صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و چهار - ۱۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و چهار - ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

سعید عزیزیان، دروازه بان سابق استقلال و پرسپولیس در گفت‌و‌گو با «ایران»:

بیرانوند بداند که پرسپولیس او را به همه چیز رساند

محمدمحمدی سدهی
روزنامه نگار

 در روزهای اخیر موضوع فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند به داغ‌ترین و جنجالی‌ترین سوژه فوتبال ایران تبدیل شده است.  به همین بهانه خبرنگار «ایران» در ابتدا به سراغ احمدرضا عابدزاده، دروازه بان سابق تیم‌های استقلال و پرسپولیس رفت که او این روزها به‌دلیل احتمال حضور پسرش (امیر عابدزاده) در پرسپولیس مصاحبه نمی‌کند. علاوه بر این محمد فنایی، دروازه بان سابق پرسپولیس که سابقه کار با بیرانوند را دارد، اعلام کرد صحبتی در خصوص علیرضا بیرانوند ندارد. در این میان سعید عزیزیان، دروازه بان سابق تیم‌های پرسپولیس و استقلال که سابقه بازی و مربیگری در این دو تیم را دارد، در خصوص اقدام بیرانوند این گونه صحبت کرد: «بیرانوند گلر شماره یک تیم ملی است و در طول این سال‌ها به چیزی که می‌خواست رسیده است. او باید بداند که رفتن به استقلال تبعات منفی زیادی دارد و این موضوع باعث می‌شود تا او با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شود.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت این جابه‌جایی کیفیت بیرانوند پایین می‌آید، می‌گوید: «این اتفاق در سال‌های گذشته برای بازیکنانی که در این دو تیم جابه‌جا شده‌اند، افتاد و بازیکنان نتوانستند در تیم رقیب عملکرد خوبی داشته باشند، چرا که کیفیت بازیکن تنها به مسائل فنی ارتباط ندارد و مسائل روحی و روانی یکی از موضوعات مهم است که بازیکن اگر از این نظر در شرایط ایده آل نباشد، با افت شدیدی مواجه خواهد شد. همین اتفاقات و حواشی اخیر باعث می‌شود تا او از نظر روحی و روانی دچار مشکل شود حال چه برسد که او به استقلال برود.»
عزیزیان که در سال 1367 از استقلال به پرسپولیس رفت در پاسخ به این سؤال که آن دوران چه تفاوتی با حالا داشت، می‌افزاید: «در آن زمان فضا این گونه نبود و در واقع فضای مجازی وجود نداشت که هر کسی بتواند براحتی حرفش را بزند. آن زمانی که من از استقلال به پرسپولیس رفتم فضای مجازی وجود نداشت و تنها در زمین فوتبال برای بازیکنان حاشیه‌هایی به‌وجود می‌آمد اما الان این حاشیه‌ها هم در زمین است و هم در خارج زمین. این موضوع باعث می‌شود تا حاشیه‌های بیرانوند صدبرابر شود.»
مربی سابق تیم‌های پرسپولیس و استقلال با اشاره به این موضوع که بیرانوند جایی نمی‌رود، می‌گوید: «شاید اقدام او بازارگرمی باشد و می‌خواهد مبلغ قراردادش با پرسپولیس را بالا ببرد اما به هر حال باشگاه موظف است مشکلات او را برطرف کند. من به بیرانوند حق می‌دهم، وقتی امضای مدیرعامل پای قرارداد است باید مطالبات بازیکن را پرداخت کند. متأسفانه این موضوع باب شده و مسئولان باشگاه‌ها پرداخت مطالبات بازیکنان را به فصل‌های بعد ارجاع می‌دهند این در حالی است که سال بعد مدیریت تغییر می‌کند و دست بازیکن از رسیدن به مطالبات خود کوتاه می‌شود.»
او می‌افزاید: «بازیکن و باشگاه نسبت به همدیگر مسئولیت‌هایی دارند. همانگونه که بازیکن با کم کاری از سوی باشگاه جریمه می‌شود، باشگاه هم موظف به حل مشکلات و تشویق بازیکن در صورت قهرمانی است. باشگاه باید به قرارداد خود با بازیکن پایبند باشد و از سوی دیگر بازیکن هم باید شرایط باشگاه را درک کند. بیرانوند باید بداند که پرسپولیس او را به همه چیز رساند. او در پرسپولیس توانست به پیراهن تیم ملی برسد و لژیونر شود و در زمان بازگشت به ایران، هواداران پرسپولیس با آغوش باز از او استقبال کردند.» عزیزیان در خصوص مشکلات تیم‌ها در درون دروازه بیان می‌کند: «من اعتقاد دارم که هر تیم باید 2 گلر خوب و باکیفیت داشته باشد تا در صورتی که یکی از آنها از تیم جدا یا مصدوم شود، گلر دیگر جای او را بگیرد. هیچ کدام از تیم‌های ایرانی چنین شرایطی ندارند و حتی در برخی از تیم‌ها به سختی می‌توان یک دروازه بان خوب درجه یک پیدا کرد. فوتبال ایران با فقر دروازه بان مطمئن مواجه شده که این موضوع به‌دلیل بی‌اهمیتی به فوتبال پایه است. استعداد دروازه بانی وجود دارد و اگر به آکادمی اهمیت بدهیم می‌توانیم در پرورش دروازه بان موفق باشیم.» مربی سابق تیم‌های پرسپولیس و استقلال صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «متأسفانه پول و شهرت فقط در تیم‌های بزرگسالان است و این موضوع باعث می‌شود بازیکن یا مربی ترجیح دهد تا در تیم بزرگسالان کار کند. این در حالی است که در کشورهای خارجی به تیم‌های پایه اهمیت زیادی می‌دهند و مربیان حقوق بالایی دریافت می‌کنند.» عزیزیان در خصوص عِرق بازیکن به پیراهن تیم می‌گوید: «در آن زمان که در پرسپولیس بودم، 100 هزار نفر من را تشویق می‌کردند اما به یکباره با مصدومیت مواجه شدم و پایم شکست.
این موضوع باعث شد تا 4 سال خانه نشین شوم. در این مدت حتی یک نفر هم سراغی از من نگرفت و کاملاً فراموش شدم. آن زمان قرارداد بازیکنان مثل الان بالا نبود که بتوانیم زندگی خود را براحتی بگذرانیم این باعث شد تا از نظر مالی در تنگنا قرار گیرم و با مشکلاتی مواجه شوم.»

 

چراغ سبز عابدزاده به پرسپولیسی‌ها
ماجرای فسخ بیرانوند با پرسپولیس در شرایطی اتفاق افتاده که در فضای مجازی، بحث جانشین او نیز مطرح شده و از گلرهایی مانند علیرضا حقیقی یا امیر عابدزاده به عنوان جایگزین‌های احتمالی او یاد شده است. این در حالی است که قرارداد عابدزاده با پونفرادینا نیز به پایان رسیده و او بازیکن آزاد محسوب می‌شود. هر چند رادیو مارکا اعلام کرد این دروازه‌بان با پیشنهادی از تیم آلباسته روبه‌رو شده اما به نظر می‌رسد بازگشت این ملی‌پوش سابق به باشگاه پرسپولیس می‌تواند پیشنهاد جذاب‌تری برای او باشد. این اتفاق را می‌توان از پیام واضح پدرش احمدرضا عابدزاده مشاهده کرد. کاپیتان و دروازه‌بان سابق تیم ملی و پرسپولیس با انتشار تصویری در اینستاگرام از خودش و پسرش در حالی که لوگوی باشگاه پرسپولیس هم روی تصویر بود، نشان داد که دوست دارد در وضعیت فعلی، امیر به لیگ ایران برگردد و برای تیم محبوبش یعنی پرسپولیس به میدان برود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی