صفحات
شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

اسپانیا، دوئل پنالتی‌ها را برد و قهرمان شد

قصه مودریچ به سر نرسید!

فائزه زمانی
روزنامه‌نگار


فوتبال باز هم دینش را به کرواسی ادا نکرد و اسپانیا فاتح لیگ ملت‌های اروپا شد تا کروات‌ها باز هم تا لب چشمه بروند اما تشنه برگردند.
استاد پنالتی‌ها این بار حریف شاگردان دلافوئنته نشد تا درست در جایی که نباید جام را تقدیم کند. با این ناکامی ثابت شد، می‌شود در عین شایستگی ناکام بود؛ درست مثل کرواسی.آنها در 6 سال اخیر با یک نسل طلایی همه را شگفت‌زده کردند، با هدایت زلاتکو دالیچ به فینال جام جهانی 2018 روسیه رسیدند اما از پس خروس‌ها برنیامدند تا با چشمان خود شاهد قهرمانی فرانسه باشند، 4 سال بعد در جام جهانی 2022 قطر آمده بودند که کار نیمه تمام خود را تمام کنند، اما حریف عطش مسی و آرژانتین برای درآغوش گرفتن جام نشدند تا به جای فینال در رده‌بندی با شکست مراکش، سوم شوند.
حالا بعد از جام جهانی این بار نوبت لیگ ملت‌های اروپا رسید که به کروات‌ها نه بگوید، تا دور گردون به جای دو روز، تقریباً 6 سالی بر مراد آنها نگردد.

فوتبال مدیون مودریچ، تا همیشه
احتمالاً هیچ کدام از کروات‌ها به اندازه لوکا مودریچ انتظار جام را نمی‌کشید؛ شاید کم‌ترین حق کاپیتان 37 ساله کروات‌ها یک جام در رده ملی بود، اما این بار هم قهرمانی دست رد به سینه لوکا زد، او در رده باشگاهی با رئال مادرید همه افتخارات را درو کرده است، حتی توپ طلا را هم در ویترین خود دارد اما در رده ملی قصه مودریچ به سر نرسید.در حالی که انتظار می‌رفت او در صورت قهرمانی کرواسی از فوتبال ملی خداحافظی کند، به گفته مارکا به رغم اینکه تصمیمش را گرفته بود، دلش نیامد شب خراب کرواسی را خراب‌تر کند تا خداحافظی‌اش بماند برای یک وقت بهتر.
 
بعد از پرتغال و فرانسه، نوبت به اسپانیا رسید
لیگ ملت‌های اروپا که هنوز نوپاست، در سال 2019 شکل گرفت؛ پرتغال در اولین دوره این رقابت‌ها در خاک خود هلند را با قهرمانی به زانو درآورد، دومین قهرمانی در سال 2021 سهم فرانسه شد تا در خاک ایتالیا، اسپانیا را ناکام بگذارد، امسال اما لاروخا در هلند قهرمان شد تا سومین جام لیگ ملت‌های اروپا را به نام خود سند بزند. درحالی که آخرین قهرمانی تیم ملی اسپانیا به جام ملت‌های اروپا 2012 برمی‌گردد، حالا لاروخا بعد از ناکامی در جام جهانی اخیر و ضربه مهلک مراکش شگفت‌انگیز، بعد از 11 سال رنگ جام را مجدداً به خود دید.

اونای سیمون، سوپرمن لاروخا
اونای سیمون دروازه بان ماتادورها نقش سوپرمن را به خوبی مقابل کروات‌ها بازی کرد؛ اودر این بازی دو سیو فوق‌العاده در ضربات پنالتی داشت، یکی با دست مخالف و یکی با پا تا یاد و خاطر کاسیاس دروازه‌بان فراموش نشدنی اسپانیا را برای هواداران ماتادورها زنده کند.

آغوش باز تاریخ برای ناواس
خسوس ناواس مدافع تیم ملی اسپانیا در 37 سالگی در دل تاریخ جای گرفت، او حالا اولین بازیکن تاریخ است که در 3 تورنمنت معتبر ملی جام قهرمانی را لمس کرده است؛ جام جهانی 2010 در 25 سالگی، یورو 2012 در 27 سالگی و حالا لیگ ملت‌های اروپا در 37 سالگی.او دیگر چه می‌خواهد؟

درخشان مثل رودری و لاپورته
درحالی که رودری و لاپورته این فصل با پیراهن سیتی سه گانه را فتح کردند، حالا وقت آن رسیده بود که با پیراهن تیم ملی هم یک جام بالای سر ببرند تا در یک فصل فاتح 4 جام شوند.

 

برش

ایتالیا به زندگی برگشت
ایتالیا بالاخره لبخند زد؛ تیم تحت هدایت مانچینی به فینال نرسید اما ازآنجایی که کاچی بهتر از هیچی است، با شکست هلند در نیمه نهایی لیگ ملت‌های اروپا، سومی خود در دوره قبل را تکرار کرد. فوتبال ایتالیا بعد از ناکامی در چهار فینال معتبر اروپایی و جهانی، در نیمه نهایی لیگ ملت‌های اروپا هم مقابل اسپانیا رقیب سنتی خود شکست خورد تا زخم کاری‌اش عفونت کند. اما شاگردان مانچینی در رده بندی  با بسته‌بندی لاله‌های نارنجی در خانه، مرهمی کوچک  بر زخم عمیق خود گذاشتند تا به نوار باخت‌های فوتبال ایتالیا پایان دهند. هلند هم بعد از باخت در نیمه نهایی مقابل کرواسی، نتوانست از امتیاز میزبانی استفاده کند و در خانه خود چهارم شد، باخت مقابل ایتالیا سومین شکست آنها در چهارمین بازی با هدایت رونالد کومان بود، در این جام که خبری از هلند سرحال نبود، باید دید لاله‌های نارنجی  برای جام ملت های اروپا شکوفه خواهند داد یا نه.

 

جستجو
آرشیو تاریخی