شروع سخت والیبال ایران در سرزمین آفتاب

نبرد بزرگ با سامورایی‌ها

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

دوباره لیگ ملت‌ها شد و روزهای هیجان‌انگیز والیبالی. روزهایی که تیم ملی والیبال هوادارانش را پای تلویزیون میخکوب می‌کند. آن هم برای بازی‌های سرنوشت‌ساز که هر امتیازش تیم را به بلیت پاریس نزدیک‌تر می‌کند. شاگردان بهروز عطایی که سال سخت وشلوغی دارند، کار برای امتیاز رنکینگ جهانی و هت‌تریک سهمیه المپیک را از سرزمین آفتاب تابان استارت می‌زنند. از هفته اول لیگ ملت‌ها و نبرد بزرگ مقابل ژاپن، آماده‌ترین تیم جهان. تیم ملی والیبال ایران که این هفته با تیم‌های ژاپن، اسلوونی، فرانسه، لهستان، صربستان، چین و بلغارستان در گروه دوم قراردارد، بازی چین و بلغارستان در ناگویا، ناقوس جنگ لیگ ملت‌ها را به صدا درمی آورد. ایرانی‌ها ساعت 14:10 دقیقه در دومین بازی به زمین می‌روند. بازی که برای ایرانی‌ها شروع داغی در لیگ ملت‌هاست. آن هم در جدال با رقیبی که با هفتمی رنکینگ جهانی فعلاً شرایط بهتری دارد و حتی شانس بیشتری برای صعود به المپیک پاریس. نتیجه این بازی هم در رتبه دو تیم برای رنکینگ جهانی‌شان تأثیر زیادی دارد. از تیم ژاپن چه خبر؟ سامورایی‌ها که استارت تحول را با فیلیپ بلین فرانسوی برای المپیک توکیو زدند و زهرشان را همانجا با حذف نسل طلایی به ایران زدند و هر روز هم خطرساز‌تر می‌شوند. مرور بازی‌های دو تیم در دوره‌های قبل لیگ ملت‌ها نشان می‌دهد، وضعیت ژاپنی‌های سختکوش خیلی بهتر از بلندقامتان ایران است. دو تیمی که از بازی در چهار دوره قبل لیگ ملت‌ها، ۴۱۶ دقیقه با هم بازی کرده‌اند که سه بار ژاپنی‌ها برنده بودند و یک بار ایرانی‌ها. بازی ایران همیشه مقابل ژاپن سخت بوده، به همین خاطر بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال، به آمادگی رقیب تیمش اعتراف می‌کند: «بدون شک ژاپن آماده‌ترین تیم لیگ ملت‌ها است. تنها تیمی که تا قبل از بازی با ما ۱۰ بازی تدارکاتی داشته و با اطلاعات خوبی که دو تیم از هم دارند بازی امروز ما مقابل ژاپن را سخت می‌کند.
همه تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا با بهترین عملکرد مردم از این بازی یعنی گل سرسبد تقابل تیم‌های آسیایی، لذت ببرند. بهروز عطایی برای اینکه طلسم شروع بد را بشکند، با اطلاعاتی که آنالیزورش از حریف به او داده باید برنامه‌ای به تیمش بدهد تا بتواند ژاپنی‌های خستگی‌ناپذیر را در خانه‌شان زمینگیر کند. البته برای تحقق این کار باید دریافت اول تیم که پاشنه آشیل همیشگی والیبال ایران محسوب می‌شود در نبود میلاد عبادی‌پور خوب کار کند.
شناخت خوب یوجی نیشیدا، توموهیرو یاماموتو، یوکی ایشیکاوا و موتوکی ایرو ستاره‌های والیبال ژاپن و سرمربی فرانسوی‌اش از والیبال ایران، شرایط را برای شاگردان عطایی سخت‌تر می‌کند. هرچند بلین هم درباره بازی سخت با همقطار ایرانی‌اش موافق است: «همیشه بازی سختی مقابل تیم ملی والیبال ایران داشتیم و می‌دانیم که امروز هم کار سختی مقابل این تیم داریم.»
باید صبر کرد و دید، جدال داغ دو مدعی آسیایی را چه تیمی با چه ترفندی می‌برد.

جستجو
آرشیو تاریخی