صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و نه - ۲۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و نه - ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

به بهانه نمایش «واهگ» در اولین جشنواره فیلم «حوا»

مسأله‌ اصلی داشتن آرزو است!

احسان مفیدی‌کیا
منتقد سینما


نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا، با نمایش آثاری در بخش‌های ملی و بین‌الملل و در قالب‌های فیلم بلند سینمایی، کوتاه داستانی و مستند با محوریت مسأله زنان در خانواده و جامعه به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد از 20 تا 23 تیرماه در تهران و 14 استان منتخب برگزار می‌شود. این رویداد بزرگ فرهنگی بنا دارد آثار را در آینده نزدیک به کشورهایی مثل چین، روسیه، تونس و... ببرد و با برپایی هفته‌های فیلم به بهتر دیده‌شدن آنها در سطح بین‌المللی نیز کمک کند. مخاطبان پیگیر فیلم‌های مستند ضمن حضور در این رویداد فرهنگی می‌توانند از این پنجره با تعدادی از آثار حاضر در جشنواره آشنا شوند تا با دید وسیع‌تری برای تماشای مستندها اقدام کنند.
«واهگ» مستندی است از سیمای یک بانوی بلوچ که دهیار است و اقامتگاه بومگردی دارد. او در عین حال آموزگار مدرسه روستا و هم مسئول کتابخانه است و با همراهی و همپایی شوهرش هر کاری می‌کند تا کمی فضای اجتماعی و فرهنگی روستای غلام محمد بازار را ارتقا بخشد و دید مردم و باور زنان را نسبت به توانایی‌هایشان تغییر دهد.
داستان «واهگ» داستان آرزوست، داستان زنی که در محیط بسته روستا، در ذهن خود چشم‌اندازی زیبا ساخته و بعد به آن تصویر خیالی عینیت بخشیده، الان هم می‌خواهد به دیگران بگوید که اول باید بخواهند و آن وقت در پی تحقق آن خواسته بروند و آرزو داشتن مهم‌تر از هر چیز دیگری است.
سمیه و ‌الله‌بخش بچه ندارند اما بچه‌های روستا را چنان دوست دارند و حمایت می‌کنند که هر کودکی آرزو دارد فرزندشان باشد و چه از این بالاتر که آن دو، بچه‌ها را در «واهگ» خود، یعنی در خانه بومگردی‌شان، یعنی در آرزویشان راه داده و نشان‌شان می‌دهند که می‌شود چیزی را خواست و با همت و پشتکار به آن رسید.
حدیث جان‌بزرگی در یکی از محروم‌ترین نقاط ایران، در بلوچستان سر به زیر، برای آرزو‌ها فیلم ساخته و نشان داده که اگر اینجا هم بخواهی، اگر باورت باشد که می‌شود و می‌توانی، به آنچه دوست‌ داری خواهی رسید؛ مسأله اصلی داشتن آرزو است!

جستجو
آرشیو تاریخی