صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و یک - ۱۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و یک - ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در واکنش به هتک حرمت کتاب آسمانی قرآن صورت گرفت

رایزنی‌های دولت برای دفاع از کیان جهان اسلام

ایران، خواهان برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی شد

ظرفیت‌های دیپلماتیک دولت برای محکومیت و مقابله با اقدام موهن و نفرت‌برانگیز اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد بسیج شده است. این رایزنی‌ها در چهارچوب بستری فراگیرتر به نام دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم صورت می‌گیرد، دیپلماسی‌ای که ظرفیت‌های بین‌المللی کشور را، از شرق آفریقا تا جنوب خلیج فارس و شرق آسیا گسترش داده و سبب افزایش وزن و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در مناسبات و رویدادهای جهانی شده است. در این راستا، رئیس‌جمهور با همتای الجزایری خود گفت‌و‌گو کرد و خواستار مخالفت فعال آحاد مسلمانان با این اقدام شد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در تماس تلفنی با دبیر سازمان همکاری اسلامی، خواستار آن شد که شورای وزیران این سازمان اسلامی به‌خاطر اهانت به قرآن نشست اضطراری برگزار کند.

 تأکید رئیسی بر ضرورت مخالفت فعال با اهانت به قرآن
گفت‌و‌گوی تلفنی آیت‌الله رئیسی با «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر شامگاه جمعه صورت گرفت که طی آن، رئیس‌جمهور با تبریک ایام عید سعید قربان به دولت و ملت الجزایر، مخالفت فعال با توهین برخی کشورهای غربی به ساحت قرآن مجید و تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی را وظیفه همه آحاد امت اسلامی دانست. آیت‌الله رئیسی همچنین با تأکید بر اراده دولت جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با کشورهای اسلامی، دوست و همسو، ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه متقابل، روابط دو کشور بویژه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی روزبه‌روز گسترش یابد. رئیس‌جمهور الجزایر نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با تبریک متقابل عید قربان به دولت و ملت ایران، بر دفاع از هویت اسلامی و علاقه‌مندی کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها تأکید کرد.

 گفت و گوی امیرعبداللهیان
با رئیس سازمان همکاری اسلامی
هم‌راستا با این رایزنی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، پیرامون اقدام موهن اخیر علیه قرآن کریم در سوئد گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. وی اقدام موهن و تحریک‌کننده اخیر در سوئد را بشدت محکوم کرد و پیشنهاد داد نشست اضطراری شورای وزیران امور خارجه در اولین فرصت ممکن و همزمان با نشست وزرای خارجه عضو جنبش عدم تعهد در باکو، برای رسیدگی به این اقدام موهن تشکیل جلسه دهد. دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز ضمن تشکر از اهتمام وزیر امور خارجه کشورمان به موضوع محکومیت اقدام انجام‌شده در سوئد، اعلام کرد تشکیل جلسه فوری و اضطراری در جده (مقر این سازمان) برای رسیدگی به این موضوع در سطح سفرا و نمایندگان دائم در دستور کار قرار دارد. حسین ابراهیم طه افزود: «درباره پیشنهاد برگزاری اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو، موضوع را با کشورهای عضو
درمیان خواهم گذاشت».

رایزنی‌های مؤثر پس از خروج از انزوا
رایزنی‌های دیپلماتیک دولت سیزدهم در دفاع از کیان جهان اسلام، پس از تلاش‌های دو سال گذشته دولت برای خروج کشور از انزوای دیپلماتیک صورت می‌گیرد. خروج از این انزوا که با اتخاذ راهبرد سیاست همسایگی صورت گرفت، شاخص‌های متعددی دارد که عضویت در سازمان همکاری شانگهای، احیای روابط با عربستان و گسترش رایزنی با کشورهای مستقل از جمله آنها است. در این مسیر، نه تنها دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده بازگشایی شد، بلکه گزارش‌ها، از برگزاری نشست مشترک ایران و 8 کشور عضو سازمان همکاری خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل حکایت دارد. در چنین زمینه فراگیر از مناسبات بین‌المللی، بویژه با کشورهای اسلامی است که می‌توان تأثیر رایزنی‌های دیپلماتیک برای ایجاد همبستگی میان کشورهای مسلمان، در مخالفت با توهین به مقدسات مسلمانان را دریافت. همگرایی‌های شکل گرفته در این موضوع مشخص، خود محصول شرایط دیگری است که پیش‌تر فراهم شده بود. در عین حال می‌توان پیش‌بینی کرد، جبهه فراگیر دیپلماتیک کشورهای مسلمان که اکنون زمینه‌های شکل‌گیری آن قابل مشاهده است، می‌تواند در بزنگاه‌های دیگر و در برخورد با دیگر مسائل جهان اسلام، بویژه در مواجهه با مسأله فلسطین اشغالی، منشأ اثر باشد. هر چند می‌توان کارشکنی‌های قدرت‌های خارج از منطقه را نیز پیش‌بینی کرد، اما در نهایت، این همسایگی، رویکردی که ایران بویژه در دستور کار خود قرار داده است، تعیین‌کننده سیاست‌های همسایگان مسلمان خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی