صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

نمایندگان لبنان در دوازدهمین نشست پارلمانی برای تعیین جانشین میشل عون ناکام ماندند

گره کور انتخاب رئیس‌جمهور لبنان باز نشد

حسین فاطمی
خبرنگار

 
دوازدهمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور دیروز (چهارشنبه) با حضور تمامی ۱۲۸ عضو پارلمان برگزار شد، اما هیچ کدام از نامزدها نتوانستند به حد نصاب لازم دست یابند.
 به گزارش الجزیره، در پایان رأی‌گیری، «جهاد ازعور» توانست ۵۹ رأی را بدست آورد. فردی که حمایت نمایندگان احزاب «جریان آزاد ملی» به رهبری جبران باسیل، «القوات اللبنانیه» به رهبری سمیر جعجع، «حزب سوسیالیست ترقی‌خواه» به رهبری ولید جنبلاط و چندین نماینده مستقل را داشت. «جهاد ازعور»، وزیر دارایی سابق که نتوانست از حد نصاب 65 رأی عبور کند و دستش به کرسی ریاست جمهوری لبنان نرسید، در سخنانی پس از جلسه پارلمان از کسانی که به وی رأی دادند تشکر و قدردانی کرد و گفت: «از همه نمایندگانی که در جلسه امروز با رأی دادن، به من اعتماد کردند تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم صحنه جدید مشوقی برای همگرایی در چهارچوب خارج کردن لبنان از بحران باشد.»
نفر دوم این انتخابات نیز «سلیمان فرنجیه»، رهبر جریان المرده و نامزد ائتلاف حزب‌الله و جنبش امل و همپیمانان آنها بود که ۵۱ رأی را به خود اختصاص داد. در این رأی‌گیری، هفت نماینده نیز نام «زیاد بارود»، وزیر سابق لبنان، هفت نماینده نام «لبنان الجدید» و دو نماینده نام «جوزف عون»، فرمانده ارتش لبنان را به صندوق انداخته بودند. ضمن اینکه یک رأی سفید و یک رأی باطله نیز به صندوق انداخته شد. البته مخالفان دو نامزد اصلی برای تصدی کرسی ریاست جمهوری لبنان (جهاد ازعور و سلیمان فرنجیه)، قبل از نشست دیروز اعلام کرده بودند که قصد دارند در جلسه رأی‌گیری رأی سفید به صندوق بیندازند تا راه برای بررسی گزینه سوم باز ‌شود.
به این ترتیب و با آرای اعلام شده، مشخص شد، هیچ کدام از نامزدها نتوانسته‌اند حد نصاب 65 رأی را بدست آورند و پارلمان تصمیم گرفت جلسه دومی را برای انتخاب رئیس‌جمهور برگزار کند، اما از آنجا که تعدادی از نمایندگان بلافاصله پس از رأی دادن در دور اول رأی‌گیری، بدون انتظار برای نتیجه شمارش آرا، جلسه پارلمان را ترک کردند و با توجه به اینکه جلسات پارلمان باید با حضور دوسوم نمایندگان یعنی 86 نماینده برگزار شود، جلسه دوم نیز برگزار نشد و نبیه بری، رئیس مجلس با تأکید بر اینکه نمایندگان خارج شده از پارلمان، نشست را از حد نصاب انداخته‌اند، پایان جلسه برای انتخاب رئیس‌جمهور را اعلام کرد.
 
 لبنان همچنان در بن‌بست!
پیش از برگزاری جلسه دیروز پیش‌بینی شده بود که در سایه اختلافات موجود، نمایندگان باز هم موفق به انتخاب رئیس‌جمهور نخواهند شد. این در حالی است که لبنان از زمان پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون در ۳۱ اکتبر سال گذشته (۹ آبان) وارد یک خلأ ریاست جمهوری شده است و تداوم خلأ در این نهاد در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود، پرونده انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور را وارد پیچ و خم جدیدی کرده است که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.
در شرایطی که احزاب لبنانی‌ با پایان سال ۲۰۲۲ و آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی هنوز هیچ اقدام داخلی برای پیشرفت پرونده ریاست‌جمهوری انجام نداده‌اند و این پرونده در وضعیت عقبگرد قرار دارد، سیگنال‌ها و شواهد موجود نشان می‌دهد که بازیگران خارجی که مسئولان لبنانی برای حل بحران سیاسی روی آنها حساب باز کرده بودند نیز توجهی به پرونده این کشور ندارند. برخی منابع آگاه از فضای سیاسی لبنان نیز معتقدند، بازیگران خارجی که در پرونده ریاست‌جمهوری این کشور مداخله دارند هم مانند احزاب داخلی، دچار اختلاف شده‌اند و به دلیل عدم تفاهم میان امریکا و فرانسه با عربستان، امکان رسیدن به راهکار در این زمینه دشوار است.
نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه الأخبار درباره برگزاری جلسه انتخاب رئیس‌جمهور در سایه اختلافات شدید میان احزاب مختلف اظهار کرده بود: «زمانی که ما با این اختلافات شدید و بدون انتخاب رئیس‌جمهور از نشست فردا خارج شویم یا حتی در سایه این اختلافات رئیس‌جمهوری نیز انتخاب شود، روزهای بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ از رئیس‌جمهور منتخب در این شرایط چه توقع و انتظاری می‌توان داشت؟ او چگونه می‌تواند با اختلافات موجود فرد مورد نظر را مکلف به تشکیل دولت کند؟» وی همچنین تأکید کرده بود که «بدون گفت‌وگو، کشور مدیریت و اداره نخواهد شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی