برخورد قانونی با مدارس متخلف غیردولتی

میزان شهریه مصوب مدارس غیردولتی از ۵ میلیون تا ۴۸ میلیون تومان است

اکرم رضایی
خبرنگار


افزایش شهریه مدارس غیردولتی نقل محافل این روزهای والدین است. هر کدام از والدین که تا سال گذشته توانایی ثبت‌نام فرزند خود در مدارس غیردولتی را داشتند امسال با افزایش شهریه‌ها، نگران پرداخت آن هستند. صبح روز گذشته احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش نشست خبری خود مبنی بر اعلام شهریه جدید را برگزار کرد که در این نشست در پاسخ به «ایران» درباره افزایش بی‌رویه شهریه برخی مدارس پرشعب گفت: من به صورت سرزده در چند شعبه این مدارس حضور پیدا کردم، یکی دو مورد از این شعب به والدین اعلام کرده بودند که امکان افزایش شهریه وجود دارد، من نیز به صورت تصادفی چند پرونده را از ثبت‌نامی‌ها بیرون کشیدم و با والدین تماس گرفتم و از آنها پرسیدم چه میزان شهریه از شما گرفته شده است؟ آنها گفتند امسال فعلاً ۱۲ میلیون تومان به عنوان پیش‌ثبت‌نام از ما گرفته‌اند ولی این میزان را با چک به ۶۰ میلیون تومان رسانده‌اند. من همان‌جا با مدیر آموزش و پرورش منطقه تماس گرفتم و نسبت به این وضع انتقاد شدید کردم. اکنون نیز پرونده این مدارس در دست ماست.
وی ادامه داد: مدارسی که بیش از حد مصوب شهریه گرفته‌اند باید آن مبلغ را به والدین برگردانند و دیگر امسال نمی‌توانند مانند سایر مدارس، افزایش شهریه داشته باشند. در قانون جدید تخلفات مدارس طبق ماده ۳۴ و ۳۵ با آنها برخورد خواهد شد. همچنین حدود ۱۰۲۴ مدرسه در طول سال تحصیلی گذشته تخلفاتی داشتند که موجب توبیخ، جابه‌جایی مدیر، بستن مدرسه و… شد. مدرسه سلام و اسلام هم جزو آنها بوده‌اند. علاوه بر این ما حکم پلمب یا توقف فعالیت ۸۰۰ آموزشگاه غیرمجاز را صادر کردیم، این روند نشان می‌دهد که نظارت جدی در سازمان مدارس غیردولتی وجود دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که چرا مدارس غیردولتی بعضاً به شکل خودمختار عمل می‌کنند، گفت: ما هر روز پیگیر وضعیت مدارس غیردولتی هستیم و قوانین به شکل جدی پیگیری می‌شود. قوانین مدارس غیردولتی از سوی مجلس شورای اسلامی و همچنین طبق سند تحول بنیادین تأیید و تصویب شده است. در کنار اینها یکسری بخشنامه نیز وجود دارد که همین امسال از سوی بنده اعلام شد، بنابراین قانون نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی جدی است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: در حال حاضر بایدها و نبایدهای شهریه مدارس و مراکز آموزشی به صورت جداگانه تعیین شده و بحث توانمندی معلمان هم تعیین تکلیف شده است. بر همین اساس چهارچوب خاصی برای مدارس غیردولتی طراحی شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که برای فوق‌برنامه‌های ابتدایی بازه زمانی ۶ ساعت در هفته در نظر گرفته شده اما چرا مدارس غیردولتی زمان بیشتری را برای فوق‌برنامه‌ها صرف می‌کنند، گفت: آنها برنامه‌های مکمل است. فوق‌برنامه‌های مدارس غیردولتی مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بوده و حداکثر ساعت فعالیت فوق‌برنامه و مکمل و تابستانی در مقطع ابتدایی ۶ ساعت، در مقطع متوسطه اول ۸ ساعت، در مقطع متوسطه دوم ۷ ساعت و برای هنرستان‌ها ۲ تا ۵ ساعت در هفته است.
محمودزاده در نشست خبری روز گذشته خود با اعلام افزایش شهریه مدارس غیردولتی اظهار داشت: میزان شهریه مدارس غیردولتی که برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ مصوب شده از ۵ میلیون تا ۴۸ میلیون تومان است، همچنین ۳۸ درصد از شهریه تعیین شده برای هر مدرسه طبق فوق‌برنامه و شاخص‌هایی که آن مدرسه دارد، اضافه خواهد شد. وی اشاره کرد: شهریه فعالیت فوق‌برنامه و پرورشی مدارس غیردولتی اختیاری است و البته اغلب والدین برای دریافت این برنامه‌ها فرزندان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند. محمودزاده تصریح کرد: اگر والدین برای فوق‌برنامه‌ها، شهریه به مدارس پرداخت کرده‌اند باید برگزاری این برنامه‌ها را از مدرسه ‌طلب کنند.
وی با اشاره به اینکه تنها دو مدرسه مجاز به دریافت ۴۸ میلیون تومان شهریه در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ هستند، گفت: این دو مدرسه‌ای که مجاز به دریافت ۴۸ میلیون تومان شهریه در سال ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ هستند، اگر فوق‌برنامه و مکمل و برنامه تابستانی خود را بارگذاری کنند و از ما مجوز بگیرند، با ۳۸ درصد شهریه این فوق‌برنامه‌ها نهایتاً باید ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شهریه بگیرند. در سایت مشارکت‌ها مبلغ شهریه هر مدرسه غیردولتی در شهریه مصوب، فوق‌برنامه، مکمل و برنامه تابستانی درج شده است و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به آن از شهریه‌ها مطلع شوند. همچنین پوستری در مدارس غیردولتی نصب شده که این امر را اطلاع‌رسانی می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی