی و نمایندگان بیش از 80 کشور اسلامی و غیراسلامی در جلسه فوری شورای حقوق بشر در ژنو، طی سخنانی اهانت به قرآن‌کریم و سایر کتب مقدس ادیان را محکوم کردند.
به گزارش ایرنا، در این جلسه وزرای امور خارجه ایران، عربستان، پاکستان، اردن، مصر، قطر و اندونزی با ارسال پیام‌های ویدیویی اقدامات اخیر در اهانت به قرآن‌کریم را در کشورهای اروپایی محکوم کرده و خواستار وضع قوانین مناسب برای جلوگیری از تکرار این‌گونه اقدامات در آینده شدند. حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پیام ویدیویی خود ضمن اشاره به اهمیت، ضرورت و بموقع بودن برگزاری این جلسه، اظهار داشت: اهانت به قرآن نه تنها نقض حقوق بشر است که باید فوراً توسط تمام حامیان واقعی حقوق بشر محکوم شود. وی با بیان اینکه بی‌احترامی اخیر به قرآن‌کریم در سوئد، ششمین مورد در نوع خود در کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۳ است، گفت: این اقدامات صراحتاً موجب تحریک خشونت، نفرت، تبعیض و خصومت بر ضد مسلمانان می‌شود. وزیر امور خارجه افزود: سوزاندن قرآن‌مجید نه تنها ناقض حقوق بشر، بلکه ناقض حقوق بیش از دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان است. چنین اقدامات نفرت‌انگیزی باید بی‌درنگ از سوی همه مدافعان حقوق بشر محکوم شود.
امیرعبداللهیان شناسایی و رفع خلأهای قانونی در سطوح ملی و بین‌المللی را لازمه جلوگیری از تکرار اهانت به قرآن کریم برشمرد و تأکید کرد: ما مُصرّانه از مقامات سوئد و دیگر کشورهای اروپایی درخواست می‌کنیم تدابیر فوری و مؤثری در قبال عاملان این اقدامات منزجرکننده اتخاذ کنند تا از وقوع دوباره آنها در آینده پیشگیری شود.
وی در ادامه اظهار داشت: علاوه بر این، قویاً همه کشورها را ترغیب می‌کنیم که با اقدامات ناشی از نفرت دینی که برانگیزنده تبعیض، خصومت و خشونت هستند، مقابله کنند. آنها باید مقررات و چهارچوب‌های ملی خود را بررسی نمایند تا از اقدامات پیشگیرانه مؤثر در نظام‌های حقوقی و اساسی خود اطمینان حاصل کنند. وزیر امور خارجه کشورمان در پایان تصریح کرد: هرگونه تردید یا تأخیر در محکومیت یا جلوگیری از چنین اقداماتی تنها منجر به تقویت برداشت‌های مبنی بر استانداردهای دوگانه و توجیه سوءاستفاده از آزادی بیان خواهد شد. گفتنی است، این جلسه پس از آن برگزار شد که یک افراطی سوئدی دو هفته پیش تحت حمایت مقامات و پلیس این کشور در مقابل چشمان حدود ۲۰۰ مسلمان، قرآن‌کریم را در بیرون مسجد اصلی استکهلم پایتخت سوئد سوزاند. همچنین قطعنامه پیشنهادی سازمان همکاری اسلامی در محکومیت قرآن‌سوزی و اهانت به ادیان در این نشست ارائه شد.
جستجو
آرشیو تاریخی