ادعای عجیب پیشکسوت 46 ساله جودو

میران: می‌خواهم با مدال المپیک پاریس آرام شوم!

2 مدال المپیک مرا دزدیدند

فائزه زمانی
روزنامه نگار

این روزها جودو به شعبده‌بازی تبدیل شده است که هر روز اتفاق جدیدی را از آستینش برایمان رو می‌کند، بعد از شائبه اختلاس آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون و کنارگذاشتنش از تیم ملی و همچنین استعفای حسن کامرانی‌فر دبیر فدراسیون، این بار محمود میران پیشکسوت 46 ساله با انتشار پست عجیبی در صفحه شخصی‌اش ما را غافلگیر کرد.«به‌ نام خدا، اینجانب محمود میران آمادگی خود را برای حضور در بازی‌های آسیایی 2023 چین و المپیک پاریس اعلام می‌کنم.»
او که همین یک ماه پیش نیامده با استعفایش از سمت مدیر فنی تیم‌های ملی جودو از فدراسیون رفت، به گفته خودش می‌خواهد مجدداً به تیم ملی برگردد تا با کسب مدال المپیک آرام بگیرد!
از آنجا که پست او برایمان خیلی عجیب بود سریعاً با او تماس گرفتیم، خیلی اهل مصاحبه نیست اما قبول کرد با ما صحبت کند. ماجرای بازگشتش به تیم ملی در سن 46 سالگی را تأیید کرد و گفت شوخی‌ای در کار نیست: «توضیح خاصی در این باره ندارم، تصمیمم کاملاً جدی است و می‌خواهم به تیم ملی برگردم. آمادگی بالایی دارم و می‌توانید این موضوع را از سالن سنجش آکادمی ملی المپیک استعلام بگیرید. من اسفند سال قبل از ناحیه کمر دچار مشکل شدم، بعد از انجام MRI با نظر پزشکان وزن کم کردم تا نیازی به عمل جراحی نداشته باشم.
با برطرف شدن این مشکل از فروردین‌ماه مثل یک ورزشکار حرفه‌ای تمریناتم را شروع کردم، الان هم وضعیت بسیار خوبی دارم و آماده بازگشت به تیم ملی هستم. با پریچهره سرپرست فدراسیون هم صحبت کردم و او استقبال کرد، بنابراین از هفته آینده به اردوی تیم ملی می‌روم.»
او در واکنش به اینکه اوضاع این روزهای جودو در شأن این رشته نیست، گفت: «بله، اوضاع جودو در شأن این رشته نیست، درست مثل اوضاع این روزهایمان که در شأن ایران نیست. جودو هم نشأت گرفته از حال و روز کلی کشور است.»
 از میران درباره حواشی این روزهای جودو، برکناری میراسماعیلی و استعفای کامرانی‌فر، پرسیدیم اما او اظهار بی‌اطلاعی کرد: «اطلاعی ندارم! این رفت‌و‌آمدها و استعفاها را دنبال نمی‌کنم.»
  آرش میراسماعیلی ماه پیش، قبل از کنار گذاشته شدن از فدراسیون جودو، در آخرین نشست خبری خود دلیل استعفای محمود میران از سمت مدیر فنی تیم‌های ملی را درخواست حقوق 30 میلیونی دانست، او حتی میران را با محمد بنا مقایسه کرد و گفت، بنا که معمار کشتی ایران است، درخواست چنین حقوقی ندارد. میران بعد از این گفته‌ها سکوت کرد، اما حالا در واکنش به این موضوع گفت: «حقوق محمد بنا باید ماهی 400 میلیون باشد نه ماهی 30 میلیون. به من بی‌احترامی شد و همچنان هم این بی‌احترامی‌ها ادامه دارد. من از اول سال در خدمت تیم ملی جودو بودم، اما حتی یک ریال هم دریافت نکردم. الان هم با وجود اینکه می‌دانم یک ریال دریافت نمی‌کنم، می‌خواهم دلی به تیم ملی برگردم تا در مسابقات پیش رو شرکت کنم!»
میران که سال‌هاست در کنار جودو نقاشی می‌کشد، معتقد است زندگی یک پارادوکس است: «نه تنها جودو و نقاشی بلکه کلاً زندگی پارادوکس است. از بچگی زیرنظر نقاش‌های بزرگی آموزش دیدم و به هنر علاقه‌مند بودم.
به دلیل استعداد و علاقه پدرم به جودو رفتم. 4 بار هم پهلوان ایران شدم، اما نه بازوبندهایم را دادند و نه حق سفره‌ام را.
در کشتی و جودو هم پولم را ندادند، کلاً در ورزش ایران سانسور شدم. دلیلش را هم نمی‌دانم و باید از مسئولان کشور بپرسید که با من مشکل شخصی داشتند یا نه. من 5 مدال بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارم که از این حیث در ورزش ایران رکورددار هستم.
شما کسی را می‌شناسید که در ورزش ایران در سه رشته سنگین جودو، کشتی و کشتی پهلوانی فعالیت داشته و همه را زده باشد؟
من فقط 20 سال در تیم ملی جودو بدون رقیب، فیکس بودم؛ از سال 1369 تا 1387 که برای حضور در المپیک پکن حقم را خوردند، با رضا رودکی شاگرد خودم برایم انتخابی گذاشتند و در محله خودم حقم را خوردند. هم المپیک 2004 و هم المپیک 2008 مانع از حضور من در المپیک شدند و مدال مرا دزدیدند. حالا هم فقط می‌خواهم یک مدال المپیک بگیرم تا آرام شوم.»
بعد از صحبت‌های میران با نصرالله پریچهره، سرپرست فدراسیون تماس گرفتیم تا نظر او را در این باره بشنویم، اما او باز هم جواب نداد.

جستجو
آرشیو تاریخی