صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و یک - ۱۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و یک - ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

اتفاقات تمرین استقلال همه را ناراحت و آزرده کرد

نامجو مطلق: فوتبال در ایران مساوی با بد اخلاقی است!

حکم‌های کمیته اخلاق جنبه درآمدزایی دارد و اثر گذار نیست

محمد محمدی‌سدهی
روزنامه نگار

اتفاقات اولین تمرین استقلال در روز پنجشنبه عجیب و دردآور بود. در حالی که اولین جلسه تمرینی تیم‌ها رونمایی از بازیکنان و کادر فنی جدید است، اولین تمرین آبی‌پوشان رونمایی از  افراد مسأله‌دار شهر تهران بود. در این تمرین یکی از آنها و به اصطلاح نوچه‌های او هوادارانی را که نسبت به مدیریت باشگاه انتقاد می‌کردند به باد کتک گرفتند و جالب اینجاست که هیچ فردی مسئولیت این بی‌اخلاقی را برعهده نگرفت. با توجه به بداخلاقی‌های فراوان فوتبال ایران حالا پیش از آغاز فصل جدید باید کتک‌کاری در تمرین را هم به این بداخلاقی‌ها اضافه کرد.
مجید نامجو مطلق، یکی از بازیکنان و مربیان سابق استقلال که در زمان بازیگری و مربیگری جزو نفرات با اخلاق و خوشنام فوتبال ایران محسوب می‌شد، در خصوص بداخلاقی‌هایی که در اولین روز تمرین استقلال رخ داد به «ایران» می‌گوید: «اتفاقاتی که روز پنجشنبه در تمرین استقلال رخ داد، بسیار عجیب بود. اینکه یک فرد و نوچه‌هایش بیایند و به بهانه انتقاد، هوادار را کتک بزنند و بروند، اتفاق بسیار عجیبی است. این موضوع یکی از بداخلاقی‌های نوین در فوتبال ایران محسوب می‌شود که پیش از این شاهد این دست اتفاقات نبودیم.»
او صحبت‌هایش را این گونه ادامه می‌دهد: «زمین فوتبال مکان مقدسی است و نباید اتفاقات اینچنینی در زمین فوتبال بیفتد، آن هم در کمپی که به نام ناصر حجازی، اسطوره خوش اخلاق باشگاه استقلال نام‌گذاری شده است. در واقع هیچ فردی از این دست اتفاقات را در زمین فوتبال نمی‌پسندد اما جالب اینجاست که حتی یک نفر از مسئولان باشگاه هم مسئولیت این بداخلاقی‌ها را برعهده نگرفت. این حاشیه‌ها باعث آزردگی هواداران فوتبال و همچنین پیشکسوتان باشگاه شده است. ذات ورزش چیز دیگری است و با توجه به حرفه‌ای شدن فوتبال، همه افراد پایبند به اصولی هستند اما در فوتبال ما تنها مبلغ قراردادها حرفه‌ای شده است و به مسائل اخلاقی هیچ اهمیتی داده نمی‌شود.»
نامجو مطلق با اشاره به این موضوع که باشگاه‌های ما، باشگاه‌های فرهنگی ورزشی هستند، می‌افزاید: «در باشگاه‌های ما هیچ کار فرهنگی صورت نگرفته و اکنون هم نمی‌گیرد، این در حالی است که در ابتدای نام باشگاه‌های فوتبال ایران فرهنگی آمده است. در طول این سال‌ها چه کار فرهنگی توسط باشگاه‌ها صورت گرفته است؟ آیا تغییری در رفتارهای موجود در زمین فوتبال یا خارج از زمین دیده می‌شود؟ خیر این گونه نیست و هر روز شاهد اتفاقات عجیب در فوتبال ایران هستیم.»
او اینگونه نسبت به عملکرد مدیران باشگاه انتقاد می‌کند: «مدیران ما تنها به خاطر حفظ جایگاه خود همه کار می‌کنند. در سال‌های اخیر شاهد مدیران زیادی در استقلال بودیم که هر کدام از این مدیران تیم را به حاشیه بردند و در واقع همین حاشیه‌ها باعث شد تا استقلال نتواند در سال‌های گذشته قهرمان شود. روح فوتبال و ورزش که بر پایه صلح و دوستی استوار است با این اتفاق در کشور ما آزرده شده است. این در حالی است که در کشورهای دیگر به اخلاق اهمیت زیادی می‌دهند و فوتبال برای آنها معنی دیگری دارد اما در کشور ما به معنی بداخلاقی است. فوتبال در کشور ما به صحنه جنگ و درگیری عده‌ای تبدیل شده است که هیچ نام و نشانی ندارند و تنها می‌خواهند از طریق فوتبال مشهور شوند و به پول برسند.»
نامجو مطلق در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون شاهد چنین اتفاقاتی بودید، می‌افزاید: «در آن زمان که ما به‌عنوان بازیکن وارد زمین تمرین و زمین مسابقه می‌شدیم، چنین اتفاقاتی به هیچ وجه رخ نداده و همه ارکان تیم شامل هوادار، لیدر، مدیریت، بازیکن و... با همدیگر دوست بودند. در آن زمان حتی لیدرهای تیم هم محبوبیت زیادی در بین هواداران داشتند که البته این موضوع در حال حاضر وجود ندارد و می‌بینیم که در تمرین یا زمان برگزاری مسابقات لیدرها به جان همدیگر می‌افتند و کتک‌کاری می‌کنند. امیدوارم این بداخلاقی در فوتبال ما مُد نشود. جو بدی در فوتبال ما حاکم شده است.»
این مربی سابق استقلال با اشاره به این موضوع که حکم‌های کمیته اخلاق جنبه درآمدزایی دارد نه برخورد با متخلفان، می‌گوید: «این کمیته در کشور ما بیشتر جرایم مالی در نظر می‌گیرد که این جرایم مالی توسط افراد متخلف پرداخت می‌شود اما اصل موضوع هیچ تغییری نمی‌کند و بداخلاقی‌ها ادامه خواهد داشت. حکم‌های کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال باید باعث محرومیت‌های سنگین شود و این کمیته باید برای همه ارکان باشگاه جرایم در نظر بگیرد و مثلاً در همین حادثه اخیر ورود کند و جرایمی برای متخلفان این اتفاق در نظر بگیرد.»
او در پایان در خصوص انتخاب جواد نکونام به‌عنوان سرمربی جدید استقلال بیان می‌کند: «نکونام گزینه مناسبی برای هدایت استقلال بود. هواداران استقلال توقع دارند که استقلال فوتبال زیبایی به نمایش گذاشته و تهاجمی بازی کند که امیدوارم امسال استقلال این گونه باشد. من به موفقیت استقلال خوش‌بین هستم و امیدوارم اتفاقات خوبی برای این تیم در فصل پیش رو رقم بخورد.»
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی