صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و یک - ۱۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و یک - ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

نوشته‌های محسن چاووشی و اسماعیل امینی در واکنش به سوزاندن قرآن کریم در سوئد، پست کاظم سیاحی درباره اینکه سینماهای کشور بزودی شاهد اکران فیلم «شهرک» خواهند بود و توصیه کامران شرفشاهی برای والدین علاقه‌مند به کتابخوان شدن فرزندان‌شان بخشی از مطالبی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

سوزاندن کلام خدا ترویج جاهلیت و نفرت است
اسماعیل امینی، شاعر و استاد دانشگاه، تصاویری از چندین جلد قرآن منتشر کرده و در توضیح آن آورده: «این تصویرها را از چند قرآن که در کتابخانه‌ام دارم گرفته‌ام. به سفارش مادر هر قرآنی که به دستم می‌رسد یک بار از آغاز تا پایان آن را می‌خوانم و بعد در کتابخانه می‌گذارم. سوزاندن قرآن کریم و رسم کتاب‌سوزان، آزادی نیست بلکه ترویج جاهلیت و نفرت است.»

واکنش محسن چاووشی به سوزاندن قرآن
محسن چاووشی، خواننده موسیقی پاپ هم به ماجرای سوزاندن قرآن کریم در سوئد واکنش نشان داده و نوشته است: «تورات را تغییر دادند، انجیل را تغییر دادند، وقتی نتوانستند قرآن را تغییر دهند، آن را سوزاندند.»


خبر کاظم سیاحی برای آغاز اکران «شهرک»
کاظم سیاحی، بازیگر و کارگردان تئاتر، تصویری از پوستر فیلم سینمایی شهرک را منتشر کرده و خبر از آن داده که اکرانش بزودی آغاز می‌شود: «پوستر فیلم سینمایی «شهرک» به نویسندگی و کارگردانی علی حضرتی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی در حالی رونمایی می‌شود که این فیلم از 14 تیر اکران خود را در سینماهای کشور آغاز خواهد کرد. طراحی این پوستر را محمد موحدنیا به عهده داشته است.
شهرک، دومین فیلم سینمایی علی حضرتی در مقام کارگردان است که سال 1400 تولید شد و در چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز توانست مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گیرد. این فیلم داستان نوید فلاحتی، جوان علاقه‌مند به بازیگریست که در تست یک فیلم سینمایی بزرگ قبول می‌شود و برای پیوستن به این پروژه و رسیدن به آرزوی دیرینه خود یعنی بازیگر شدن، باید شرایط ویژه و تمرین‌های روحی و روانی گروه بازیگران در شهرکی ایزوله شده را بپذیرد…» بنابر نوشته سیاحی، ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاویدنیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی و ساقی حاجی‌پور در این فیلم حضور دارند.

طرحی برای پرورش استعدادهای موسیقی
محمد معتمدی، خواننده موسیقی سنتی در تازه‌ترین پست خود در فضای مجازی نوشته: «حدود ۵ سال پیش طرحی را اجرا کردم به نام «هنر برای همه». دیدگاه این طرح، این بود که همه مردم حق دارند در رخدادهای فرهنگی، اجتماعی مثل کنسرت شرکت کنند و موسیقی و کنسرت نباید یک کالای لوکس و لاکچری و دور از دسترس برای اغلب شهروندان باشد. جامعه از یک سو نیازمند شور و نشاط اجتماعی و از سوی دیگر نیازمند فرهنگسازی و جریان‌سازی فرهنگی است.» وی ادامه داده است: «این روزها در مسابقه آوای جادویی، استعدادها و هنرمندان درخشانی کشف شده‌اند که هنر و توانایی آنها از سوی جامعه مورد تحسین فراوان قرار گرفته است. رها کردن این استعدادها به حال خود هدررفت سرمایه‌های فرهنگی کشور است. این جوانان برومند تصمیم دارند در قالب طرح «هنر برای همه» قطعات تازه‌ای تولید و منتشر کنند و سپس برای مردم کنسرت بگذارند تا به سهم خود در جهت‌دهی و جریان‌سازی فرهنگی و موسیقایی کشور نقش داشته باشند، لذا از هر نهادی که بتواند در این زمینه مساعدت کند و امکاناتی در اختیار بگذارد پیشاپیش سپاسگزاریم.»

توصیه‌ای برای والدین
کامران شرفشاهی، نویسنده و شاعر، تصویری از کودکی منتشر کرده که همراه مادر خود سوار قطار مترو است که هر دو کتاب می‌خوانند. او با تأکید بر اینکه کتابخوانی را باید از خانواده‌ها شروع کرد، نوشته است: «شخصی که این عکس را گرفت؛ از مادر بچه پرسید، چگونه فرزند خود را متقاعد کردید که به جای بازی با گوشی و تبلت، وقت خود را با کتاب بگذراند؟ مادر بچه پاسخ داد: بچه‌ها به ما گوش نمی‌دهند، آنها از ما تقلید می‌کنند.» نکته‌ای که شرفشاهی به نقل از این مادر نوشته، یکی از گفته‌های اغلب اهالی کتاب و کارشناسان فرهنگی است، اینکه اگر خواهان افزایش سرانه مطالعه هستیم و از طرفی به دنبال کتابخوان شدن فرزندان‌مان، باید کتابخوانی را از خودمان شروع کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی