صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و هفت - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

نقاط قوت سرخابی‌ها، دربی را جذاب‌تر کرده است

بازی مار و پله!

حامد جیرودی
روزنامه نگار

 
دربی 101 پایتخت، این روزها به سوژه اصلی فوتبال ایران تبدیل شده است. مسابقه‌ای که قرار است در آن قهرمان جام حذفی فصل 1401 - 02 مشخص شود و برای همین از اهمیت بیشتری نسبت به دربی‌های گذشته برخوردار است. پرسپولیس که قهرمان لیگ شده، می‌خواهد با کسب جام حذفی دبل کند و به تبع آن فاتح سوپرجام شود و سه‌گانه را کسب کند. از سویی، استقلال می‌خواهد ناکامی در کسب قهرمانی لیگ را جبران و انتقام شکست در دربی قبل را بگیرد و همین شرایط دربی را پرهیجان کرده است. مسابقه‌ای مانند بازی مار و پله که یک تیم هم می‌تواند نیش بخورد و هم از پله‌های قهرمانی بالا برود!

تقابلی که دربی 101 را جذاب می‌کند
مقایسه آمار عملکرد مهاجمان استقلال با مدافعان پرسپولیس نوید یک فینال جذاب را می‌دهد. بعد از باخت استقلال در هفته شانزدهم لیگ برتر بود که با تحول به‌وجود آمده در این تیم، آنها به رقیبی خطرناک برای هر یک از حریفان خود تبدیل شدند. شاگردان ریکاردو ساپینتو در نیم‌فصل اول فقط 15 گل زده بودند، در نیم فصل دوم، این عدد را به بیش از دو برابر ارتقا دادند. جالب اینجاست که آنها در دو بازی اخیر خود در مجموع 11 گل به ثمر رساندند. استقلالی‌ها که بعد از شکست در دربی صدم به لحاظ روانی شرایط خوبی نداشتند، در سه بازی لیگ و حذفی مقابل پارس جنوبی، صنعت نفت و مس رفسنجان، فقط چهار گل زدند اما در ادامه آبی‌ها گلزنی‌های خود را از سر گرفتند و هفت گل به تراکتور و چهار گل به نساجی زدند تا مشخص شود بار دیگر در آستانه دربی از شرایط فوق‌العاده خوبی برخوردارند. این در حالی است که پرسپولیس خط دفاع مستحکمی دارد و شاگردان یحیی گل‌محمدی در لیگ برتر فقط 13 گل دریافت کردند. با این حال، سرخ‌ها در هر چهار بازی خود در جام حذفی، گل خورده‌اند و در کل، شش مرتبه دروازه خود را باز شده دیدند و حالا باید دید در این بازی چه عملکردی دارند؟

استقلال در حذفی انتقام گرفته
استقلال و پرسپولیس، پیش از این پنج بار در مراحل مختلف جام حذفی باهم روبه‌رو شده‌اند که آبی‌ها با سه برتری، دست بالاتر را نسبت به رقیب سنتی دارند. اما از آخرین دیدارهای دو تیم در جام حذفی زمان زیادی نمی‌گذرد. سرخابی‌ها اگر چه در فصل قبلی باهم روبه‌رو نشدند اما پیش از آن، دو فصل پیاپی رقیب هم در این مسابقات بودند. هر دو بار هم استقلال با هدایت فرهاد مجیدی از سد پرسپولیس در ضربات پنالتی گذشت اما در فینال‌ها مقابل تراکتور و فولاد باخت و جام نگرفت. جالب اینکه دو شهرآورد حذفی قبلی هم زمانی برگزار شده که پرسپولیس مثل این فصل در لیگ به قهرمانی رسیده بود. یعنی آبی‌ها توانستند انتقام لیگ را در دربی حذفی بگیرند و دوباره هم همین فرصت را دارند. البته در آخرین دربی فینال که 20 تیر ماه 1378 برگزار شد، پرسپولیس که قهرمان لیگ 77 آزادگان شده بود، با برتری 2-1 مقابل استقلال در قهرمانی دبل کرد.

آل‌کثیر، متخصص گلزنی
در جام حذفی
یکی از ستاره‌های پرسپولیس در بازی‌های اخیر این تیم، عیسی آل‌کثیر بود. مهاجمی که از نیم‌فصل دوم با بستن قرارداد جدید بار دیگر به لیست سرخ‌ها اضافه شد و با گرفتن پنالتی، گلزنی و البته ثبت پاس‌گل یکی از مهره‌های تأثیرگذار این تیم شد. آل‌کثیر که در دربی قبل با گلزنی‌اش، باعث برد پرسپولیس و رفتن این تیم به سمت قهرمانی شد، در جام حذفی هم درخشش خوبی در خط حمله این تیم داشته است. آل‌کثیر که در بازی مقابل سپاهان و گل‌گهر که در جام حذفی، توانسته بود دروازه این تیم‌ها را یک‌‌بار باز کند، به هوادار هم گل زد تا تعداد گل‌های خود را در این جام را به عدد سه برساند.

رقابت جذاب بیرو و حسینی
در این بازی، جدال دو دروازه‌بان ملی‌پوش دو تیم هم جالب‌توجه خواهد بود. در یک‌سو، علیرضا بیرانوند که در لیگ 18 کلین شیت داشت و صاحب دستکش طلایی شد. او در این فصل، موفق به مهار پنج ضربه پنالتی شده است. دو ضربه در مصاف با گل‌گهر و نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر و سه ضربه هم در جام حذفی که دو تای آن مقابل ون پارس و دیگری هم برابر هوادار بوده است. به این ترتیب، اگر کار به ضربات پنالتی کشیده شود، سرخ‌ها می‌توانند روی بیرو حساب کنند. در سمت مقابل، سید حسین حسینی کاپیتان استقلال قرار دارد که در چهار بازی جام حذفی، فقط یک بار دروازه‌اش در بازی مقابل تراکتور باز شده و سه کلین شیت در این رقابت‌ها داشته است.

گولسیانی، بهترین گلزن جام حذفی
استقلال برد در جام حذفی را با دو گلی که کوین یامگا از روی نقطه پنالتی وارد دروازه تراکتور کرد، آغاز کرد و پس از آن هم با دو گل امیر‌ارسلان مطهری و آرمان رمضانی ملوان را از پیش‌رو برداشت. سعید مهری تک‌گل این تیم به پارس جنوبی را زد و آرش رضاوند، علیرضا ابراهیمی (گل به خودی) و محمد محبی (2 گل) دروازه نساجی را باز کردند. در پرسپولیس هم گئورگی گولسیانی (پنالتی) و مرتضی پورعلی‌گنجی به ون‌پارس گل زدند، گولسیانی (2 گل)، آل‌کثیر و سیامک نعمتی دروازه سپاهان را باز کردند. مهدی ترابی (پنالتی) و آل‌کثیر به گل‌گهر گل زدند و گولسیانی (پنالتی)، امیری و آل‌کثیر هم دروازه هوادار را باز کردند. به این ترتیب، گولسیانی با زدن چهار گل از روی نقطه پنالتی، بهترین گلزن جام حذفی بوده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی