صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هجده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هجده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

رئیس‌جمهور سابق، برای جلب حمایت دوباره میشیگان سیستم انتخاباتی امریکا را زیر سؤال برد

بازگشت به جبهه از دست رفته

زهره صفاری
خبرنگار

حواشی و پرونده‌های قضایی هنوز نتوانسته‌اند دونالد ترامپ را از میدان رقابت برای بازگشت به کاخ سفید بیرون کنند و او مصمم‌تر از گذشته برای تحقق پیروزی در 2024، در حالی برای برگزاری کمپینی قدرتمند به میشیگان بازگشت که این ایالت بعد از سال 2016 دیگر روی خوشی به جمهوری‌خواهان نشان نداده است.
به گزارش هیل، رئیس‌جمهور سابق در این کمپین که در حومه دیترویت برگزار شد علاوه بر آنکه طبق روال همه سخنرانی‌هایش بر بایدن تاخت، این بار سیستم انتخاباتی امریکا را نیز زیر سؤال برد. این در شرایطی است که هنوز ادعاهای او درباره صحت انتخابات 2020 ثابت نشده و وضعیت پرونده او برای پیدا شدن اسناد محرمانه و غیرمحرمانه دولتی در ویلایش در فلوریدا مشخص نیست و گرچه او در 37 مورد اتهامی ابراز بی‌گناهی کرده است اما همچنان جلسات رسیدگی به این پرونده ادامه دارد.
با این عقبه، بنا به نوشته نیویورک تایمز، عصر یکشنبه به وقت امریکا ترامپ سخنرانی پرهیاهویی داشت؛ سخنرانی ای که اگر در 2020 تدارک دیده بود شاید شانس او را برای ماندن در کاخ سفید بیشتر می‌کرد. او در این کمپین که با حضور بیش از 2500 نفر به مدت یک ساعت انجام شد، تجارت آزاد را مورد تأکید قرار داد و حمله‌ای نیز به رقیب اصلی جمهوری‌خواه خود ران دی سانتیس، فرماندار فلوریدا داشت که با تشویق بسیار حاضران همراه شد و لقب «مردی برای همه دهه‌ها» را به او دادند.
اما این تنها گوشه‌ای از نطق پرحرارت رئیس‌جمهور سابق در ایالتی بود که جمهوری‌خواهان یکی پس از دیگری کرسی‌های قدرت را در فاصله سال‌های 2016 تا 2022 به رقبایشان باخته‌اند. دونالد ترامپ در جمع هوادارانش سیستم انتخاباتی امریکا را ناکارآمد خواند و با تکرار بی‌عدالتی‌ها در این سیستم، بسیاری از جمهوری‌خواهان میشیگان را درباره آینده نتایج انتخابات پیش‌ رو و شانس ترامپ دچار تردید کرد.
ترامپ در ادامه این انتقادات، حمله به بایدن را از یاد نبرد و با دست گذاشتن بر منافع میشیگان، سیاست رئیس‌جمهور برای افزایش تولید خودروی برقی را ناکارآمد خواند و گفت: «فشار دیوانه‌وار رئیس‌جمهور برای استفاده از خودروهای برقی می‌تواند صنعت خودروی این ایالت را به‌کل نابود کند.»
آنچه مسلم است تلاش جمهوری‌خواهان برای بازپس‌گیری آرای میشیگان در 2024، بشدت گسترده شده است و فعالان حزب درصدد جمع‌آوری سرمایه برای تبلیغات در این باره هستند.
نقش سرنوشت‌ساز میشیگان
حضور ترامپ در ضیافت شام میشیگان، نخستین کمپین او در ایالتی بود که در انتخابات 2020 در کنار پنسیلوانیا و ویسکانسین، آرای جو بایدن را جابه‌جا و پیروزی او بر رقیب جمهوری‌خواه خود را تضمین کرد. به معنای دیگر، این کمپین در شرایطی برگزار شد که محبوبیت ترامپ در این ایالت به مراتب پایین‌تر از 2016 است. دیوید تروت، از نمایندگان سابق جمهوری‌خواهان در کنگره معتقد است: «ترامپ بر این باور است که می‌تواند بار دیگر آرای میشیگان را از آن خود کند و به ریاست‌جمهوری برسد اما شواهد اینجا چندان به سود او نیست. چراکه او تنها دلیلی است که در سال‌های اخیر سبب شد جمهوری‌خواهان این ایالت، موقعیت‌شان در کنگره را از دست بدهند.»
اشاره تروت به شکست نامزدهای انتخابات میاندوره‌ای 2022 این ایالت است که ترامپ به طور علنی از آنها حمایت کرد و در نهایت صحنه رقابت را به دموکرات‌ها باختند. این در حالی بود که جمهوری‌خواهان میشیگان از سال 2011 تا 2019 همواره کرسی‌های دولتی را در اختیار داشتند اما به واسطه ترامپ و حامیانش برای نخستین بار در 40 سال اخیر هیچ قدرتی در کنگره ندارند.
به باور ناظران سایت هیل، گرچه ترامپ از سال 2016 تا 2020 همه اعتبارش در این ایالت را از دست داد اما بایدن توانست در انتخابات 2020، در این ایالت حتی 100 هزار رأی بیش از هیلاری کلینتون نامزد سال 2016 دموکرات‌ها را از آن خود کند و این ایالت را با 155 هزار رأی به رنگ آبی درآورد.

ناخشنودی از تقابل تکراری
به رغم همه معادلاتی که در سال‌های اخیر به زیان جمهوری‌خواهان و به سود دموکرات‌ها رقم خورده است، اما همچنان کارشناسان درباره پیروز رقابت 2024 تردید بسیار دارند. در حال حاضر جو بایدن، جایگاهش به عنوان نامزد اصلی دموکرات‌ها را تثبیت کرده و دونالد ترامپ، رقیب دیرینه‌اش نیز در فهرست نامزدهای جمهوری‌خواهان پیشتاز است. اما به نوشته سی‌ان‌ان، این شرایط که می‌تواند انتخابات 2024 را تکرار رقابت 2020 کند چندان برای امریکایی‌ها خوشایند نیست. بر اساس نظرسنجی اخیر سایت سی‌ان‌ان و اس‌اس‌آراس، بایدن و ترامپ از نگاه امریکایی‌ها انتخاب خوبی برای حضور در کاخ سفید نیستند و حدود 36 درصد هر دو را رد می‌کنند. این در حالی است که محبوبیت ترامپ همچنان 33 درصد و بایدن تنها 32 درصد اعلام شده است.
با نگاهی به آمارهای سال‌های گذشته می‌توان دریافت در آخرین نظرسنجی‌های پیش از انتخابات 2020، تنها 5 درصد رأی‌دهندگان هر دو کاندیدا را رد می‌کردند و به طور مثال در سال 2012 نیز تنها 3 درصد باراک اوبامای دموکرات و میت رامنی جمهوری‌خواه را قبول نداشتند. آماری که با یک تحلیل نه‌چندان دقیق شرایط را به مراتب متفاوت‌تر از رقابت سال 2024 نشان می‌دهد و نمودار عدم محبوبیت نامزدهای این دوره را به سمت بالا پررنگ می‌کند. گرچه هنوز برای قضاوت زود است اما تا اینجای کار اکثر امریکایی‌ها تکرار تقابل 2020 برای ریاست‌جمهوری را خوشایند نمی‌دانند.
با این حال تحلیلگران معتقدند اگر این آمار در آستانه انتخابات 2024 تغییر نکند و حتی شاخص عدم محبوبیت بایدن و ترامپ صعودی‌تر شود، ممکن است رأی‌اولی‌ها گزینه سومی را برای انتخاب برگزینند و در این شرایط نامزد احتمالی حزب سوم شانس پیروزی خواهد داشت و این ریسک بزرگی برای هر دو حزب بزرگ امریکا خواهد بود.

دموکرات‌ها همچنان نگران ترامپ
به رغم اعداد و ارقام نه‌چندان امیدوار کننده ترامپ و همچنین پرونده سنگین کیفری او که می‌تواند تا زمان انتخابات 2024 هر گونه تبعاتی را برای او در پی داشته باشد اما همچنان دموکرات‌ها نگران آخرین حرکت او و از دست دادن قدرت در کاخ سفید هستند.
این در حالی است که نظرسنجی اخیر شبکه ان‌بی‌سی، رقابت دو کاندیدای قدیمی را شانه به شانه نشان داده به طوری که پیشتازی 2 درصدی بایدن در برخی نظرسنجی ها را نیز به خاطر خطای محاسباتی می‌دانند. در این میان شاید بایدن و تیمش با نگاهی به نظرسنجی‌ها از پیروزی مطمئن شوند اما همچنان شمار زیادی از دموکرات‌ها معتقدند تیر آخر ترامپ تهدیدی برای رئیس‌جمهور و ساکنان کاخ سفید است.
تیم ریان، جمهوری‌خواه سابق و نماینده فعلی دموکرات‌ها در اوهایو معتقد است: «اگر غیر از این فکر کنید، باید بگویم سرتان را زیر برف کرده‌اید تا واقعیت را نبینید. ما در جهان تردیدها زندگی می‌کنیم و این خطرناک است.»
به باور تحلیلگران حامی دموکرات‌ها، دادگاه‌ها و اتهامات وارد بر ترامپ بر محبوبیت او در فهرست نامزدهای جمهوری‌خواه افزوده است، به طوری که در ماه آوریل و زمانی که رئیس‌جمهور سابق به تازگی از اتهام رابطه با یک بازیگر غیراخلاقی رهایی یافته بود، نظرسنجی‌ها فاصله او با دی سانتیس را با رشدی قابل توجه از 15 به 29 درصد رساند که این شرایط به هیچ‌وجه نمی‌تواند برای بایدن خوب باشد.
از سوی دیگر اما تعدادی از دموکرات‌ها معتقدند بایدن در نبود ترامپ کارش سخت‌تر خواهد بود چراکه رئیس‌جمهور سابق امتحانش را پس داده و شاید بتوان او را راحت‌تر از هم‌حزبی‌هایش از میدان به‌در کرد، اما شرایط رقابت با دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه کاملاً متفاوت خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی