دونده 100 متری که رکورد فصیحی و ایران را شکست

اسماعیل‌نژاد: من و فرزانه مدال می‌گیریم

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

 بیشتر از اینکه خودش را رقیب فرزانه فصیحی در 100 متر بداند، دوست او می‌داند. حتی بعد از شکستن رکورد 100 متر فرزانه و جا گذاشتن دونده المپیکی در جایزه بزرگ تهران. حمیده اسماعیل‌نژاد، دونده 100 متری که همیشه دلش می‌خواست مثل فرزانه باشد. شاید حمیده را خیلی‌ها نشناسند. دختر بااراده سبزواری که خواستن امسال به کمکش آمد و غیرممکن را برایش ممکن کرد. اتفاقی که هیچ کسی فکرش را هم نمی‌کرد. آن هم با مصدومیتی که سال قبل در قهرمانی داخل سالن آسیا گریبان حمیده را گرفت و اجازه نداد در فینال دستش به مدال نرسد. اما او می‌خواست امسال را متفاوت از سال‌های قبل شروع کند و کرد. خودش می‌گوید: «من از پارسال رکوردهای خیلی خوبی ثبت کرده‌ام. هدفم از اول هم رکورد ایران و مدال آسیای 100 متر بود. رکورد 11 ثانیه و 71 صدم ثانیه هم بهترین رکورد شخصی من بود و من در60 متر دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا، با چهارمی دور مقدماتی فینالیست شدم اما مصدومیت حذفم کرد. با اینکه نفر سوم برابر با رکورد شخصی من 7 ثانیه و 36 صدم ثانیه مدال برنز گرفت. اما کشیدگی تاندون کف پایم در دور مقدماتی کار مرا خراب کرد. من اردیبهشت امسال، فصل را با رکورد 11 ثانیه و 57 صدم ثانیه استارت زدم. رکوردی که تنها 13 صدم ثانیه با رکورد ایران فاصله داشت و همین مرا امیدوارتر کرد و اواخر اردیبهشت ماه هم اتفاق مهم را رقم زدم، با ثبت 11 ثانیه و 43 صدم ثانیه، یک صدم ثانیه رکورد 100 متر زنان به نام فرزانه فصیحی را شکستم. در باد منفی 3/1 دهم.»
او با این رکورد به مدال 100 متر آسیا خیلی خوشبین شده: «رکورد 11 ثانیه و 43 صدم ثانیه جزو 4-5 رکورد اول آسیاست. البته من درترکیه رقیب جدی نداشتم و با فاصله زیادی از نفر دوم خط پایان را رد کردم. شک نکنید رقیب جدی‌تری داشتم مثل جایزه بزرگ تهران رکورد بهتری ثبت می‌کردم. امیدوارم در قهرمانی آسیا وبازی‌های آسیایی با رکوردی بهتر مدال بگیرم. هرچند قولی از رنگ مدال نمی‌دهم اما ایمان دارم من و فرزانه مدال بگیریم، البته به شرطی که حمایت شویم.»
دونده جوان هفته پیش هم دوباره رکورد زد، این بار اما 2 دهم باد منفی کار او را خراب کرد. هرچند رکوردش قبول نشد، اما او فرزانه فصیحی را جا گذاشت:«من در جایزه بزرگ تهران کنار فرزانه دویدم که باد 2/2 بود و به همین خاطر رکورد جدیدم ثبت نشد. اما خودم لذت بردم رقابت خیلی خوبی بود و انگیزه زیادی داشتیم. دویدن در باد منفی به ضرر ورزشکار است، چرا که رکورد ثبت نمی‌شود. اگر باد منفی نبود رکورد من روی 11 ثانیه و 33 صدم ثانیه بود. ما حاضریم باد نیاید اما رکوردمان ثبت شود.»
حمیده معتقد است از 7-8 سال دویدن کنار فرزانه فصیحی برایش خیلی خوب بوده: «من تقریباً 7-8 سالی است که کنار فرزانه می‌دوم و از تجربیاتش استفاده می‌کنم. دویدن کنار فرزانه انگیزه رقابت به من داده. تلاش او را که می‌دیدم همیشه دلم می‌خواست مثل او باشم تا حرف برای گفتن داشته باشم. موقعی که مصدوم شدم خیلی دوست داشتم بدوم و خدا را شکر که برگشتم و خوب هم برگشتم. به هر حال قبل از اینکه من رکورد جدیدم را ثبت کنم فرزانه فصیحی و حسن تفتیان در زندگی‌ام بوده‌اند و مرا راهنمایی می‌کردند و این طور نیست فقط با رکوردزنی تبریک بگویند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی