صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شش - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شش - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

گفت و گوی «ایران» با ستاره تاریخ ساز تکواندو

کیانی: با هیچ مدالی قانع نمی‌شوم

بابت این تابوشکنی خوشحالم بالاخره صبوری‌هایم جواب داد در المپیک تمام ناهید را به نمایش می‌گذارم

بعد از مدت‌ها بی فروغی آسمان تکواندو ایران، ناهید کیانی ماه مجلس شد تا بر شب‌های تاریک تکواندو کشورمان بتابد. او بعد از خانه‌نشینی اجباری از سمت فدراسیون، با حل شدن سوء تفاهمات به اردوهای تیم ملی برگشت، اما این فقط یک آمدن ساده نبود، ناهید اولین مدال طلای تاریخ تکواندو بانوان را در مسابقات جهانی باکو سند زد، هنوز یک هفته نگذشته بود که در گرند پری رم هم نقره گرفت تا کامبکی جانانه بزند. ما نگران رفتن کیمیا علیزاده بودیم، همان کسی که اولین مدال المپیک تاریخ ورزش بانوان را در ریو کسب کرد، اما حالا ناهید بهترش را برایمان به ارمغان آورد تا مسکنی باشد بر نگرانی‌هایمان. درحالی که بعد از طلای مسابقات جهانی روزه سکوت گرفت تا تمرکزش برای مسابقات گرندپری رم خدشه‌دار نشود، حالا با پایان مسابقاتش در رم، بالاخره او را بعد از این تاریخ‌سازی مجاب به صحبت کردیم.

فائزه زمانی
روزنامه‌نگار


اول از همه حس و حالت را بعد از مدال طلای تاریخی مسابقات جهانی باکو بگو.
حس و حالم بعد از این مدال تاریخی وصف نشدنی است. خیلی خوشحال هستم، بیشتر بابت اینکه تابو شکسته شد و از الان به بعد این مدال دیگر غیرقابل دسترس نخواهد بود. حالامطمئن هستم که این مدال در آینده قرار است بارها توسط خودم و بقیه دختران تکرار شود. مزه این مدال فرق می‌کرد و احساس کردم در بلندترین نقطه این دنیا ایستاده‌ام .
بعد از خانه‌نشینی از سمت فدراسیون و دوری موقت از اردوهای تیم ملی، شاید کم‌تر کسی انتظار این مدال را از تو داشت؛ چه چیزی باعث شد تا در برگشت به تیم ملی، چنین کامبک جانانه‌ای بزنی؟
من این مدت که از اردوی تیم ملی دور بودم، هیچ گاه تمریناتم را متوقف نکردم، به صورت مستمر تمریناتم را ادامه می‌دادم و می‌دانستم که قرار است اتفاقات خوبی بیفتد. هر آدمی در زندگی‌اش بالاخره جواب تلاش و صبوری‌اش را یک جایی می‌بیند، حالا شاید کمی دیرتر. از زمانی که مجدداً وارد اردوی تیم ملی شدم، با یک ناهید جدید روبه‌رو شدم، ناهیدی که فقط به اهدافش فکر می‌کرد و حالا فقط روی آنها متمرکز بود. ناهید جدید حاشیه‌ها را بیرون ریخته بود و با تمام وجود برای بازگشت و هدف‌هایش می‌جنگید، همین هم شد که نتیجه‌اش را دیدم و اتفاقی که باید برایم بیفتد، افتاد.
از مسابقات گرندپری رم برایمان بگو، با این مدالت ثابت کردی که طلایت در باکو اتفاقی نبوده است.
مسابقات گرندپری به خاطر حضور 32 نفر برتر دنیا در هر وزن المپیکی، مسابقات بزرگی است. بهترین‌های جهان در این مسابقات حضور داشتند. بازی‌های سختی را پشت سر گذاشتم، خدا را شکر به فینال راه پیدا کردم اما در مسابقه نهایی بازی را به جید جونز واگذار کردم، البته با توجه به اینکه قبلاً یک بار او را شکست داده بودم، حالا مطمئن هستم که در آینده می‌توانم این شکست را جبران کنم و مجدداً مقابل او پیروز شوم. متأسفانه مبارزاتم در مسابقات جهانی، آخرین روز شروع شد و از طرفی هم مسابقاتم در گرندپری از همان روز اول پیگیری شد، تایم کمی برای ریکاوری داشتم، حتی مصدومیت‌هایی که در مسابقات جهانی برایم پیش آمد هم کمی در رم اذیتم کرد اما خدا را شکر تا حدودی توانستم به آن چیزی که حقم بود، برسم. در مسابقه فینال هم چیزی کم نگذاشتم و از عملکرد خودم راضی هستم .
از مبارزه مقابل جید جونز، قهرمان افسانه‌ای بریتانیا برایمان بگو؛ چه چیزی بازی مقابل او را سخت می‌کند؟
جید جونز ملقب به شکارچی سر بازیکن جنگجویی است و تا آخرین لحظه ول کن ماجرا نیست، همین مبارزه جلوی او را سخت می‌کند. به هر حال بازی یک سر برد و یک سر باخت است. همین چیزهاست که ورزش را شیرین می‌کند.
وضعیت رنکینگ‌ات حالا بعد از این دو مدال برای کسب سهمیه مستقیم المپیک پاریس چگونه است؟
رنکینگ المپیکم در حال حاضر 4 و رنکینگ جهانی‌ام یک هست، سهمیه المپیک من از طریق سیستم رنکینگ، 90 درصد قطعی است اما باید این سهمیه را تا یک سال آینده که به شروع المپیک مانده است، حفظ کنم. کار آسانی نیست، باید پشت سر هم در مسابقات مختلفی شرکت کنم و مدال بیاورم تا امتیازم حفظ شود.
شاید همه بعد از مهاجرت کیمیا علیزاده نگران خلأ او بودند، اما تو بخوبی این جای خالی را پرکردی تا تیم ملی بانوان فاقد ستاره نباشد.
به نظرم کار هر کسی در مقطعی که در تیم ملی حضور دارد و پرچم کشور را بالا می‌برد، مقدس است. من همیشه برای همه ورزشکاران احترام قائل بوده‌ام و مطمئن هستم، درخشش دختران ایرانی افتخار همه ماست.
با این درخشش ما را خیلی به المپیک امیدوار کردی، به شرط حفظ سهمیه المپیک، چقدر برای درخشش، این بار در المپیک آماده‌ای؟
من الان نمی‌توانم درباره میزان آمادگی‌ام برای حضور در المپیک صحبت کنم، چرا که یکسال تا این رویداد بزرگ زمان باقی است. اما هدف اصلی من و هر ورزشکار دیگری المپیک است و برای آن از جان مایه می‌گذاریم. اگر سهمیه را دوباره بگیرم، همه تلاشم را می‌کنم. مطمئن باشید در شیاپ چانگ پاریس هر آنچه در وجود ناهید هست را به نمایش می‌گذارم. در یکی از مصاحبه‌ها از من پرسیدند که چه چیزی باعث تداوم قهرمانی‌هایم می‌شود، همان جا هم گفتم که دلیلش این است که من با هیچ مدالی قانع نمی‌شوم .
آخرین حرفت را خطاب به هم‌قبیله‌های ایرانی‌ات بگو.
از همه دختران ایرانی می‌خواهم برای همه خواسته‌هایشان تا پای جان تلاش کنند. من به آنها تضمین می‌دهم که هیچ تلاش و صبری بی جواب نمی‌ماند. به امید روزی که دختران ایران در همه عرصه‌ها بدرخشند.

 

بــــرش

ناهید حمایت می‌خواهد
ناهید کیانی، با مدال طلای جهانی  و نقره گرند پریکس رم، پشت دروازه پاریس رسیده است. برای تجربه دومین المپیک. همه ذوق و شوق دختر جسور تکواندو، حالا فقط تکرار مبارزه روی شیاپ چانگ المپیک نیست، او رؤیای بزرگتری در سر دارد و آن، درخشش در پاریس با مدال المپیک است. اما ناهید برای تحقق آرزویش به حمایت نیاز دارد. حالا وقتش رسیده تا مسئولان ورزش برای حمایت او آستین‌ها را بالا بزنند تا ناهید با دلگرمی و انگیزه بیشتری به کارش ادامه دهد. حمایتی که او را به رؤیایش نزدیک‌تر کند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی