فضای‌مجازی

دلنوشته سید جواد نقوی درباره محمد قنبری و تمجید علیرضا شجاع‌نوری و مونا زندی از«نگهبان شب» رضا میرکریمی در کنار چخوف‌خوانی داریوش مؤدبیان بخش‌هایی برگزیده از تازه‌ترین فعالیت اهالی فرهنگ و هنر در فضای مجازی است که در ادامه می‌خوانید.

به جرم زندگی معمولی
سید جواد نقوی، از فعالان رسانه، در اینستاگرامش در یادداشتی با عنوان «انسان معمولی را به جرم زندگی معمولی کشتند!» به موضوع شهادت مأمور انتظامی محمد قنبری در سالروز تولد کیان پیر فلک از زاویه‌ای تازه پرداخته است. او نوشته است: «ما نمی‌دانیم این پلیس اصلاً چه فکری داشته است و اصلاً شاید با این خانه که داشته و تصاویر گویا هست، در هنگام اعتراضات او هم معترض بوده است به نابرابری و به وضعیت بد اقتصادی، اصلاً شاید او از ما هم معترض‌تر بوده. کسی نمی‌داند، یک پلیس ساده در شغلی ساده بوده است.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «این پلیس یک فرد عادی بوده است با پنج فرزند در دل خاک ایران که زندگی می‌کرده است و هیچ مسأله‌ای بجز خانواده خود و زندگی آرامی که مدنظرش بوده نداشته است، مثل همه کار‌های سازمانی صبح تا ظهر کار می‌کرده است و احتمالاً باقی وقت خود را در کنار فرزندان بوده است، مدیر یا مسئول هم نبوده است وظیفه طبیعی خودش که در هنگام مراسم خاصی از شورای تأمین استان‌ها دستور می‌دهند برای برقراری نظم و امنیت به محل‌های مشخص حرکت کنید که امری طبیعی است و در بسیاری از کشور‌های دنیا هم مرسوم است انجام داده است.»
نقوی در بخش دیگر این یادداشت ادامه داده است: «اصلاً کسی چه می‌داند شاید لحظه‌ای که خبر رسیده باید به محل حادثه بروید یا اضافه کار قبول کنید و از این دست فرمان‌ها او از نظر درونی ناراحت هم شده است که به جای در کنار خانواده بودنش باید برود و کاری را انجام دهد که باعث می‌شود از خانواده دور شود ولی او یک فرد عادی بوده و طبق وظیفه به محل پست خود رفته است برای امرار معاش و زندگی کردن.» او در بخش پایانی نوشته است: «او را به جرم آنکه یک فرد عادی است کشتند اما چون شعارشان زندگی بود می‌خواهند با برچسب ضحاک این عمل خشن و حماقت بار را ماله‌کشی کنند. این جماعت با شعار زندگی دست به ترور و حذف فیزیکی می‌زنند و در کنسرت‌هایشان می‌گویند ما باید با احترام صحبت کنیم ولی در حقیقت معمولی‌ترین انسان‌ها را سلاخی می‌کنند و خون‌شویی می‌کنند تازه در شرایطی که هیچ قدرتی در دست ندارند. وای به حال آن روزی که این‌ جماعت فقط ذره‌ای قدرت داشته باشند!»
رضا میرکریمی را دیدم و زنده شدم
علیرضا شجاع‌نوری، بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون در متن کوتاهی از تجربه تماشای فیلم تازه اکران شده رضا میرکریمی و ستایش «نگهبان شب» نوشته است. او در یادداشتی کوتاه با تیتر «رضا میرکریمی رو دیدم و زنده شدم!» آورده است: «درنگهبان شب معاشرت دلپذیری کردم با چندایرانی اصیل و دوست داشتنی! چه بازی‌هایی چه بودن‌هایی چه فیلمی. وچه غافلگیری دلنشینی در این وانفسای گازهای خنده آور. بازهم بتوانم «نگهبان شب» را خواهم دید بیش از یک بار!»
مونا زندی کارگردان فیلم «بنفشه آفریقایی» هم از سینمای قصه‌گوی میرکریمی با این عبارات تمجید کرده است: «راستش فکر ‌می‌کردم دیگه باید برای سینما فاتحه‌ای خواند و تمام! اما دیشب با دیدن فیلم‌ «نگهبان‌شب» نفسی تازه کردم بعد از مدت‌ها باورم نشد هنوز می‌شه فیلمی رو‌ روی پرده دید و بی‌حرکت فقط لذت برد. اگر واقعاً دلتون برای سینمای قصه‌گو‌بدون ادا و اطوار تنگ شده به دیدن فیلم خیلی خوب «نگهبان شب» برید. من که باز خواهم‌رفت تا عطش دلتنگی‌ام برای پرده و صحنه‌پردازی و ‌سینما کم بشه.»
دعوت به چخوف‌خوانی با داریوش مؤدبیان
کوروش سلیمانی با بازنشر استوری‌های مربوط به نشست‌های چخوف‌خوانی داریوش مؤدبیان، دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش را به حضور در این برنامه‌ها که دو هفته یک بار برگزار می‌شود دعوت کرده است.این برنامه که قرار است پنجشنبه اول تیرماه، ساعت 17 تا 19 در خانه فرهنگ گویا برگزار شود بر مبنای کتاب‌های «دوستان، ما بد زندگی می‌کنیم» و «تک‌پرده‌ای‌های چخوف» است.
جستجو
آرشیو تاریخی