موضع گیری رسمی معاون اول در جلسه هیأت دولت درباره برگزاری کنسرت‌ها:

همه باید به مجوزهای ارشاد احترام بگذارند

دولت سیزدهم پای دفاع از آزادی‌های اجتماعی مشروع مردم ایستاده است. این پیامی است که در موضع‌گیری صریح معاون اول رئیس جمهور در ارتباط با رفتارهای نامتعارف و هنجارشکنانه برای برهم زدن برنامه‌های رسمی اجرای موسیقی مستتر بود.
آنجا که محمد مخبر در بخشی از سخنانش در جلسه یکشنبه هیأت دولت با تأکید بر لزوم احترام همه دستگاه‌ها به مجوزهای رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری مراسم‌های فرهنگی، تصریح کرد: همه باید به این مجوزها احترام بگذارند و در صورت وجود برخی اشکالات احتمالی، این مسائل را از طریق مرجع صادرکننده مجوز پیگیری کنند.

مواجهه دولت با جنجال
این موضع‌گیری پس از آن مطرح شد که گروهی با هدف تحریک احساسات مذهبی جامعه دست به کار ایجاد هیاهو و جنجال‌علیه برنامه‌های هنری شدند. از جمله این اقدامات حضور فردی که بر اساس بیانیه بنیاد رودکی شناخته شده و دارای سابقه ایجاد بلوا در محیط‌های هنری بوده در مقابل تالار وحدت و در جریان برگزاری یک کنسرت موسیقی بود. رفتارهای نامتعارف و هنجارشکنانه این فرد اگر چه بلافاصله با واکنش نیروی انتظامی مواجه شد اما تلاش صورت گرفته برای قطبی‌سازی در فضای هنری، موضع‌گیری مقامات دولت را در پی داشت.
 نخستین اعلام نظر از سوی محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد انجام شد که در فحوای کلام خود انگیزه‌های سیاسی مستتر در این سیاه‌نمایی‌ها و جنجال‌آفرینی‌ها را علنی ساخت.
وزیر ارشاد در واکنش به ماجرای رخ داده در محوطه تالار وحدت با بیان اینکه «یک جریان سیاسی در کشور به دنبال بزرگ‌نمایی مشکلاتی است که گاه در اجراها پیش می‌آید ومی خواهد اقشار مختلف مردم را در این موضوع مقابل هم قرار دهد» نشان داد که این غائله ابعاد پیدا و پنهان مختلفی دارد.
بزرگنمایی معدود اشکالات پیش آمده در برگزاری کنسرت‌ها که بعضاً با فضاسازی برای لغوشان همراه شد اما روز گذشته خود را در ابعادی بزرگ‌تر با برگزاری یک تجمع در مقابل وزارت ارشاد نشان داد؛ تجمعی که بی‌شک معدودی از مردم با نگرانی نسبت به حدود و ارزش‌ها با آن همراهی داشتند اما شاید از اهداف اصلی بانیان آگاه نبودند.
در نقشه معاندان با ادعای دفاع از ارزش ها؟
این تجمع با هر انگیزه سیاسی اما بیش از هر چیز در خدمت نقشه راهی قرار داشت که معاندان در ماه‌های گذشته بر سبیل آن حرکت کرده‌اند.
معاندان برگزاری کنسرت و حضور در آن را به این دلیل که موجب فروکش کردن آشوب‌ها و دور شدن از فضای ملتهب ناشی از اغتشاشات پاییز 1401 می‌شود شماتت می‌کردند و از برگزاری برنامه‌های هنری که مایه بازگشت نشاط اجتماعی و نماد همبستگی میان هنرمندان، مردم و حاکمیت بود هراس داشتند و بعضاً با حضور دنباله‌رو‌هاشان در سالن‌ و هتاکی علیه هنرمندان سعی در متشنج کردن فضا داشتند.
حال هم متأسفانه عده‌ای با فهم نادرست نسبت به خواست دشمنان و همچنین مواجهه غلط با برخی فضاهای حاکم بر اجراهای هنری، خواسته یا ناخواسته در مسیر همان هدف قرار گرفته‌اند و منجر به ایجاد فضایی دوقطبی که در آن خبری از نشاط اجتماعی و آزادی‌های مشروع نیست می‌شوند و نسبت به عملکرد دولت و حاکمیت بطور مشخص در حوزه فرهنگ و هنر ذهنیت غیرواقعی ایجاد می‌کنند.  برنامه‌ای که موضع‌گیری معاون اول دولت در حمایت از سیاست‌های وزارت ارشاد و مجوزهای صادر شده برای برنامه‌های فرهنگی نشان داد که دولت از رفتارهای خلاف واقع حمایت نمی‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی