صفحات
شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

سه طلای هرکول ایرانی در کوبا

نغمه «داوودی»

پریسا غفاری
روزنامه‌نگار


علی داوودی ملی‌پوش دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران سه مدال طلای گرندپریکس کوبا را از آن خود کرد.
این رویداد به‌عنوان سومین مرحله انتخابی المپیک از ۱۸ خرداد آغاز شد و با برگزاری رقابت‌های دسته فوق سنگین مردان به پایان رسید. علی داوودی نایب قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو نماینده ایران در این دسته بود که با ۱۱ وزنه‌بردار از کشورهای مختلف رقابت کرد. جوان اول وزنه‌برداری ایران در حالی با رکورد ورودی ۴۰۰ کیلوگرم پای به هاوانا گذاشته که در این دسته ادوارد زیازولین با رکورد ورودی ۴۴۰ کیلوگرم در جایگاه اول قرار داشت.
داوودی که در غیاب رقیبان سرشناس خود مانند لاشا تالاخادزه، گورمیناسیان، لالایان و‌مان اسعد گام به این رقابت‌ها گذاشته بود در نهایت به‌عنوان قهرمانی فوق سنگین گرند پریکس کوبا رسید.علی داوودی در مسابقات جهانی کلمبیا با ثبت ۴۴۹ کیلوگرم به‌عنوان چهارمی رسیده بود و اکنون در رنکینگ انتخابی المپیک یکی از مدعیان رسیدن به پاریس است.
داوودی در حرکت یک‌ضرب خود موفق به مهار وزنه 203 کیلوگرم شد و با اختلاف ۲۲ کیلوگرم نسبت به نفر دوم به مدال طلای یک‌ضرب رسید. زیازولین از کشور بلاروس با ۱۸۱ کیلوگرم به مدال نقره و والدز از اکوادور با ۱۸۰ کیلوگرم به مدال برنز رسید. او در دوضرب نیز بی‌رقیب ظاهر شد و با مهار وزنه ۲۳۸ کیلوگرم در حرکت نخست، موفق به کسب مدال طلای دوضرب شد. او با مجموع ۴۴۱ کیلوگرم و کسب عنوان قهرمانی دسته فوق سنگین به کار خود پایان داد. دیوید لیتی از نیوزیلند با ۴۰۰ کیلوگرم در جایگاه دوم ایستاد. مقام سوم این دسته نیز به تاماس از صربستان با ۳۹۱ کیلوگرم رسید.

رضازاده:  داوودی  خیال‌مان را  راحت کرد
اما حسین رضازاده، رئیس کمیته فنی فدراسیون وزنه‌برداری بعد از کسب مدال طلای علی داوودی در این خصوص می‌گوید:«کادر فنی برای علی وزنه‌های خوبی انتخاب کرده بود. او در یک ضرب خیلی خوب اقدام کرد و با اختلاف از حریفش طلا را گرفت. همین مسأله نگرانی‌های ما را بابت حرکت یک‌ضرب او برطرف کرد. البته داوودی استاد دوضرب است و در این حرکت دیگر فرصتی به رقبایش نداد. او یکی از وزنه برداران خوب دسته سنگین وزن است که در مسیر انتخابی المپیک قرار گرفت و حالا برای گرفتن سهمیه باید در ایران با رقبایی چون آیت شریفی و علیرضا یوسفی مسابقه دهد. وزنه‌برداری یک رشته رکوردی است و هر وزنه‌برداری که بهتر وزنه بزند می‌تواند دوبنده تیم ملی را به تن کند. در ضمن ما در هر دسته می‌توانیم دو وزنه بردار اعزام کنیم.»
با توجه به اینکه گفته می‌شود تالاخادزه، بهترین وزنه بردار فوق سنگین جهان به کوبا نیامد، داوودی طلایی شد، اما رضازاده که خود دارنده چندین مدال جهانی و المپیک است، با این گفته‌ها مخالفت می‌کند: «درست است که تالاخادزه نبود ولی رقبای دیگر او در این رویداد شرکت داشتند و مهم این بود که داوودی در حرکت یک ضرب شرایط خوبی پیدا کرد و این مسأله می‌تواند در جهانی عربستان و بازی‌های آسیایی به او خیلی کمک کند. بهتر است به جای این صحبت‌ها از علی داوودی حمایت شود تا انگیزه‌های قوی‌تری پیدا کند چون کادر فنی و فدراسیون همه به‌دنبال کسب افتخار ملی پوشانشان در المپیک، بازی‌های آسیایی و جهانی هستند. من به شخصه به او خیلی اعتماد دارم.»
سیدرسول معتمدی دیگر نماینده ایران در رقابت‌های جایزه بزرگ کوبا بود  که در دسته ۱۰۲ کیلوگرم تنها وزن‌کشی کرد تا وارد چرخه رقابت گزینشی المپیک شود. حسین رضازاده با اشاره به روند رو به رشد او نیز می‌گوید:«معتمدی از وزنه برداران ششدانگ ماست و در دسته 102 کیلوگرم نخبه به حساب می‌آید. از ابتدای حضورش در وزنه‌برداری مدال طلای جهانی گرفته است. من معتقدم این جوان به روزهای خوبش برمی گردد و باز هم شاهد طلایی شدنش خواهیم بود ولی باید به او زمان داد تا آسیب دیدگی‌اش کامل برطرف شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی