آرش امینی رهبر میهمان ارکستر ملی ایران از اولین تجربه خود با این ارکستر می‌گوید

تلاش و تمرین بیشتر رمز ارتقای یک ارکستر است

ارکسترهای ما از سابقه درخشان و نوازندگان قابل و توانایی برخوردار هستند اما لازمه پیشرفت ارکستر‌ها فعالیت و تمرینات بیشتر است که متأسفانه از بعد از دوران کرونا، مدتی فعالیت این ارکسترها متوقف شد، اما می‌توان با اجراها و تمرینات بیشتر شرایط ارکستر را به روند مطلوبی رساند

نداسیجانی
روزنامه نگار

 

نخستین اجرای ارکستر ملی ایران، درسال 1402 در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود؛ اجرایی به رهبری آرش امینی که درتاریخ پنجشنبه یکم تیرماه ودر ساعت 21:30 برگزار می‌شود. البته به دلیل استقبال خوب مخاطبان دوم تیرماه هم این اجرا روی صحنه خواهد رفت.
ارکستر موسیقی ملی ایران، سال 1377 به همت استاد فرهاد فخرالدینی و با پشتیبانی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد و در نخستین اجرا این ارکستر از آواز محمدرضا شجریان، رهبری فرهاد فخرالدینی، ترانه‌های بیژن ترقی و ساخته‌های علی تجویدی بهره برد. این ارکستر طی سال‌ها فعالیتش رهبران بسیاری را با خود همراه کرده است که برخی از این رهبران نام آشنا، به‌صورت دائم این ارکستر را هدایت و رهبری می‌کردند و حالا چند سالی است که طبق نظر شورای هنری ارکستر ملی ایران، این ارکستر با رهبران میهمان رهبری می‌شود و این بار آرش امینی سکان این ارکستر را بر عهده دارد.
 
 
اجرای آثار بزرگان موسیقی
 آخرین کنسرت ارکستر ملی ایران که به صورت بلیت فروشی اجرای برنامه داشت، مربوط به بهمن ماه سال گذشته بود که در قالب جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت و تقریباً 5 ماه از این اتفاق می‌گذرد و حالا در این دوره از فعالیت خود قرار است، اجرای آثاری از بزرگان موسیقی ایران را به گوش مخاطبان و علاقه‌مندان برساند؛ آثاری از آهنگسازان ایرانی همچون مرتضی حنانه، جواد معروفی، حسن کسایی و بهزاد عبدی و البته نخستین اجرای «کنسرتو برای ویولن و ارکستر» که آخرین ساخته استادفرهاد فخرالدینی است و دیگر بخش آنها اختصاص دارد به اجرای سوئیت‌هایی برای تکنواز قانون، تکنواز قیچک، نی و ارکستر. در این کنسرت مازیار ظهیر‌الدینی کنسرت مایستر، امین غفاری تکنواز ویولن، شیما شاه‌محمدی تکنواز قیچک، مژگان محمد حسینی تکنواز قانون و پوریا شیوافرد، به عنوان تکنواز نی ارکستر ملی ایران را همراهی خواهند کرد.

یک نوستالژی
 آرش امینی رهبر میهمان ارکستر ملی ایران که از رهبران با سابقه کشورمان است و پیش از این کارنامه پرباری در ارکستر صدا و سیما داشته در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره اجرای پیش رو بیان داشت: «این اتفاق اولین تجربه حضور و همکاری‌ام با ارکستر ملی ایران است، البته قبل‌تر با ارکسترسمفونیک تهران اجراهایی داشته‌ام و بسیارخوشحالم رهبری ارکستر ملی را هم تجربه خواهم کرد؛ اتفاقی که حدود یک ماه گذشته رقم خورد و از سوی بنیاد رودکی تماس گرفتند و از من خواستند با عنوان رهبر میهمان این ارکستر را هدایت کنم. من هم سر تمرین‌ها حاضر شدم و باید بگویم هیچ گاه موقعیتی پیش نیامده بود تا از نزدیک با ارکستر ملی همکاری داشته باشم. البته ناگفته نماند سال‌ها قبل نوازنده همین ارکستر بودم وامروز بعد ازمدت زمان بسیار طولانی و سال‌ها فاصله حضور دوباره‌ام در این ارکستر را از نزدیک حس می‌کنم.»
 آرش امینی ارزیابی خوبی از نوازندگان ارکستر دارد و به عقیده او حضور آقای مازیار ظهیرالدینی به عنوان کنسرت مایستر که از نوازندگان توانا و از وزنه‌های موسیقی کشورمان هستند، خود گواه شرایط و حال خوب این ارکستر است. او درادامه تأکید کرد: «به عنوان یک موزیسین، براین نظرم خوشبختانه وضعیت ارکستر با ثبات و مطلوب است و حضور نوازنده‌های حرفه‌ای و قوی در کنار نوازنده‌های جوان‌تر این شرایط را رقم زده است.»
امینی درباره پیشرفت ارکستر ملی ایران و همچنین ارکستر سمفونیک تهران در عرصه‌های مختلف بیان داشت: «ارکسترهای ما از سابقه درخشان و نوازندگان قابل و توانایی برخوردار هستند اما لازمه پیشرفت ارکستر‌ها فعالیت و تمرینات بیشتر است که متأسفانه از بعد از دوران کرونا، مدتی فعالیت این ارکسترها متوقف شد.اما می‌توان با اجراها و تمرینات بیشتر شرایط ارکستر را به روند مطلوبی رساند چرا که این پتانسیل در آن وجود دارد. از دیدگاه من ارکستر مانند یک تیم ورزشی است که اعضای آن مدت‌ها در کنار هم بوده‌اند و بخوبی همدیگر را پیدا کرده‌اند و در کنار هم ساز نواخته‌اند و یکدیگر را بخوبی می‌شناسند. بنابراین با توانایی بالای ارکسترهای ما، می توان بهره‌های بیشتری از آنها برد و قطعاً این موضوع در روحیه نوازندگان هم تأثیر‌گذار است و تمرینات بیشتر سطح ارکستر را ارتقا می‌دهد.»

اجرای یک اثر تازه از بنیانگذار ارکستر
این رهبرارکستر در ادامه درباره انتخاب قطعات اظهار کرد: «تلاشم این بود در انتخاب رپرتوار ارکستر، قطعات خاصی را برگزینم که کمتر اجرا و شنیده شده است؛ رپرتوارهایی که به انتخاب و سلیقه خودم بوده و هر کدام دارای مشخصه‌ای هستند که مهمترین و نقطه بارز کنسرت، کنسرت ویولن استاد فرهاد فخرالدینی است که این کنسرتو را به تازگی نوشته‌اند و برای اولین بار اجرا می شود. استاد فرهاد فخرالدینی بنیانگذار ارکسترملی ایران هستند و ما افتخار شاگردی ایشان را داشته‌ایم و از اعتماد ایشان بسیار مفتخریم و خرسندیم از اینکه این کنسرتو را در اختیار ما قرار دادند.

شنیدنی‌تر شدن آثاربی کلام
بخش دیگر این کنسرت اجرای یک سوئیت در سه موومان است که برای ساز قیچک و ارکستر بوده و تا به امروز چنین ترکیبی در ارکستر استفاده نشده است. خانم شیما شاه محمدی، تک نواز ساز قیچک هستند. این قطعه اثر آقای بهزاد عبدی است که در یکی از آلبوم‌های اخیرشان برای ساز قیچک و ارکستر نوشته‌اند و به اتفاق و نظر ایشان این بخش را انتخاب کردیم.
بخش دیگر این اجرا یک سوئیت برای ساز قانون است که در سه قسمت اجرا می‌شود که بخش اول و سوم آن تک نوازی قانون بوده و در قسمت دوم آقای مازیارظهیرالدینی تک نوازی ویولن خواهند داشت. همچنین در بخش دیگر این اجرا قطعه «هشت بهشت» اثر استاد حسن کسایی با تنظیم آقای کامبیز روشن روان اجرا می‌شود که برای تک نوازی نی و ارکستربوده که با هنرنمایی پوریا شیوا فرد اجرا می شود. او درباره حضور خواننده در این برنامه گفت: «اجرا به‌صورت بی‌کلام است. البته ارکستر ملی ایران پیش از این تجربه اجرا با خواننده‌های درجه یک کشورمان را داشته است اما به اعتقاد من، ارکستر ملی ایران می‌بایست در برخی مقاطع صرفاً به موسیقی ایرانی بپردازد و اجرایی شنیدنی از سازهای کشورمان را به نمایش بگذارد که از دیدگاه من اتفاق خوبی است.»

جستجو
آرشیو تاریخی