صفحات
شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

نوشته اکبری نبوی درباره ضرورت انتخاب اصولی دبیر فیلم فجر، برگزاری دوره‌ آموزشی ادبی به تدریس محمد جواد جزینی، کنسرت تازه رضا یزدانی و آخرین سلام فریدون آسرایی بخشی از مطالبی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

گلایه معتمدی به برخی سیاستگذاری‌های گذشته
محمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی با انتشار بخشی از اجرای ارکستر ملی با رهبری فرهاد فخرالدینی نوشته:« سال‌هاست که با ارکستر ملی و سایر ارکستر‌های دولتی همکاری ندارم. بخش قابل توجهی از فعالیت‌های زندگی حرفه‌ای من، اجراهای با ارکستر بود. جالب اینکه هیچگونه متریال تصویری یا حتی صوتی از این اجراها وجود ندارد.تا جایی که به یاد دارم همواره مسئولان وقت ارکستر با ضبط صوتی و تصویری و انتشار این اجراها مخالف بودند. نمی‌دانم چرا؟ و نفهمیدم چرا؟ در کشوری که فضای رسانه‌های رسمی و غیررسمی آن پر از زوم زوم‌ها و بوم بوم‌هاست، مدیریت فرهنگی کشور در ادوار گذشته میلیاردها بودجه برای اداره این ارکستر‌ها در اختیار داشته ولی با صلابت و قاطعیت هرچه تمام‌تر مخالف انتشار حتی یک دقیقه فایل صوتی یا تصویری از این اجراها بودند. در واقع گرفتار شدن در وضعیت زوم زوم و بوم بوم فعلی، حاصل برخی سیاست‌های اشتباه فرهنگی کشور در دهه‌های گذشته است. اگر امروز بخواهیم با یک حساب سرانگشتی، ببینیم پس از سال‌ها هزینه برای ارکستر‌ها چه چیزی در آرشیو صوتی و تصویری جامعه بجا مانده باید بگوییم تقریباً هیچ! در حالی که ارکستر ملی در دهه‌های گذشته اجراهای متعدد و بسیار خوبی با خوانندگان خوب و توانای کشور اجرا کرده است.»

اهمیت انتخاب دبیر فیلم فجر از نگاه اکبر نبوی
اکبر نبوی منتقد سینما در تازه‌ترین نوشته‌اش نکاتی را درباره اهمیت انتخاب اصولی دبیر جشنواره فیلم فجر با خوانندگان به اشتراک گذاشته، او نوشته:«وقتی از سینما صحبت می‌کنیم و از جشنواره فیلم فجر یاد می‌کنیم به شکل طبیعی و منطقی باید متوجه باشیم که انتخاب دبیر برای جشنواره‌ای که مهم‌ترین رخداد هنری کشور و برجسته‌ترین جشن سینمای ایران است، موضوعی بسیار حساس، ظریف و در عین حال پیچیده است و هرگونه ساده‌انگاری در این باره، پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشت. دبیر جشنواره فیلم فجر، برای برگزاری آبرومند جشنواره، باید واجد شایستگی و قدرت مدیریت مناسب و لازم باشد. اما در کنار این مهم، نام و حضورش نباید کوچکترین خدشه‌ای به اعتبار فرهنگی و هنری جشنواره بزند بلکه باید از چنان جایگاه و مرتبه‌ای برخوردار باشد که ارزش افزوده فرهنگی و هنری برای جشنواره فیلم فجر ایجاد کند. نیز، انتصاب‌اش، شائبه‌ قبیله‌گرایی و خدای ناکرده انگیزه سیاسی را به اذهان متبادر نسازد.»

خبر خوب جزینی برای علاقه‌مندان
محمدجواد جزینی نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در صفحه‌اش خبر از برپایی کارگاهی برای علاقه‌مندان داده و نوشته:« در ادامه مباحث الگوشناسی داستان، در این دوره الگوی داستان‌های عاشقانه بازخوانی می‌شود. برای آگاهی بیشتر سرفصل مباحث و منابع آماده شده است. این دوره هر دوشنبه، در مدرسه داستان برگزار می‌شود.» آن‌طور که این منتقد ادبی نوشته، سرفصل‌های مباحث این دوره «عشق»، «عشق کلاسیک»، «عشق در عصر جدید»، «عشق در مفهوم پست مدرن»، «عشق فراقی و وصالی»، «عشق یک طرفه»، «عشق ممنوعه»، «عشق ناکف» و «نگاهی به اسطوره‌ها و داستان‌ امروز» هستند.

کنسرت رضا یزدانی در تیرماه
رضا یزدانی در صفحه‌اش خبر از برپایی کنسرتی در تیرماه داده و نوشته:«بلیت فروشی کنسرت چهاردهم تیرماه شروع شد. همین‌طور که از عنوان کنسرت هم پیداست ترانه‌های عاشقانه‌ای را که توی این 23 سال گذشته منتشر کردیم در قالب یک کنداکتور جذاب اجرا خواهیم کرد. به امید دیدن دوباره‌تان.»

آخرین سلام آسرایی
 فریدون آسرایی خواننده موسیقی پاپ با انتشار پستی نوشته:«آخـرین سـلام، روایتی‌ است از آمدن‌ها و رفتن‌ها، اشک‌ها و لبخندها، زخم‌ها و مرهم‌ها، رسیدن‌ها و نرسیدن‌ها...اثری که از عشق، با عشق و برای عشق متولد شد.در این راه یارانی همراهی کردند که بودن‌شان بهانه‌ این همنوایی شد. مجید عبدی عزیز و شرکت رویال هنر که با رویکردی دقیق و متعهدانه در تهیه و تولید آلبوم نقش به سزایی داشتند. در پایان؛ آنچه برآمد از دل بود، امید آنکه بر دل نشیند.» بنابر نوشته آسرایی، آهنگسازی این کار را مجتبی مصری، امید حجت و نیاوش به عهده داشته‌اند و مجتبی مصری، مریم حیدرزاده، زهرا کلاته و نیاوش هم گروه ترانه‌سرای این کار هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی