صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

هنوز خبری از کمک‌هزینه مربیان نیست

۲۰ میلیارد روی هوا!

مبینی: من خبر نداشتم فدراسیون تیراندازی، مربی ایرانی دارد. مهدی مبینی، دبیر فدراسیون اما از خبر تخصیص کمک‌هزینه کمیته ملی المپیک برای مربی ایرانی فدراسیون‌ها بی‌خبر است. او می‌گوید: «من از این قضیه خبر نداشتم و کمیته ملی المپیک اصلاً چنین مسأله‌ای را اعلام نکرده بود. اما حالا دست به کار می‌شویم و تقاضای کمک‌هزینه را می‌دهیم. البته ما قبل از عید برای تأمین تجهیزات لیست به کمیته ملی المپیک دادیم که تا به حال هیچ اتفاقی نیفتاده است.» تقوی:20 میلیارد چه می‌شود؟ میلاد تقوی، دبیر فدراسیون والیبال هم از این قضیه اطلاعی ندارد: «من خبر ندارم. اما نکته اینجاست که 20 میلیارد چقدر هست و چه کار می‌شود کرد؟ شاید برای کمک به مربیان داخلی خوب باشد اما برای مربی خارجی مثل والیبال که قرارداد 15 تا 20 هزار دلاری یعنی یک میلیارد دارد، کمیته چقدر می‌تواند از این اعتبار بدهد؟»

مهری رنجبر  
روزنامه‌نگار

57 روز بعد از تصویب اعتبار 20 میلیاردی کمیته ملی المپیک برای کمک هزینه مربی خارجی، چه خبر؟ هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ آن هم سه ماه مانده به بازی‌های آسیایی. حتی بعضی‌ها با مسکوت ماندن آن، حرف از هوا شدن پروژه می‌دهند.
اردیبهشت‌ماه بود که هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک جدول بودجه اختصاصی به فدراسیون‌ها برای بازی‌های آسیایی هانگژو و انتخابی المپیک را تعیین کرد؛ جدولی که صدای خیلی از فدراسیون‌ها را درآورد. همان موقع بعضی فدراسیون‌های معترض پای هزینه‌های بالای تدارکات و سفرهای گران را پیش کشیدند که هیچ سنخیتی با بودجه تخصیصی کمیته ندارد. البته جدول بودجه کمیته ملی المپیک ۲ تبصره هم داشت، یکی اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی در اختیار رئیس کمیته ملی المپیک برای متوازن‌سازی کمک‌ به فدراسیون‌های ورزشی و بعد بودجه ۲۰ میلیارد تومانی برای خرید تجهیزات و کمک هزینه مربیان خارجی. بودجه 20 میلیاردی کمک هزینه فدراسیون‌هایی که مربی خارجی دارند، بقیه فدراسیون‌ها را شاکی کرد؛ علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی یکی از شاکیان بود. صدیقی، رئیس فدراسیون ووشو هم گفته بود من مربی ایرانی دارم، اما کمیته برای آوردن مربی خارجی به من پول می‌دهد؟
مسئولان بعضی فدراسیون‌ها هم گفته بودند مربی ایرانی دارند و تجهیزات برایشان حرف اول را می‌زند. حتی مهدی مبینی، دبیر فدراسیون تیراندازی همان موقع گفته بود: «درست است که تیراندازی مربی خارجی ندارد، اما کاش کمیته ملی المپیک به خاطر اینکه تیراندازی رشته تجهیزات‌محور است، از بودجه 20 میلیاردی بابت تأمین تجهیزات به فدراسیون ما کمک کند.»
معترضان معتقد بودند، دو عضو هیأت اجرایی که مربی خارجی دارند، با این بودجه، برای تأمین قرارداد مربیان خودشان موافقت کرده‌اند. در حالی که جز قایقرانی و هندبال، فدراسیون‌های شنا، تیراندازی با کمان، بسکتبال و کبدی هم مربی خارجی دارند. البته فدراسیون هندبال با قراردادی که سرمربی خارجی‌اش با باشگاه فولاد سپاهان بست، قید کمک‌هزینه را زد.
کمیته ملی المپیک به جدول بودجه تخصیصی دست نزد، اما، با بالا گرفتن اعتراض فدراسیون‌ها به بودجه 20 میلیاردی، تصمیم گرفت کمک‌هزینه را به فدراسیون های با مربی ایرانی هم بدهد.  هر چند بعضی‌ها معتقدند این تصمیم جدید تنها به خاطر راضی نگه داشتن دبیر گرفته شده است.
به همین خاطر کمیته ارزیابی کمک‌هزینه فدراسیون‌ها راه‌اندازی شد تا به گفته مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک با تقسیم‌بندی بودجه راه بهانه‌جویی فدراسیون‌ها برای عدم مدال‌آوری را ببندد؛ کمیته‌ای که مسئولیتش به علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی سپرده شد. دبیرکل کمیته ملی المپیک دراین باره می‌گوید: «با تصویب بودجه 20 میلیاردی، کمیته تخصیص بودجه به سهرابیان سپرده شد تا فدراسیون‌ها برای بازی‌های آسیایی هانگژو و المپیک 2024 پاریس، مربیانشان را تقویت کنند. قرار نیست کمیته ملی المپیک همه قرارداد مربیان خارجی را تأمین کند، بلکه طبق برنامه تنها درصدی از آن را به فدراسیون‌ها می‌دهد و بقیه هزینه با فدراسیون‌هاست. با تصمیم جدید قرار شد حتی به فدراسیون‌هایی که مربی ایرانی دارند هم کمک شود. همه سازکار تقسیم بودجه از 20 میلیارد را کمیته ارزیابی با مسئولیت علیرضا سهرابیان انجام می‌دهد.»

 

برش

سهرابیان: هفته آینده تکلیف کمک‌هزینه‌ها مشخص می‌شود
با اینکه سه ماه بیشتر به بازی‌های آسیایی نمانده، اما هنوز خبری از تقسیم بودجه مربیان نیست. به گفته علیرضا سهرابیان، بعد از جلسه دوم کمیته ارزیابی تا هفته آینده تکلیف کمک‌هزینه فدراسیون‌های مدال‌آور برای مربیان خارجی و ایرانی مشخص می‌شود: « تا الان هنوز هیچ فدراسیونی کمک هزینه نگرفته است. ما در جلسه بعدی شرایط فدراسیون‌های متقاضی را که مربی خارجی دارند، بررسی می‌کنیم. فکر می‌کنیم هفته آینده تکلیف تخصیصی‌ها مشخص می‌شود.»
رئیس کمیته ارزیابی کمک‌هزینه مربیان، مبلغ را کم می‌داند: «میزان کمک‌هزینه‌ای که ما به فدراسیون‌ها می‌دهیم محدود است و بقیه را فدراسیون باید تأمین کند. چرا که شاید یک فدراسیون 4 هزار دلار و فدراسیون دیگر ماهانه 7 هزار دلار بدهد و برای ما پرداخت 24 هزار دلار برای سه ماه مقدور نیست، چرا که ما تنها 20 میلیارد تومان داریم و البته اولویت ما هم فدراسیون‌های مدال‌آوری است که مربی خارجی دارند. ما برای تعیین مبلغ باید قرارداد فدراسیون با مربی را ببینیم و طبق آن تعیین کنیم.» به نظر او برای پرداخت کمک‌هزینه به فدراسیون‌ها، بابت مربی داخلی هم قرارداد ملاک است: «برای فدراسیون‌هایی که مربی ایرانی دارند هم ملاک پرداخت، قرارداد است و تأثیر مربی در پیشرفت تیم‌ها و ورزشکاران در رنکینگ جهانی. شاید قرارداد یک مربی ایرانی با فدراسیون 5 میلیون تومان باشد و وقتی ما ماهانه به او 100 میلیون بدهیم، برای او ادامه کار بعد از بازی‌ها سخت می‌شود. اگر عملکرد مربی در بازی‌های آسیایی خوب باشد، پرداخت کمک‌هزینه به او تا المپیک ادامه پیدا می‌کند.» سهرابیان البته معتقد است، جز 5 فدراسیونی که مربی خارجی دارند، هیچ تقاضایی از فدراسیون‌هایی که مربی ایرانی استفاده می‌کنند، بابت کمک هزینه به دست آنها نرسیده است. شاید بهتر است بگوییم این دسته فدراسیون‌ها اصلاً از چنین چیزی خبر ندارند.

جستجو
آرشیو تاریخی