گفت و گوی «ایران» با اولین موج سوار زن مسلمان در مسابقات جهانی

مظهری: با اقیانوس دست و پنجه نرم می کنم

فائزه زمانی
روزنامه‌نگار

ستاره مظهری دقیقاً مثل نامش یک ستاره است؛ او با حضور در مسابقات جهانی به عنوان اولین زن موج‌سوار مسلمان در آغوش تاریخ قرار گرفت تا نشان دهد نمی‌شود برای رؤیاپردازی حد و مرز قائل شد. او در کنار باقی دختران سدشکن ایرانی، تابویی جدید را این بار در دل موج‌ها کنار زد تا تحسین کشورهای مسلمان را به همراه داشته باشد.
او حالا آینده دختران موج‌سوار را خوب می‌داند و به گفته او، استعدادهای زیادی در دل موج‌های خروشان دریای ایران پنهان هستند که احتمالاً بعد‌ها بیشتر از آن‌ها خواهیم شنید.
او بعد از حضور در مسابقات السالوادور، از تجربه اولین حضور در مسابقات جهانی می‌گوید: «این مسابقات حکم انتخابی المپیک را داشت، به همین خاطر هم تمامی کشورها با بهترین موج‌سواران خود در این مسابقات حضور پیدا کرده بودند که همین باعث سطح بالای رقابت‌ها بود.»
به گفته او، مشکل اصلی موج‌سواران ایرانی عدم حضور در مسابقات بین‌المللی است: «مشکل اصلی ما عدم حضور در مسابقات بین‌المللی است، موج‌سواران ایرانی هم به شرط حضور بیشتر در مسابقات مختلف می‌توانند نتایج بهتری کسب کنند. موج‌سواری مقابله با رقبا نیست، بلکه رقابت با اقیانوس است، به همین خاطر هم تجربه در این رشته حرف اول را می‌زند و می‌طلبد تا در مسابقات بیشتری موج‌سواری کنیم. مثل هر ورزشکار دیگری تمام توانم را در مسابقات جهانی گذاشتم تا نماینده‌ای خوب برای ایران باشم، تمام تلاشم را کردم و فکر می‌کنم نماینده بدی هم نبودم.
دریای عمان در سیستان و بلوچستان تنها دریایی است که به اقیانوس منتهی می‌شود، به همین خاطر من تمریناتم را در این استان پیگیری می‌کنم. شرایط تمرینی در سیستان و بلوچستان خوب است، اگر حضور این رشته هم در المپیک دائمی شود، قطعاً مثل باقی رشته‌های المپیکی شرایط و حمایت‌ها بهتر هم خواهد شد. اینجا باید از زحمات چندین و چندساله انجمن موج‌سواری و مردم مهمان‌نواز سیستان و بلوچستان و تمامی بومی‌ها و محلی‌های این استان تشکر کنم که همگی در این تاریخ‌سازی سهیم بودند.»
در حالی که او به عنوان اولین زن موج‌سوار تاریخ در مسابقات جهانی موج‌سواری کرد، از جامعه داخلی و بین‌المللی بابت فراهم کردن شرایط این حضور قدردان است: «حمایت‌های داخلی و بین‌المللی برای حضور در این مسابقات آن هم با حجاب جای تشکر دارد.»
مظهری، آینده خوبی برای دختران موج‌سوار ایران متصور است: «در حال حاضر انجمن موج‌سواری 14 منتخب دارد که 5 نفر آنها دختران زیر 18 سال هستند اما این تعداد قطره‌ای از اقیانوس بیکران استعداد‌های موج‌سواری ایران هستند.
کشور السالوادور طی 5 سال چنین پیشرفتی کرده است؛ آنها حالا به جایی رسیده‌اند که میزبان مسابقات جهانی می‌شوند و ورزشکاران‌شان براحتی بهترین موج‌سواران دنیا را شکست می‌دهند. ما هم پتانسیل خوبی در ایران داریم و مطمئن هستم به شرط حمایت و مسابقات بیشتر، حضور در المپیک هم دور از دسترس نخواهد بود، امیدوارم بزودی شاهد این اتفاق باشیم.»
ستاره تاریخ‌ساز، موج‌سواری را یکی شدن با طبیعت می‌داند «موج‌سواری یکی از رشته‌هایی است که بیشترین ارتباط را با طبیعت دارد و قطعاً هر کسی یکبار این رشته را امتحان کند، دیگر بی‌خیالش نمی‌شود.
موج‌سواری خیلی با رشته‌های دیگر فرق می‌کند، من این رشته را دوئل با موج و طبیعت نمی‌دانم، بلکه موج‌سواری یکی شدن با طبیعت است. رشته‌ای را نمی‌شناسم که ورزشکاران اولین حضورشان را یادشان بیاید، اما در رشته ما موج‌سواران همیشه اولین موجی را که مهار کرده‌اند، در خاطر دارند.»

جستجو
آرشیو تاریخی