تیم ملی والیبال در بیم و امید

جهان علیه امریکا

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار


همه جهان برای هفته سوم لیگ ملت‌ها، علیه امریکا شد. داستان لیگ ملت‌های والیبال 2023 برای تیم ملی ایران عجیب و غریب است. از نصفه و نیمه رفتن تیم به لیگ ملت‌ها، در نبود میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، علی اصغر مجرد، امیر غفور و مسعود غلامی، تا تکرار سناریوی ناکامی در هفته دوم و بعد هم عدم صدور ویزای امریکا برای تیم و رسیدن ایمیل ریجکت بعضی ملی‌پوشان در شب بازی با امریکا.
اما بین همه این خبرهای بد، یک خبر عالی بود؛ محکومیت امریکا در هیات رئیسه فدراسیون جهانی والیبال FIVB. وقتی والیبالی‌ها اردیبهشت ماه برای ویزا مدارکشان را به سفارت امریکا در آنکارا تحویل دادند، خیلی زود میزبان هفته سوم لیگ ملت‌ها ساز ندادن ویزا را کوک کرد، با ایراد از مدارک امین اسماعیل‌نژاد، آرمان صالحی و سه نفر از کادر تیم. فدراسیون بلافاصله نواقص را برطرف کرد تا بهانه‌ای نماند. از طرف دیگر وقتی ایراد به مدارک دنباله‌دار شد، آن وقت داورزنی رئیس فدراسیون به فدراسیون جهانی اعتراض کرد و آری گراسا هم با دلجویی از ایرانی‌ها، به یک نفر مأموریت پیگیری کار ویزای امریکای تیم ملی ایران را داد. با این اتفاق ایرانی‌ها به صدور ویزا برای هفته سوم امیدوار‌تر شدند، هرچند هنوز خبری نیست اما کار وقتی بالا گرفت که شب قبل از بازی ایران و امریکا در هفته دوم لیگ ملت‌ها ایمیل ریجکت برای محمد طاهر وادی، امین اسماعیل‌نژاد و آرمان صالحی و حتی کادر فنی تیم ملی رسید؛ اتفاقی که جان اسپراو سرمربی تیم ملی والیبال امریکا هم از آن عذرخواهی کرد: «واقعاً ناامید و ناراحت هستم. به عنوان مربی این موضوع را که مربی می‌خواهد بهترین بازیکنانش را داشته باشد، درک می‌کنم. کاملاً منطقی و قابل درک است که تیم ملی والیبال ایران می‌خواهد ترکیب کامل را داشته باشد. من از این موضوع متأسف هستم. از جزئیات این مشکل بی‌خبر هستم. نمی‌دانم چه کسی مسئول عدم صدور ویزا است.»

داورزنی دست به کار شد
محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون با شنیدن این خبر بیکار نماند. او که برای جلسه هیأت رئیسه به دومنیکن رفته، تنور را که داغ دید، نان را چسباند. رئیس فدراسیون والیبال داستان عدم صدور ویزای بازیکنان و کادر فنی تیم ملی را با چاشنی اعتراض کتبی و شفاهی، در دستور کار جلسه هیأت‌رئیسه قرار داد. پیگیری‌های داورزنی جواب داد و بعد از بررسی خاص موضوع ویزای تیم ایران در هیأت رئیسه فدراسیون جهانی والیبال، ورق به نفع ایران برگشت. هیأت رئیسه FIVB تصویب کرد اگر امریکا به تیم اصلی ایران ویزا ندهد، امتیازات ایران در رده‌بندی جهانی حفظ می‌شود و نتایج بازی ایران در هفته سوم لیگ ملت‌ها 2023 در جایگاهش تأثیر منفی ندارد.
به این ترتیب اگر امریکا به همه بازیکنان اصلی تیم ایران تا 11 تیرماه، زمان پرواز تیم از فرانکفورت به امریکا ویزا ندهد، نتیجه بازی‌های ایران در رده‌بندی جهانی محاسبه نمی‌شود؛ تصمیمی که برای اولین بار در تاریخ والیبال دنیا گرفته شده است و پیروزی بزرگی برای والیبال ایران محسوب می‌شود.

تیم ملی در راه فرانکفورت
با این شرایط تیم ملی والیبال فردا ظهر از روتردام به فرانکفورت می‌رود و طبق برنامه قبلی، اردویش را در فرانکفورت شروع می‌کند و فرصت را برای آمادگی تا هفته سوم از دست نمی‌دهد.
البته اگر امریکای میزبان هفته سوم لیگ ملت‌ها روی تصمیمش برای عدم صدور ویزا بماند، شاید تیم ملی والیبال ایران برخلاف تهدید فدراسیون هم بعد از تمرین یک‌هفته‌ای فرانکفورت به امریکا برود، آن هم در جواب تصمیم بزرگی که هیأت رئیسه فدراسیون جهانی در حمایت از ایران گرفت. با این شرایط اگر قرار به حضور تیم در هفته سوم لیگ ملت‌ها باشد، تیم ملی ایران بدون محمدطاهر وادی پاسور می‌ماند و جواد کریمی یک‌تنه در چهار بازی هفته سوم باید جور او را بکشد. هرچند نبود آرمان صالحی و بویژه امین اسماعیل‌نژاد هم کار تیم را سخت می‌کند، اما بردیا سعادت و محمدرضا مؤذن پشت‌خط‌زن و لیبروی ذخیره جای آنها را پر می‌کنند. با این حال ترجیح فدراسیون حضور تیم ملی با ترکیب کامل بازیکنان فیکس در هفته سوم لیگ ملت‌ها است.

 

برش

تقوی: به احتمال زیاد تیم به آمریکا می رود
میلاد تقوی دبیر فدراسیون والیبال، مصوبه هیأت رئیسه FIVB را پیروزی بزرگی برای ایران می‌داند: «رأی هیأت رئیسه فدراسیون جهانی علیه امریکا اتفاق بزرگی بود که تا به حال در دنیای والیبال رقم نخورده بود. اگر امریکا به تیم کامل ویزا ندهد و تیم نرود، نتیجه برد یا باخت هفته سوم لیگ ملت‌ها هیچ تأثیری در رنکینگ جهانی ایران ندارد. حتی اگر تیم ناقص هم برود، باز تأثیر ندارد.»
به گفته او رفتن یا نرفتن تیم به تصمیم داورزنی بستگی دارد: «فعلاً تا 11 تیرماه یعنی زمان پرواز تیم به امریکا فرصت داریم. البته با مصوبه ویژه فدراسیون جهانی، و ارزشی که برای والیبال ایران قائل شد، منطقی است که ما هم تیم را حتی ناقص اعزام کنیم. با این حال باز هم باید صبر کنیم تا داورزنی از دومنیکن برگردد.»

جستجو
آرشیو تاریخی