شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت منطقه‌ای در حال برگزاری است

رنگین کمان ایران زمین، در گستره «ایران فرهنگی»

قطعاً حفظ فرهنگ بومی بهترین راهکار مبارزه با تهاجم فرهنگی است. ما باید با معرفی موسیقی اصیل‌مان به نسل جوان، آنها را نسبت به موسیقی و فرهنگ وارداتی بیمه کنیم تا به سمت هویت محلی خود گرایش پیدا کنند

این دوره از جشنواره به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی برگزار می‌شود. نخستین بخش اجرایی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، به استان گلستان اختصاص داشت که از ۶ تا ۸ تیرماه، در مجموعه فرهنگی «وارنا»، به عنوان منطقه اول میزبان استان‌های تهران، قزوین، مازندران، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، البرز و قم بود. محمد نعیمی (موسیقی قزلباش و قزاق ـ گلستان)، ابراهیم جرجانی (موسیقی ترکمنی ـ گلستان)، ایوب حاج‌علی (تعزیه ـ قزوین)، محمود صادقی (دوتار ـ خراسان)، تاج‌محمد یلقی (موسیقی گمیشان ـ گلستان)، نصرت‌الله زرگر(تهران)، رضا کدخدا(غزل‌خوانی، تهران)، مرشد امیرفردی(موسیقی زورخانه ـ قم)، اصغرحاتمی (موسیقی چوپانی ـ‌ سمنان)، محمدرضا برزگر(موسیقی کتولی ـ گلستان)، سعدی صادقی و حرمت یوسفی (مازندران)، عاشیق ایمران حیدری (البرز) و علیرضا سلیمانی (دوتار ـ‌ خراسان شمالی) از اساتید و هنرمندان شرکت کننده این بخش بودند.

حضور نسل‌های جدید در یک رویداد موسیقایی مهم
علیرضا سلیمانی، فرزند استاد بزرگ حاج قربان سلیمانی نوازنده پیشکسوت موسیقی اقوام ایران، درباره برگزاری این دوره از جشنواره اظهارکرد: درجشنواره موسیقی نواحی امسال محیطی فراهم شد تا هنرمندان شهرهای منطقه برگزاری جشنواره با یکدیگر آشنایی بیشتری پیدا کنند.نکته دیگراینکه شهرهای مختلف باید تلاش کنند تا شرایط لازم جهت میزبانی از جشنواره را فراهم کنند و متقاضی میزبانی از جشنواره در دوره‌های آتی شوند.
محمدرضا برزگر، سرپرست گروه نجوای کتول نیز در بیان مزایای برگزاری غیرمتمرکز جشنواره موسیقی نواحی تأکید کرد: فراهم شدن فرصت کافی برای حضور گروه‌های موسیقی نواحی از مناطق مختلف و توجه ویژه به این گروه‌ها از جمله اتفاقات خوبی است که با برگزاری غیر متمرکز جشنواره امسال رخ داده است.
 سعدی صادقی، سرپرست گروه «سِلیم نیر» نیز به برخی مزایای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کشور پرداخت و گفت: برگزاری منظم جشنواره‌های موسیقی از جمله جشنواره‌های موسیقی‌خوانان و موسیقی نواحی انگیزه‌ای خاص برای جوانان علاقه‌مند به موسیقی ایجاد می‌کند. در همین راستا نیز در شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی، شاهد حضور نسل‌های جدید هستیم که این موضوع موجب تشویق بیشتر جوانان به موسیقی اقوام و نواحی می‌شود.
نصرالله زرگر، نوازنده چگور و سراینده اشعار به زبان رومانو هم ضمن ابراز امیدواری نسبت به برگزاری مستمر این جشنواره و نقش آن در حفظ و اعتلای موسیقی نواحی و اقوام در کشور گفت: خلاقیت در شیوه برگزاری جشنواره امسال که به صورت غیر متمرکز در ۵ استان برگزار می‌شود، اقدامی بسیار ارزشمند است چرا که موجب آشنایی بیشتر هنرمندان این نوع موسیقی نواحی و بده‌بستان‌های هنری میان آنها می‌شود. اینکه هنرمندان و نوازندگان موسیقی نواحی جهت شرکت کردن در جشنواره‌های مختلف به شهرهای گوناگون سفر کنند، موجب فراهم شدن امکانی می‌شود که آنها با سازهای مناطق دیگر نیز آشنا شوند و به نوعی تبادل فرهنگی صورت می‌گیرد.

عرصه‌ای برای عرض اندام هنرمندان جوان
استان چهارمحال و بختیاری به عنوان منطقه دوم از ۱۰ تا ۱۲ تیرماه با حضور استان‌های اصفهان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان درسالن بزرگ فرهنگسرای ارشاد میزبان شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بود. غلامشاه قنبری (نی و آواز - چهارمحال و بختیاری)، کوروش اسدپور (شاهنامه‌خوانی - چهارمحال و بختیاری)، مجید پاکدل و عبدالرحیم کرمی (نی‌جفتی و شروه‌خوانی - بوشهر)، ناخدا ستوده (چاووشی‌خوانی - بوشهر)، نصرت و علی چراغی (کرنا و دهل -بوشهر)، بهرام مهربخش (نی‌انبان- خوزستان)، عبدقلی شهبازی، روزه عباسی (نی و آواز- اصفهان)، باسم حمادی (ریف؛ موسیقی روستایی اعراب خوزستان)، رشید شعبانیان و کیانوش گودرزی (کرنا و نقاره - خوزستان)، سهراب شفیعی و ایرج موسویان (آوازهای محلی - کهگیلویه و بویراحمد) و حسینعلی سعادتی‌راد (کرنا و دهل فارس) ازاساتید و هنرمندان شرکت کننده این بخش بودند.غلامشاه قنبری ازنوازندگان شناخته شده موسیقی اقوام درباره برگزاری این رویداد اظهار داشت: برگزاری رویدادهای هنری باعث آرامش خاطر هنرمندان خواهد شد اما قطعاً این برنامه‌ها نیازمند استمرار و حمایت مالی نیز هست. نسل جدید نیازمند شناخت بزرگان هنر این سرزمین است و این شناخت تنها در صورت حمایت و همراهی مسئولان و ارزشی که آنها برای هنر قائل هستند، اتفاق می‌افتد.مجید پاکدل، هنرمند پیشکسوت و نوازنده نی نیز عنوان کرد: هنر موسیقی در بسیاری از نواحی ایران آن طور که باید و شاید مورد توجه نیست. این جشنواره بهترین و البته تنها محلی است که هنرمندان موسیقی نواحی می‌توانند هنر خود را در آن به نمایش بگذارند.

حفظ فرهنگ بومی بهترین راهکار مبارزه با تهاجم فرهنگی است
باسم حمادی سرپرست گروه «میسان» از شهر اهواز که در دومین شب اجراهای صحنه‌ای جشنواره در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد به روی صحنه رفت، با اشاره به اهمیت همنشینی اقوام در جشنواره اظهار کرد: کشور ما با توجه به وسعت جغرافیایی دارای اقوام متنوع، فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌های زیادی است که برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در همگرایی آنها بسیار تأثیرگذار است.
او ادامه داد: ما امروزه باید بحث گردشگری موسیقی را مورد توجه قرار دهیم. مردم با حضور در رویدادهایی چون جشنواره نواحی نسبت شهرها و استان‌های دیگر شناخت پیدا می‌کنند. حمادی احیای فرهنگ اصیل بومی را مانع بزرگ و ارزشمندی در برابر تهاجم فرهنگی معرفی کرد و گفت: قطعاً حفظ فرهنگ بومی بهترین راهکار مبارزه با تهاجم فرهنگی است. ما باید با معرفی موسیقی اصیل‌مان به نسل جوان، آنها را نسبت به موسیقی و فرهنگ وارداتی بیمه کنیم تا به سمت هویت محلی خود گرایش پیدا کنند.
در کنار اجراهای جشنواره، نشست‌های پژوهشی هم با حضور دبیراین دوره جشنواره برپاست که در دو منطقه نخست پژوهشگرانی همچون حسام‌ رضایی (پژوهشگر حوزه موسیقی‌شناسی قومی)، سعید کاظم‌زاده (پژوهشگر حوزه موسیقی‌شناسی قومی)، عاشیق عمران حیدری (پیشکسوت حوزه هنر عاشیقی و پژوهشگر حوزه هنر عاشیقی)، فرامرز منصوری و کیخسرو پورطاهری، محمود مشهودی، دامون شش‌بلوکی و... حضور داشتند و به بیان مطالبی ارزشمند در این خصوص پرداختند.

جستجو
آرشیو تاریخی