صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

با چرخش نظر کمیته داوران، قاضی شهرآورد تغییر کرد

خورشیدی خداحافظی نمی‌کند!

یکی از موضوعاتی که پس از فینالیست شدن استقلال و پرسپولیس در جام حذفی به شدت مطرح شد، بحث داوری بود. جایی‌که بازیکنان و اعضای کادر فنی استقلال، دقایقی بعد از اتمام دیدار با نساجی، در میکسدزون ورزشگاه آزادی علیه انتخاب داور ایرانی برای مسابقه فینال جام حذفی موضع گرفتند و مدعی شدند که باید فدراسیون فوتبال به سراغ داور خارجی برود یا علیرضا فغانی را برای قضاوت در مسابقه فینال راضی کنند. حتی حجت کریمی سرپرست باشگاه استقلال هم، در اظهارنظری عجیب مدعی شد که باشگاه استقلال حاضر است پول حضور داور خارجی را برای قضاوت در دربی بدهد! در این میان، سرخ‌پوشان پایتخت هم به فاصله 24 ساعت و بعد از آنکه مقابل هوادار به پیروزی رسیدند، در میکسدزون ورزشگاه شهید دستگردی، به صحبت‌های استقلالی‌ها واکنش نشان دادند و در حمایت از انتخاب داور ایرانی برخاستند تا خیلی زود با موضع‌گیری‌های انجام شده، فدراسیون فوتبال وارد چالش انتخاب داور برای مسابقه دربی در فینال جام حذفی شود. با این حال، خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران با اعلام این مسأله که انتخاب داور خارجی می‌تواند آسان‌ترین راه برای فدراسیون فوتبال باشد، اعلام کرد که این فدراسیون قصد بازگشت به عقب را ندارد و یکی از داوران ایرانی به‌زودی به‌عنوان داور مسابقه دربی معارفه خواهد شد. در این میان، عنوان شد که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال خواسته تا یکی از داوران بین‌المللی ایران قضاوت شهرآورد را بر عهده داشته باشد و بین اسامی مطرح شده، بیژن حیدری محتمل‌ترین گزینه بود که گفته شد کمیته داوران به او آماده‌باش داده است. اما در شرایطی که به نظر می‌رسید انتخاب دکتر برای قضاوت دربی قطعی است، اعضای کمیته داوران یکشنبه شب در جلسه‌ای آنلاین گردهم آمدند تا تصمیم نهایی را درباره انتخاب تیم داوری مسابقه فینال جام حذفی بگیرند. این در حالی بود که از چند ساعت قبل از این جلسه، نام اشکان خورشیدی هم به‌عنوان یکی دیگر از گزینه‌های داوری دربی مطرح و گفته شد که چون پیام حیدری در دربی قبل داور بوده، شانس برادر او برای قضاوت این دربی کمتر است و ممکن است خورشیدی انتخاب شود. اتفاقی که رخ داد و مسئولان کمیته داوران، این داور ساروی را به‌عنوان داور دربی 101 برگزیدند.
 
خورشیدی در اندیشه دبل موفق
خورشیدی در شرایطی به‌عنوان داور مسابقه فینال جام حذفی انتخاب شد که در کارنامه‌اش یک قضاوت در دوئل‌های استقلال و پرسپولیس به چشم می‌خورد. او که در دربی 85 داور چهارم بود، در دربی برگشت لیگ هجدهم که دهم فروردین‌ماه 1398 برگزار شد، برای اولین‌بار سوت به ‌دست شد که آن مسابقه با تک گل احمد نوراللهی، 1-0 به سود پرسپولیس به پایان رسید. آن‌ هم در شرایطی که استقلالی‌ها در این مسابقه حساس یک ضربه پنالتی را توسط فرشید اسماعیلی از دست دادند. حالا او برای بار دوم و پس از گذشت بیش از چهار سال، دوباره داور دربی شده است. مسابقه‌ای که از حساسیت‌های زیادی برخوردار است و همه منتظرند تا ببینند خورشیدی چگونه قضاوتی را از خود به نمایش می‌گذارد.

پیشنهاد خداحافظی به داور!
نکته‌ای که درباره خورشیدی وجود دارد، این است که او در نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌ودوم، به‌دلیل مردودی در تست‌های فنی، قضاوتی نداشت و در نیم‌فصل دوم به چرخه داوران لیگ برتر اضافه شد. این داور باتجربه فوتبال ایران که دیگر در فهرست داوران بین‌المللی فوتبال ایران نیست، هفت قضاوت در دیدارهای فصل جاری داشت ولی در اتفاقی جالب‌توجه هیچ‌گاه برای سرخابی‌ها سوت نزد تا برای اولین‌بار در فصل 02-1401، دربی پایتخت را آن‌ هم در مسابقه فینال جام حذفی قضاوت کند. نکته دیگر اینکه خبرهای رسیده حاکی از این است که کمیته داوران تمایل دارد تا خورشیدی از قضاوت خداحافظی کند اما این داور که متولد ۲۴ مرداد ۱۳۵۸ و در آستانه 44 سالگی است، تمایلی به خداحافظی ندارد و می‌خواهد یک سال دیگر، در میدان سوت بزند.
 
تیم داوری 9 نفره !
در کنار خورشیدی، فهرست بلندبالایی از اسامی چهره‌های سرشناس به‌عنوان تیم داوری به چشم می‌خورد که در نوع خود جالب‌توجه است. علیرضا ایلدروم و حسن ظهیری کمک‌های اول و دوم خورشیدی در دربی پایتخت هستند و محمدحسین ترابیان هم به‌عنوان داور چهارم انتخاب شده است. محمدحسین زاهدی‌فر و علی‌اصغر مؤمنی دو داور پشت دروازه هستند و محمد راهی هم در نقش کمک‌داور ذخیره نامش از سوی کمیته داوران مطرح شده است. مسئولیت نظارت ویژه بر عملکرد داوران هم برعهده محمود رفیعی گذاشته شده و همچنین علی خسروی هم ناظر داوری مسابقه دربی در فینال جام حذفی خواهد بود که مسئولان فدراسیون فوتبال امید دارند با توجه به این ترکیب 9 نفره، مسابقه دربی با حداقل حاشیه و جنجال به پایان برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی