شروع بد در لیگ ملت‌های والیبال با شکست سنگین برابر ژاپن

این «تیـــــــــم ‌ ایـــــران» نبود!

مهری رنجبر
روزنامه نگار

سالن فدراسیون والیبال؛ خبرنگاران دور هم جمع شده‌اند و هر کسی نکته‌ای می‌گوید. یکی از بچه‌ها معتقد است: اوضاع تیم اصلاً خوب نیست و دیگری پیشنهاد می‌دهد که هر کس نتیجه بازی اول را پیش‌بینی کند. برحسب اتفاق، همه روی شکست ۳ - صفر متفق القول هستند.
این بار بچه‌های خبرنگاربا تماشای آخرین تمرین ملی‌پوشان و ترکیبی که سرمربی تیم ملی برای هفته اول لیگ ملت‌ها انتخاب کرده بود، در نقش نوستراداموس ظاهر شدند و نتیجه را یک هفته جلوتر پیش‌بینی کردند. البته پیشگویی باخت 3 - صفر مقابل ژاپن چندان سخت نبود چرا که به رغم تمرین، اما تیم جوری که سرمربی به آمادگی‌اش اعتقاد داشت در حد تیم‌های قبلی نیست و ۱۰درصد تیمی که لهستان یا روسیه را می‌برد هم نبود.
خیلی‌ها همان اول وقتی میلاد عبادی‌پور با تولد پسرش و درمان مصدومیتش از حضور در تیم عذرخواهی کرد، شک نداشتند دریافت تیم ملی والیبال دررقابت‌های لیگ ملت‌ها لنگ می‌زند. چرا که دریافت کننده‌های دیگر شاید در حمله موفق بودند اما در دریافت توپ مهاجمان رقبا نه.
کار سخت تیم ملی والیبال در هفته اول لیگ ملت‌ها دیروز در جدال با آماده‌ترین تیم والیبال دنیا استارت خورد. استارتی بد در سالن 10 هزار نفری گایشی ناگویای ژاپن. با باخت 3 - صفر. بهروز عطایی سرمربی تیم ملی ایران برای شروع سخت ترکیب سیدمحمد موسوی، جواد کریمی، پوریا حسین‌خانزاده، امیرحسین اسفندیار، محمدرضا حضرت‌پور (لیبرو)، امین اسماعیل‌نژاد و محمد ولی‌زاده را به زمین فرستاد. اما کار درنیامد. آمادگی و بازی روان ژاپنی‌ها ثابت می‌کرد که 10 بازی تدارکاتی چقدر آنها را جلو انداخته است. هرچند فیلیپ بلین سرمربی فرانسوی ژاپنی‌ها معتقد بود هنوز تیمش به آمادگی و هماهنگی که باید نرسیده، اما آنها دیروز در بازی اول به تمام معنا یک تیم بودند و هوشمندانه در سرویس، دفاع، توپگیری و حمله، آماده حاضر شدند. درست نقطه مقابل ایران که نه توپگیری داشت، نه دفاع، نه دریافت، نه سرویس و نه حمله. حتی در دریافت‌ها جای خالی میلاد عبادی‌پور دریافت کننده لژیونر هم بد جوری توی ذوق می‌زد. شاگردان مرد فرانسوی ست اول با حمایت تماشاگرانشان با بازی حساب شده تمرکز بازیکنان بهروز عطایی را بهم زدند تا حدی که وقتی ترکیب اولیه در ست اول جواب نداد و انگار همه خواب بودند، او هم دست به تعویض زد تا ترکیب هماهنگ را در زمین داشته باشد اما نتیجه ست اول باخت25-16 بود. تیم ست دوم با ترکیب متحول به زمین آمد، با اینکه ایرانی‌ها با عادت به جو سالن بهتر کار کردند، اما از پس مهار سرویس‌های بی‌نقص ژاپنی‌ها برنیامدند و به رغم برتری نسبی، در نهایت با نتیجه 25-22 بازی برده را باختند. ترکیب تیم ملی والیبال در ست سوم متفاوت شد و سرمربی تیم ایران وادی را به جای جواد کریمی و محمد جواد معنوی‌نژاد را به جای اسفندیار به زمین فرستاد تا شاید توپ‌ها راحت‌تر به پاسور تیم برسد، اما باز هم اتفاق خاصی نیفتاد و ست سوم هم با نتیجه 25-19 به سود ژاپن تمام شد. باختی که روزهای اوج والیبال ژاپن را تداعی کرد و حسرت ایرانی‌ها برای گرفتن یک ست. اما باید گفت تیم عطایی هیچ شباهتی به «تیم‌ایران» نداشت! ژاپن با این پیروزی خیز بلندی برای امتیاز و شرایط بهتر در رنکینگ جهانی برداشته است.

 

عطایی:
اشتباهات بچگانه‌ای داشتیم!

بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال ایران شروع بد لیگ ملت‌ها را عادی می‌داند. به نظر او ژاپن فوق‌العاده نبود: «پیش‌بینی می‌کردیم بازی سختی داشته باشیم. ژاپن در خانه خودش بازی کرد و عملکرد قابل قبولی داشت. هیچ چیز برای تیم ملی والیبال ایران تمام نشده است. ما معمولاً لیگ ملت‌ها را بد شروع می‌کنیم. در روزی که مخصوصاً در کارهای تهاجمی خوب نبودیم، باختیم. ژاپن هم امروز فوق‌العاده نبود و یک بازی متوسط کم‌خطا را به نمایش گذاشت. سعی می‌کنیم این بازی را فراموش کنیم. حداقل 11 مسابقه دیگر داریم که برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم. قطعاً نمایشی که از بچه‌های ایران در بازی‌های بعدی خواهید دید، متفاوت از این است. خیلی اهمیتی به این باخت نمی‌دهیم و سعی می‌کنیم مسیر را به بهترین شکل ادامه دهیم.» سرمربی تیم ملی والیبال اشتباهات شاگردانش در ست دوم را تأیید می‌کند: «ست دوم یک سری اشتباهات ساده و به نوعی بچگانه اتفاق افتاد. سه، چهار امتیاز جلو بودیم و می‌توانستیم شرایط را مدیریت کنیم. یک خطای ارنج بد و دو خطای حمله بدتر اتفاق افتاد. ژاپن کاملاً کم‌خطا بود و از اشتباهات تیم ایران استفاده بهینه داشت. آنها در کار توپ‌گیری فوق‌العاده بودند اما در سرویس و حمله عالی نبودند. جلوی تیمی مثل ژاپن باید با تمام قدرت، کم‌اشتباه و با حوصله بازی کرد. ژاپن خیلی خوب توپ‌گیری می‌کند که نباید باعث از بین رفتن تمرکز بازیکنان شود. مخصوصاً در ست اول تمرکز بازیکنانم به‌هم خورد و بازی را مدیریت نکردند. قطعاً در ادامه مسابقات تغییرات بیشتری در تیم ایران می‌بینید و البته لیگ ملت‌ها برای ما همچنان ادامه دارد.»

 

 

ایشیکاوا:
با کار گروهی بردیم

یوکی ایشیکاوا کاپیتان تیم ملی والیبال ژاپن خوشحال است که تیمش لیگ ملت‌ها را خوب شروع کرده. او می‌گوید: «شروع خوبی داشتیم و کار گروهی خوبی ارائه دادیم. قدرت ما در سرویس، دفاع و توپگیری، باعث شد در این دیدار برنده شویم. خیلی خوشحالم که مقابل تماشاگران ژاپنی بازی کردیم و آن‌ها را خوشحال به خانه فرستادیم.»

 

موسوی:
ژاپن ماشینی بازی کرد

سید محمد موسوی کاپیتان تیم ملی والیبال ایران دلیل باخت تیمش مقابل ژاپن را به اشتباهات بچگانه ربط می‌دهد: «یک سری اشتباهات بچگانه داشتیم که احساس می‌کنم طبیعی است. بازی اول است و دو سه ماهی است از شرایط مسابقه دور بودیم. قبلاً هم در بازی اول خوب والیبال بازی نکردیم چون شرایط تمرین با بازی کاملاً متفاوت است. البته این نباید بهانه باشد که سه بازی بعدی را از دست بدهیم. با تیم‌های خوبی مسابقه داریم و ان‌شاءالله با ریکاوری ذهنی برای مسابقه بعد آماده می‌شویم.» او به برتری تیم ژاپن در بازی دیروز اعتراف می‌کند: «به تیم ژاپن تبریک می‌گویم. بی‌نظیر بازی کردند. البته از قبل می‌دانستیم شرایط را برای تیم ایران سخت می‌کنند اما نه تا این حد، ژاپن توپ‌گیری‌های فوق‌العاده‌ای داشت، سرویس‌های خوب زدند و هدفمند بازی کردند. ژاپنی‌ها مثل یک ماشین، والیبال بازی کردند و تیم ایران را تحت فشار گذاشتند. یک سری بازیکن جوان در تیم کشورمان هستند که هنوز آبدیده نشده‌اند و قطعاً در آینده حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند. بازیکنانی که در این شرایط و با این حجم تماشاگر ژاپنی تاکنون بازی نکرده‌اند و مسلماً برایشان مسابقه در چنین شرایطی سخت است. شک نکنید در آینده تیم نتایج بهتری می‌گیرد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی