صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شش - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شش - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

به جای کافا، می‌شود اسم‌های زیباتری انتخاب کرد

در انتظار مهر مادری!

سعید زاهدیان
روزنامه نگار

 

ایران - افغانستان؛ مسابقه‌ای است که به لحاظ فوتبالی، کیفیت بالایی برای تیم ایران ندارد و به همین دلیل، صدای مهدی طارمی و سردار آزمون برای بازی با تیم‌های کوچک و کم نام و نشان در این تورنمنت درآمده است اما به بهانه اولین بازی ایران در تورنمنت کافا، می‌شود نگاهی «فرافوتبالی» به این مسابقات داشت. در این تورنمنت کشورهایی حضور دارند که سال‌ها قبل بخشی از خاک ایران محسوب می‌شدند و به همین دلیل وجه اشتراک فرهنگی زیادی میان ایران و بسیاری از کشورهای آسیای میانه و حتی اوراسیا وجود دارد. در اصطلاح، از ایران، افغانستان و تاجیکستان با عنوان «کشورهای حوزه زبان فارسی» یاد می‌شود. وقتی این عبارت را در اینترنت جست‌و‌جو می‌کنیم با چنین جملاتی مواجه می‌شویم: «در حال حاضر، زبان فارسی در کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان زبان رسمی محسوب می‌شود. نام رسمی این زبان در این ۳ کشور به‌ترتیب فارسی (پارسی)، دری و تاجیکی است. افزون بر این، فارسی در ازبکستان زبان اقلیت بزرگی از این کشور است.» قرن ها قبل، اسناد دولتی در کشور هند به زبان فارسی نوشته می‌شد و اکنون در موزه‌ها قابل مشاهده است.
به همین یک دلیل (زبان مشترک)، ایران به عنوان «کشور مادر» باید تلاش کند تا در تمام عرصه‌ها این همسایه‌های کوچک با اشتراکات فراوان را تحت تأثیر و همراه خود کند؛ ازجمله در فوتبال که می‌تواند بازتاب‌های زیادی داشته باشد. ایران می‌تواند به بهانه‌های مختلف، در زمان‌هایی که لیگ باشگاهی تعطیل می‌شود، همسایه‌های شمالی، به خصوص آنهایی که اشتراک بیشتری با ایران دارند را مثل کافا دور هم جمع کند و مسابقاتی شبیه جام‌های کشورهای عربی که متولی برگزاری آن، کشورهای  عرب‌زبان هستند برگزار کند. بی‌شک افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و حتی ازبکستان که از نظر فوتبالی در سطح بالاتری نسبت به سایر کشورهای آسیای میانه قرار دارد، از چنین مسابقاتی استقبال خواهند کرد. اگر کمی هوش و درایت در ورزش وجود داشته باشد، اسم این تورنمنت به جای کافا می‌تواند جام نوروز، جام فلات ایران یا حتی جامی با عنوان دریای خزر و خلیج فارس باشد. تقابل ورزشکاران این منطقه با ایرانی‌ها که در اغلب رشته‌های ورزشی نسبت به کشورهای آسیای میانه سرآمد هستند، بی‌تردید آنها را سرذوق می‌آورد و می‌تواند منشأ نزدیکی و اتفاقات خوبی برای تمام کشورهای این منطقه باشد.
ایران به‌عنوان پیشقراول این ماجرا، به دلیل برخورداری از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بهتر، باید متولی برگزاری چنین تورنمنت‌هایی باشد تا تقابل با افغانستان هر ۲۰ سال یک بار رخ ندهد. اگر ایران مدام با این کشورها به واسطه ورزش در تعامل باشد، بی‌شک رشد ورزشی آنها را به دنبال خواهد داشت و ایران که از نظر فنی در سطح تیم‌های درجه یک آسیا قرار دارد، باید به این مسابقات نگاهی فرا فوتبالی و فرا ورزشی داشته باشد. تورنمت کافا از امروز شروع می‌شود اما «ایران بزرگ» از سال بعد می‌تواند متولی برگزاری جام‌های متعدد در رشته‌های مختلف با عناوینی برگرفته از فرهنگ، خاک و تاریخ ایران‌زمین شود و از رای و ظرفیت این کشورها در مجامع بین‌المللی برای کسب کرسی بهره بگیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی