صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهار - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهار - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

خط و نشان والیبال برای اسلوونی با زهرچشم از چین

به امید پیروزی دوباره

مهری رنجبر/ ثبت امتیاز 25-14 روی اسکوربورد، سوت داور یونانی، نفس راحتی که همه کشیدند. پیروزی 3 - یک، بالاخره شادی را به اردوی والیبال ایران آورد. خنده‌های ملی‌پوشان ایرانی، بهروزعطایی و خوش وبش آنها، در مقابل قیافه‌های مات زده چینی‌هایی که حسرت از نگاهشان می‌بارید.
همانی شد که انتظار می‌رفت. اولین پیروزی تیم ملی والیبال درروز خوبش.در بازی بی‌کم و کاست و برای شکستن دیوار بلند چین. تیم ملی والیبال دیروز در سومین بازی هفته اول لیگ ملت‌ها، باز به چین رسید. تیمی که بعداز پیروزی 3-2 مقابل بلغارستان و دو باخت 3 - صفر و 3 - یک مقابل صربستان و فرانسه، برای انتقام باخت دوره قبل و تصاحب دومین پیروزی مقابل ایران قرار گرفت. ایرانی‌ها هم بعد از دو باخت، چاره‌ای جر برد نداشتند و همه برنامه کادر فنی برای شکست چین چیده شد. بهروز عطایی برای شروع بازی ترکیب سید محمد موسوی، محمد ولی‌زاده، محمد جواد معنوی‌نژاد، پوریا حسین‌خانزاده، جواد کریمی، امین اسماعیل‌نژاد و محمدرضا حضرت‌پور (لیبرو) را به زمین فرستاد. همان ترکیبی که بازی قبل مقابل لهستان را شروع کرد. شاگردان عطایی بازی را خوب شروع کردند، اما پایان ست اول خوش نبود و با اشتباهات زیاد، دفاع عالی چینی‌ها، بازی برده را با باخت 25-23 تمام کردند. مرتضی شریفی از ست دوم به جای معنوی‌نژاد در زمین بود، دریافت کننده‌ای که با اسپک هایش، کنار پایپ‌های پوریا حسین خانزاده، دفاع‌های سید و ولی‌زاده و سرویس‌های بی‌نقص امین اسماعیل‌نژاد و دریافت‌های خوب توپهای برگشتی کار را برای چینی‌های پرتلاش و جنگنده سخت کرد و ست‌های دوم تا چهارم را هم به ترتیب با امتیازات 25-15، 25-20 و 25 - 14 به نام ایران تمام کردند. تیم ملی والیبال در بازی دیروز همه فاکتورهای لازم برای پیروزی را داشت.
شاگردان عطایی با زهرچشم از چین، برای اسلوونی، آخرین رقیبشان در هفته اول لیگ ملت‌ها خط و نشان کشیدند. قدرت نوظهور والیبال اروپا که در سال‌های اخیر با نتایج خوبی که گرفته، همیشه یکی از مدعیان بوده است. این تیم که از سه بازی قبل هفته اول لیگ ملت‌ها دو پیروزی 3 - یک مقابل فرانسه و صربستان دارد و یک باخت 3 - صفر مقابل بلغارستان، تیم ششم جدول رده‌بندی لیگ است. در حالی که ایران با دو باخت و یک پیروزی تیم نهم است. به طور حتم بازی تیم بهروز عطایی بعد از بازی دست‌گرمی دیروز امروز هم فشار زیادی را تحمل می‌کند. نتیجه بازی حساس امروز  جایگاه دو تیم را در جدول رده بندی ملت‌ها تغییر می‌دهد، هرچند ایران به 3 امتیاز این بازی نیاز دارد.

 

عطایی: کار ما تازه شروع شده
بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال شکست چین، در هفته اول لیگ ملت‌ها را شروع کار تیمش می‌داند. او می‌گوید: «همه بازی‌های لیگ ملت‌ها 2023 دشوار هستند. اگرما مقابل هر تیمی درست بازی نکنیم با اشتباهاتی پشت سر هم، بازنده می‌شویم. پیروزی مقابل چین تازه شروع کار است و برای بازی‌های سخت بعدی آماده می‌شویم.»
سرمربی تیم ملی والیبال ایران دلیل باخت تیمش در ست اول را به اشتباهات ربط می‌دهد: «در ست اول مسابقه را خوب شروع کردیم اما در پوئن‌های حساس اشتباهاتی داشتیم و به دلیل دفاع چین، ست را باختیم. هشت بار توپ‌هایمان در این ست با دفاع خنثی شدند در حالی که ممکن است مقابل بزرگ‌ترین تیم‌های دنیا این اتفاق برایمان رقم نخورد. در حمله خیلی خوب نبودیم و هرچند جلو بودیم، باختیم.
بازیکنان در ست سوم متمرکزتر بازی کردند و طراحی حمله متفاوت‌تر شد. در ست اول تمام توپ‌های سرعتی تیم را دفاع کردند و ست دوم دفاع وسط را طعمه قرار دادیم و بازیکنان از دفاع بلند چین عبور کردند و توپ را تبدیل به امتیاز کردند. بازیکنان ست سوم سرویس‌های خوبی زدند و بچه‌ها با بازی خوب، نمایش قابل قبول و منظم داشتند.»
عطایی به گفته خودش مرتضی شریفی را برای فریب دفاع چین به زمین فرستاده: «دفاع چین بلند است و برای بالا بردن سرعت بازی، دفاع‌ وسط را طعمه قرار دادیم، ارتفاع توپ کنار آنتن با کمک شریفی پایین‌تر آمد و توپ‌ها را در حمله به امتیاز تبدیل کردیم. امین هم آزادتر و با دفاع‌های ناقص‌تری روبه‌رو شد و در تهاجم کیفیت بالاتری داشت و برنده شدیم.»

 

شریفی:حریف دست ما را خوانده بود
مرتضی شریفی دریافت کننده کم حرف تیم ملی والیبال دیروز سهم بزرگی در پیروزی مقابل چین داشت. او با خوشحالی می‌گوید: «بعد از دو باخت مقابل ژاپن و لهستان از نظر ذهنی مشکل پیدا کرده بودیم و واقعاً به این پیروزی احتیاج داشتیم.
حریف، دست ما را خوانده بود و من به بازی آمدم. خدا را شکر توانستیم پیروز شویم. فرقی نمی‌کند که کدام یک از بازیکنان در بازی باشند و فقط مهم این است که برای ایران بجنگیم.» او امیدوار است امروز صبح هم ایران برنده بازی باشد: «امروز بازی خیلی سختی مقابل اسلوونی داریم. امیدوارم با آنالیز و ریکاوری خوب بعد از مسابقه، امروز هم برنده بازی باشیم.»

 

موسوی: ما پیروزی مقابل چین را می‌خواستیم
سید محمد موسوی کاپیتان تیم ملی والیبال ایران بعداز شکست چین معتقد است، برای بازی مقابل تیم‌های بزرگ دنیا تیم باید پیشرفت کند: «ما انرژی مثبت پیروزی بازی با چین را برای حرکت رو به جلو لازم داشتیم تا برای مسابقه مقابل اسلوونی آماده شویم. ما باید مبارزه کنیم. والیبال ایران از نظر سطح کیفی در حد 5-6تیم برتر جهان نیست. باید بیشتر از این پیشرفت و مبارزه کنیم تا پیروز بازی‌های بزرگ شویم. ما فعلاً می‌توانیم تیم‌هایی مثل چین را شکست دهیم اما اگر بخواهیم مقابل تیم‌هایی مثل برزیل به پیروزی برسیم، باید از نظر تکنیکی پیشرفت خیلی بیشتری داشته باشیم. نسل جدید والیبال ایران از نظر فیزیکی بهبود یافته، اما باید بیشتر بازی کنیم تا از نظر تکنیکی و تاکتیکی پیشرفت کرده و بازی‌های بیشتری برنده شویم.»

 

اسماعیل‌نژاد ستاره امتیاز آور

امین اسماعیل‌نژاد ستاره نوظهور والیبال ایران، امسال هم می‌درخشد. او دیروز با 26 امتیاز، ستاره امتیازآور بازی بود.

تیم ملی ایران در مجموع ست‌های این مسابقه 98 امتیاز گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی