مدافع برزیلی قراردادش را با استقلال فسخ کرد

رافائل داسیلوا کابوس جدید آبی‌ها!

مطالبه ۶۵ میلیاردی آمانوف هافبک ازبکستانی سابق استقلال ممکن است به دردسر مالی دیگر آبی بدل شود. عزیزبک آمانوف که پس از فسخ قرارداد با این تیم، به نسف قارشی پیوست، از استقلال شکایت کرده و خواهان دریافت یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار شده است. او در فصل گذشته جایی در تفکرات ریکاردو ساپینتو نداشت و به همین خاطر در نیم فصل قراردادش را فسخ کرد و رفت. به گزارش ایرنا، آمانوف حالا از استقلال به فیفا شکایت کرده و چنانچه رأی به ضرر آبی‌ها باشد، استقلال باید مبلغی حدود ۶۵ میلیارد تومان به این بازیکن ازبک پرداخت کند.

 

 

استقلال به تازگی از پرونده پرسروصدای آندره‌آ استراماچونی خلاصی پیدا کرده اما به نظر می‌رسد، پرونده‌های مالی مربوط به خارجی‌های این باشگاه همچنان ادامه داشته باشد.
در شرایطی که استقلال، با معرفی جواد نکونام به عنوان سرمربی جدیدش، استارت خود برای آغاز فصل جدید را زد، باز هم مسائلی رخ می‌دهد که بر نگرانی هواداران این باشگاه می‌افزاید. مثل رافائل داسیلوا، مدافع برزیلی استقلال که قراردادش را بعد از ارسال سه مرحله نوتیس یا همان هشدار، با این باشگاه فسخ کرد. این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این گفته شده بود مطالبات بازیکنان خارجی استقلال پرداخت شده و با تأکید نکونام، این باشگاه به دنبال حفظ کوین یامگا و داسیلوا است اما مدافع برزیلی آبی‌پوشان با توجه به عدم دریافت نزدیک به 70 درصد از مبلغ قراردادش، توانست طبق قانون نسبت به فسخ یک‌طرفه قراردادش اقدام کند. این بازیکن، در لیگ بیست و یکم با قراردادی 300 هزار دلاری به مدت یک نیم‌فصل و در زمان حضور فرهاد مجیدی به استقلال پیوست که کل مبلغ قرارداد را در فصل قهرمانی دریافت کرد. در ادامه، باشگاه استقلال قرارداد داسیلوا را به مدت دو فصل دیگر و به مبلغ یک میلیون دلار (هر فصل 500 هزار دلار) تمدید کرد که با محاسبه دلار 28 هزار تومانی در آن مقطع، حدود 14 میلیارد تومان برای هر فصل بود و رقم قابل قبولی به شمار می‌رفت. اما حالا که فصل اول قرارداد داسیلوا و استقلال به پایان رسیده، این بازیکن حدود 350 هزار دلار از مطالبات این فصل خودش را دریافت نکرده و به صورت قانونی جهت فسخ قرارداد اقدام کرد تا استقلال با مشکلی بزرگ مواجه شود.
 
ماجرای‌طلب 900 هزار دلاری
حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی استقلال، جمعه شب در واکنش به اخطار داسیلوا در گفت‌وگویی تلویزیونی توضیح داد: «متأسفانه بله. ما قرارداد 500 هزار دلاری با داسیلوا داریم و اخطاری به باشگاه ارسال کرده و یک بدهی دیگر اضافه شده است. تا می‌آییم یک بدهی را پرداخت کنیم، پرونده جدیدی به وجود می‌آید.‌ طلب رافائل داسیلوا نزدیک به 900 هزار دلار است. شنبه در فضای مجازی شروع نکنند و علیه من مطلب ننویسند، این موضوع دست من نیست. قراردادی است که بسته شده است.» اما ماجرای ‌طلب 900 هزار دلاری داسیلوا که مطرح می‌شود ارتباطی به جریمه عدم پرداخت دستمزد یا پاداش‌های فصل گذشته ندارد. یک فصل دیگر از قرارداد باشگاه استقلال و داسیلوا باقی مانده، فصلی که با توجه به فسخ صورت گرفته، احتمالاً با جدایی مدافع برزیلی از جمع آبی‌پوشان رقم خواهد خورد. داسیلوا تنها در صورتی می‌تواند مبلغ 500 هزار دلار فصل بعد را نیز از استقلال دریافت کند که به هیچ تیم دیگری نپیوندد یا به باشگاهی برود که مبلغ کمتری به وی پرداخت کند که در این صورت ما‌به‌التفاوت بین قرارداد استقلال و باشگاه جدیدش را می‌تواند مطالبه کند. این همان اتفاقی است که در قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران رخ داد. فدراسیون، دستمزد مربی بلژیکی را بموقع پرداخت نکرد و ویلموتس که سه سال در خانه نشست، توانست حکم بخش زیادی از مبلغ قرارداد سه ساله‌اش با ایران را با توجه به شکایتش به دادگاه CAS بگیرد اما موضوع داسیلوا بعید است مشابه این پرونده باشد، چرا که این بازیکن طبیعتاً به پایان دوره بازیگری خودش نرسیده و همچنان مایل است به فوتبالش ادامه دهد.
 
چالش پیش روی آبی‌ها
کریمی در شرایطی به دنبال تشکیل جلسه با داسیلوا است که به نظر می‌رسد حالا استقلالی‌ها دو راه بیشتر پیش‌ روی خود ندارند؛ مذاکره برای منصرف‌شدن داسیلوا از فسخ قرارداد و پرداخت مطالبات او و یا تنظیم قرارداد جدید و تسویه‌حساب مطالبات مدافع برزیلی. داسیلوا در شرایطی اقدام به فسخ قرارداد کرده که در روزهای گذشته نام عارف غلامی در نزدیکی‌های در خروجی استقلال به گوش می‌رسید. در صورت جدایی همزمان داسیلوا و غلامی، به نظر می‌رسد جواد نکونام چالش بزرگی را در مقابل خود برای ترمیم خط دفاعی استقلال خواهد داشت؛ آن ‌هم در شرایطی که گفته می‌شد عارف آقاسی یکی از گزینه‌های نکونام برای تقویت خط دفاعی استقلال است اما در صورت جدایی داسیلوا، مشخص نیست کدام بازیکن جایگزین این مدافع برزیلی خواهد شد.

 

بــــرش

آغاز پروژه نقل و انتقالات استقلال با مدل نکونام
با اعلام جواد نکونام، سرمربی استقلال تمرینات این تیم برای شروع فصل جدید از روز چهارشنبه، هفتم تیر در کمپ مرحوم ناصر حجازی آغاز می‌شود. این تمرین با حضور هواداران و اصحاب رسانه برگزار خواهد شد. باشگاه استقلال پس از انتخاب سرمربی جدید این تیم، در تلاش برای جذب بازیکنان جدید و تقویت تیم است. به همین خاطر، نکونام دیروز در محل باشگاه استقلال حاضر شد تا در جلسه‌ای با حضور حجت کریمی و علی امیری شرکت کند. سرمربی استقلال در این جلسه لیست نفرات مدنظرش برای تمدید قرارداد یا جذب بازیکنان جدید و همچنین اعضای کادرفنی را به مدیران استقلال ارائه می‌کند تا پس از تبادل نظر، اقدامات لازم در این خصوص انجام شود. کریمی، سرپرست باشگاه استقلال کلیه امورات نقل و انتقالات را برعهده سرمربی و کادرفنی قرارداده تا تیم فصل جدید با نظر مستقیم و طبق برنامه‌های فنی نکونام بسته شود. این در حالی است که سرپرست  باشگاه استقلال در مورد وضعیت محمد محبی و مهدی قایدی اعلام کرد:« قرارداد قایدی تمام است و باید با باشگاه شباب الاهلی مذاکره کنیم. برای محبی هم اگر ۶۰۰ هزار دلار بدهیم بازیکن استقلال می‌شود. به نکونام گفتم قول نمی‌دهم این دو بازیکن بمانند ولی تمام تلاشم را می‌کنم.»

جستجو
آرشیو تاریخی