وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

گوش شنوا برای شنیدن انتقادات داریم

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که هجمه‌های اخیر از سوی چه کسانی و با چه اهدافی انجام می‌شود، گفت: «ما تلاش می‌کنیم که فضای فرهنگی و هنری کشور به حالت عادی برگردد و فعالیت‌ها در شرایطی دور از تنش و در حالت عادی انجام شود. پررونق‌ترین بهار سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ و هنر رقم خورده و حالا ممکن است از سوی عده‌ای اشکالاتی مطرح شده باشد؛ ما گوش شنوا برای شنیدن انتقادها داریم.»

    برنامه اصلی‌مان حمایت ویژه از تئاتر است
محمدمهدی اسماعیلی شامگاه یکشنبه به تماشای نمایش «میرزامحمد» نشست که از بوشهر و به کارگردانی قاسم تنگسیرنژاد در قالب نمایش‌های بخش بزرگسال نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک در سالن سایه اجرا شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اجرای این اثر نمایشی از عوامل برگزاری جشنواره و هنرمندان تشکر کرد و گفت: «نمایشی هم که به تماشای آن نشسته بودیم یکی از داستان‌های ممتاز تاریخی بود که روایتی از ایستادگی شیرزنان ایرانی برابر دشمنان بود.»
اسماعیلی با تأکید بر اینکه امسال جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک با استقبال خوبی مواجه شده است به بحث بودجه تئاتر هم اشاره کرد و گفت: «در اولین روزهای مسئولیت بنده در وزارت ارشاد به هنرمندان تئاتر قول دادیم تا مشکلات بودجه رفع شود. سال گذشته، تئاتر، پررونق‌ترین دوران خودش را سپری کرد و در جشنواره تئاتر فجر ما این استقبال را دیدیم. برنامه اصلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که از تئاتر به‌صورت ویژه حمایت شود؛ در این راستا نه‌تنها تهران بلکه همه شهرستان‌ها نیز مورد حمایت قرار گرفتند که نمونه بسیار خوب آن برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای بود.» وزیر ارشاد ادامه داد: «به همکاران‌مان در معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی گفتم که هیچ محدودیتی در حمایت از برنامه‌های تئاتری نداریم؛ تئاتر نشان‌دهنده عظمت تاریخی و فرهنگی این کشور است.» اسماعیلی با اشاره به صحبت‌های اخیر دبیر جشنواره عروسکی تهران-مبارک که به تحقق بودجه جشنواره اشاره کرده بود، واکنش نشان داد و گفت: «هادی حجازی‌فر از هنرمندان خوب تئاتر و سینما و تلویزیون ایران است. ما تلاش‌مان را کردیم که به وظیفه‌مان عمل کنیم و امیدواریم همیشه به وعده‌های‌مان عمل کنیم و در کنار هنرمندان باشیم.»

    ساماندهی حریم مجموعه تئاتر شهر در حال انجام است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت حریم مجموعه تئاتر شهر که مدت‌هاست بحث آن به دغدغه فعالان و هنرمندان عرصه تئاتر کشور تبدیل شده، گفت: «بودجه لازم فراهم شده است و اولین اقدامی هم که صورت گرفته، ساماندهی اطراف مجموعه تئاتر شهر بود که توسط شهرداری در حال انجام است. همچنین در ارتباط با این موضوع با وزارت میراث فرهنگی توافق‌هایی انجام شده است.
به‌واسطه تاریخی بودن مجموعه تئاتر شهر تمهیدات لازمه از محل اعتبارات وزارتخانه صورت گرفت و مراحل قانونی آن را پشت سر گذاشتیم و به‌زودی مراحل ساخت حریم این مجموعه اتفاق خواهد افتاد. به‌واسطه تاریخی بودن مجموعه تئاتر شهر تمهیدات لازمه از محل اعتبارات وزارتخانه صورت گرفت و مراحل قانونی آن را پشت سر گذاشتیم و به‌زودی مراحل ساخت حریم این مجموعه اتفاق خواهد افتاد.»
اسماعیلی درباره هجمه‌هایی که در این مدت به وزارت ارشاد وارد شده و در پاسخ به این پرسش که این هجمه‌ها از سوی چه کسانی و با چه اهدافی انجام می‌شود، گفت: «من نیت‌خوانی نمی‌کنم ولی به هر حال ما تلاش می‌کنیم که فضای فرهنگی و هنری کشور به حالت عادی برگردد و فعالیت‌ها در شرایطی دور از تنش و در حالت عادی انجام شود. پررونق‌ترین بهار سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ و هنر رقم خورده و حالا ممکن است از سوی عده‌ای اشکالاتی مطرح شده باشد؛ ما گوش شنوا برای شنیدن انتقادها داریم.»
    بازی‌های یارانه‌ای، موضوعی فراتر از اوقات فراغت
بنابرخبر دیگری، محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه طی سخنانی در مراسم افتتاح مرکز پایش کیفیت زیرساخت بازی‌های ایرانی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: «امروزه بازی‌های رایانه‌ای به موضوعی فراتر از پرکردن اوقات فراغت تبدیل شده است. طبق آخرین پیمایش انجام شده در سال گذشته، ۳۴میلیون نفر در کشور ما مخاطب بازی‌های رایانه‌ای هستند که از این میان ۵میلیون نفر به‌صورت حرفه‌ای بازی می‌کنند. بنابراین بازی‌های رایانه‌ای پس از موسیقی، بالاترین میزان مصرف فرهنگی را به خود اختصاص داده‌اند.»
اسماعیلی حمایت از تولید بازی‌های رایانه‌ای بومی و نظارت بر بازی‌های داخلی را از مهم‌ترین وظایف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دانست و گفت: «این بنیاد حمایت از تولید بازی‌های داخلی، کیفیت بازی‌ها و رعایت هنجارهای فرهنگی کشور را با جدیت پیگیری می‌کند، به طوری که سامانه‌های برخط بنیاد، اطلاعات و رده‌بندی بازی‌ها را در اختیار والدین و اولیای مدارس قرار می‌دهد. بنیاد بازی‌های رایانه‌ای باید با دروازه‌بانی بازی‌های خارجی تلاش کند بازی‌های متناسب با اقتضائات فرهنگی کشور در دسترس کودکان و نوجوانان قرار گیرد تا موجبات اطمینان و آرامش خاطر خانواده‌ها فراهم شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی