صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهارده - ۰۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهارده - ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

یک روز پس از سفر آنتونی بلینکن به چین، رئیس‌جمهور امریکا همتایش را دیکتاتور خواند

پاسخ غافلگیرکننده «بایدن » به میهمان‌نوازی « شی »

زهره صفاری
خبرنگار

اصول اعلام شده شی جین پینگ برای تقویت روابط با واشنگتن چندان به مذاق همتای امریکایی‌اش خوش نیامد و جو بایدن یک روز پس از بازگشت وزیر خارجه‌اش از پکن، در جمع هواداران خود در کالیفرنیا، حمله‌ای همه‌جانبه به رئیس‌جمهور چین کرد و با دیکتاتور خواندن او، خشم پکن را برانگیخت.
به گزارش رویترز، سخنرانی بایدن علیه شی جین پینگ در حالی بود که آنتونی بلینکن دیدار با رئیس جمهور و مقامات چین که کاهش تنش‌ها میان دو کشور اولویت آن بود را مثبت ارزیابی کرده بود، اما به نظر می‌رسد این رضایت برای بایدن چندان معنایی ندارد و با اینکه بلینکن پس از بازگشت از سفر آسیایی‌اش بر بسته شدن پرونده بالن چین تأکید کرد، در جمع حامیانش در کالیفرنیا گفت: «شی از اینکه یک بالن جاسوسی مشکوک چینی اوایل امسال در حریم هوایی امریکا سرنگون شد، ناراحت است چون وقتی من دستور دادم دو جعبه پر از تجهیزات جاسوسی را نابود کنند، او نمی‌دانست چنین بالنی آنجا است. این واقعاً برای دیکتاتورها خجالت‌آور است. اینکه ندانند چه اتفاقی افتاده یا اینکه آنچه می‌خواستند سرجایش نباشد، واقعاً برایشان ناراحت‌کننده است.»بایدن مدعی است نگرانی شی از گروه امنیتی استراتژیک کواد شامل کشورهای ژاپن، استرالیا، هند و امریکا است، اما او پیش‌تر به شی این اطمینان را داده است که امریکا درصدد محاصره چین با ابزار کواد نیست: «او با من تماس گرفت و از من خواست کاری انجام ندهم چراکه این شرایط او را در تنگنا قرار می‌دهد.»بایدن در آخر خطاب به حاضران با کنایه و طنز گفت:«ما نگران شکاف اخیر پکن و واشنگتن نیستیم. شما هم نگران چین نباشید. منظورم این است که نگران چین باشید اما نگران چین نباشید !»
 
واکنش سریع چین به بایدن
همان‌طور که بایدن حتی نگذاشت خستگی سفر از تن وزیرخارجه‌اش خارج شود و با نطق انتقادی‌اش زحمات او را برای بهبود روابط با پکن تا حدودی بی‌اثر کرد، مقامات چینی نیز بلافاصله به اهانت‌های رئیس‌جمهور امریکا پاسخ دادند و مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه پکن اظهارات بایدن را پوچ و غیرمسئولانه خواند. وی با تأکید بر نارضایتی عمیق پکن از نطق اخیر رئیس‌جمهور امریکا گفت:«اظهارات بایدن بشدت ناقض حقایق، پروتکل‌های دیپلماتیک و جایگاه سیاسی چین بود. این شرایط تنش‌زایی سیاسی آشکار به شمار می‌رفت.»نینگ در پاسخ به خبرنگاران درباره اینکه آیا رئیس‌جمهور از پرواز بالن در حریم هوایی امریکا اطلاع داشته است یا نه نیز گفت:«چین پیش‌تر درباره اینکه این بالن به صورت غیرعمدی و طی فرایندی خارج از کنترل چین وارد حریم هوایی امریکا شده، توضیحات کاملی داده است.»در همین حال وو شینبو، رئیس مرکز مطالعات امریکا در دانشگاه فودان شانگهای نیز گفت:«بایدن دهان‌گشاد است و بدون فکر حرف می‌زند. اعتماد متقابل چیزی است که چین بر آن تأکید داشته است و در این شرایط اظهارنظرهای بایدن بسیار مخرب و نابودکننده به شمار می‌رود، اما درعین حال این موضوع همه دستاوردهای سفر بلینکن به چین را از بین نخواهد برد.»سفر اخیر بلینکن به چین نخستین سفر وزیر خارجه امریکا از سال 2018 به شمار می‌رفت. او قرار بود در ماه فوریه (اواخر زمستان) راهی پکن شود اما ماجرای بالن چینی همه برنامه‌های دیپلماتیک دو کشور را تحت‌الشعاع قرار داد و سبب تعویق آن شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی