صفحات
شماره هشت هزار و دویست و یازده - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و یازده - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

صنعت سرگرمی و آقا جواد!

سعید زاهدیان
روزنامه نگار

جواد خیابانی یا جام‌جهانی ندیده، یا وقتی به ورزشگاه آزادی برای گزارش می‌رود، فقط چمن سبز و جذابش را تماشا می‌کند. اگر او فقط چند بازی در جام‌جهانی قطر از نزدیک تماشا می‌کرد، بعید بود که پشت تریبون ملی با میلیون‌ها بیننده از شراکت ایران با عربستان و مصر و یونان در برگزاری جام‌جهانی حرف بزند. البته دوستان رسانه‌ای نظرات دیگری دارند؛ خیلی‌ها می‌گویند که آقا جواد «وایرال شدن» را دوست دارد و هرازگاهی جملاتی حیرت‌انگیز می‌گوید تا از یادها و خاطره‌ها فراموش نشود. با همه این حرف‌ها، اگر خیابانی فقط به همین یک موضوع فکر می‌کرد که فدراسیون فوتبال در تأمین لباس و زمین چمن استاندارد برای تمرین تیم‌ملی درمانده است، بعید بود که چنین توقعات شگفت‌انگیزی را مطرح کند.
قطر در کمتر از ۱۰سال پس از تصاحب میزبانی جام‌جهانی، شروع به ساخت هفت ورزشگاه مدرن با سیستم خنک کننده کرد و شهر‌های جدید پیرامون «دوحه قدیم» بنا کرد و در نهایت توانست بهترین جام‌جهانی تاریخ را برگزار کند. تصمیم برای میزبانی جام‌جهانی، همواره از سوی حاکمیت و مسئولان درجه یک هر کشوری اتخاذ می‌شود و معمولاً فدراسیون فوتبال کوچک‌ترین و آخرین نهادی است که در این پروژه بزرگ، بخشی از مسئولیت را می‌پذیرد. فیفا برای اعطای میزبانی، از بالاترین نهاد و مسئول هر کشور ضمانت می‌گیرد که تمام پروژه‌ها مطابق استاندارد و درخواست فیفا جلو برود.
برای برگزاری یک رویداد بزرگ بین‌المللی، همه دستگاه ها از جمله شهرداری شهر‌های میزبان، حمل‌و‌نقل  و الی آخر، همگی برای برگزاری یک رویداد مطلوب تلاش می‌کنند و ساخت هتل برعهده یک وزارتخانه است، مسئولیت ایجاد خطوط مترو و گسترش حمل و نقل عمومی قاعدتاً با وزارت راه است. آیا در ایران برای برگزاری دربی تهران همه این هماهنگی‌ها به‌درستی انجام می‌شود؟
فارغ از اینکه مهم‌ترین ورزشگاه ایران- یعنی ورزشگاه آزادی- به کارگاه ساختمانی تبدیل شده و بعید است که تا پایان فصل بعد هم سروسامان بگیرد، جزئیات دیگری هم وجود دارد که هم ما می‌دانیم و هم خیابانی. وقتی استقلال نمی‌تواند مجوز حرفه‌ای بگیرد، وقتی نزدیک به ۱۰ تیم از ۱۶ تیم لیگ برتر در تهران تمرین می‌کنند و تیم‌هایی نظیر گل‌گهر و مس رفسنجان، تنها روز مسابقه در شهرشان رؤیت می‌شوند، بحث درباره میزبانی از رویدادهای بین‌المللی عبث و بیهوده است؛ البته که همه متوجهیم که آقا جواد بهتر از ما همه این نکات و ریزه‌کاری‌ها را می‌داند اما بدون چنین حرف‌ها و ادعاهایی، تکلیف وایرال شدن چه می‌شود؟
پس خیلی خودمان را درگیر میزبانی از جام‌جهانی نکنیم و بگذاریم آقا جواد هم با حرف‌ها، متلک‌ها و جملات عجیبش مدتی علاقه‌مندان به فوتبال را سرگرم کند؛ اساساً فوتبال بخشی از صنعت سرگرمی در دنیاست!

جستجو
آرشیو تاریخی