رونالد دسانتیس با کمک ایلان ماسک وارد میدان مبارزه با دونالد ترامپ می‌شود

نبرد «ران» با «دان» در رینگ جمهوری‌خواهان

زهره صفاری
خبرنگار

 
ران دسانتیس، فرماندار جوان ایالت فلوریدا و مهم‌ترین رقیب دونالد ترامپ در کمپ جمهوری‌خواهان، با برنامه جالبی از سوی ایلان ماسک؛ مالک ثروتمند توئیتر، به صورت زنده در این شبکه مجازی ورودش به رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2024 را اعلام کرد. او تنها کسی است که ناظران معتقدند، قابلیت شکست دادن ترامپ در انتخابات درون حزبی را دارد.
به گزارش ان بی‌سی نیوز، این فرماندار 44 ساله تصمیم داشت، ساعت 6 عصر دیروز به وقت امریکا (بامداد به وقت تهران) در نشستی مجازی مشترک با ایلان ماسک، نامزدی خود را در برابر میلیون‌ها مخاطبی که حامی ثروتمندش برایش مهیا کرده بود، علنی سازد تا در شرایطی که دونالد ترامپ با شکایت چندین زن با اتهامات جنسی روبه‌رو است و به عنوان نخستین رئیس‌جمهور سابق امریکا محکوم شده، برای شکست او پا به میدان بگذارد.
آن‌طور که منابع نزدیک به دسانتیس اعلام کرده‌اند بلافاصله پس از این برنامه اینترنتی که به‌زعم آنها با توجه به برنامه اعلامی، بیشتر شبیه یک مناظره و تبادل دیدگاه به نظر می‌رسید، فرماندار فلوریدا کمپین انتخاباتی خود را آغاز می‌کند و قرار است در چندین ایالت نزدیک حضور یابد.
شیوه متفاوت اعلام نامزدی دسانتیس برای انتخابات آتی آن هم در حالی که نظرسنجی‌ها او را همتراز با بایدن و با اختلاف قابل توجهی پایین‌تر از دونالد ترامپ نشان می‌دهد، گرچه فرصت تبادل نظر او با 140 میلیون کاربر ایلان ماسک را فراهم می‌کند اما در عین حال این نامزد جوان را در معرض هجمه انتقادات و نظرات متفاوتی قرار خواهد داد که می‌تواند مسیر حرکت او را به حاشیه بکشاند. هرچند که ممکن است، باعث جلب نظر نسل جوانی شود که شیفته ایلان ماسک و فناوری‌های نوین او هستند.
گفته می‌شود تیم دسانتیس برای تدارک این ورود جنجالی، از چندین هفته پیش مذاکرات خود با ایلان ماسک را آغاز کرده بودند و اخبار درز کرده از این نشست‌ها حاکی از آن است که مالک ثروتمند توئیتر شانس پایینی برای پیروزی دونالد ترامپ قائل بوده است.
با این حال ماسک در نشست چند روز پیش خود با وال استریت ژورنال گرچه از برنامه دسانتیس رونمایی کرد اما تأکید داشت: «این برنامه به معنای آن نیست که من نامزد منتخب خودم را انتخاب کرده‌ام.» این اظهارات در شرایطی است که ایلان ماسک به‌رغم آنکه دونالد ترامپ پس از آشوب 6 ژانویه در کاخ کنگره از این شبکه اجتماعی اخراج شده بود، پس از خرید مالکیت توئیتر، دسترسی رئیس‌جمهور سابق را باز کرد. اما ترامپ فعالیت در شبکه اجتماعی خودش را به این بازگشت ترجیح داد.
 
دیدگاه‌های پرچالش
دسانتیس که سال گذشته برای دومین بار فرمانداری فلوریدا را به دست آورد، گرچه نامزدی‌اش برای انتخابات 2024 را علنی کرده اما هنوز فرایند پایان حضورش در دفتر فرمانداری فلوریدا و در واقع شرط مشارکت در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری، را تکمیل نکرده است. در این میان گرچه او تمایل بسیاری به کنار زدن رقبا و ورود به کاخ سفید دارد اما دیدگاه‌های او درباره سیاست‌های جنجال‌برانگیز درباره مسائل خاصی مانند قوانین آزادی سلاح و محدودیت‌هایش درباره سقط جنین، قوانین مربوط به همجنس‌گرایان و همچنین چهارچوب او برای آموزش‌های جنسی در مدارس عمومی و بسیاری مسائل دیگر که به نوعی برخلاف خواست و اولویت رأی‌دهندگان امریکایی است، برتری‌جویی او بر رقبا را با اما و اگر همراه کرده است.
به نوشته گاردین، برخی تحلیلگران سیاسی و دموکرات‌ها به طور خاص این سیاست‌ها را برای نامزد یک انتخابات عمومی مناسب ندانسته و آنها را دلیلی برای کاهش شانس پیروزی دسانتیس می‌دانند. در عین حال برخی سیاست‌های اقتصادی او مانند افزایش مالیات ثروتمندان و مقابله با سرمایه‌داری، توجه بسیاری از رأی‌دهندگان را به او جلب کرده است.
 
رقیبی سخت برای ترامپ
بدون شک اولویت اصلی و مهم دسانتیس در این رقابت انتخاباتی کنار زدن دونالد ترامپ است و او در ماه‌های پیش رو فرصت کافی دارد تا با پیش گرفتن سیاست‌های میانه‌رو و محافظه‌کارانه بیشتر، نظرات عمومی را نسبت به خود تغییر دهد. او اوایل ماه پیش در حالی که هنوز از برنامه‌اش برای اعلام توئیتری نامزدی‌اش رونمایی نکرده بود، از دونالد ترامپ انتقاد کرد و گفت: «حکومت‌داری به معنای برندسازی و صحبت در فضای مجازی نیست.»
شاید یکی از دلایل این اظهارات دسانتیس به کمپینی مربوط شود که ترامپ در شبکه مجازی شخصی‌اش(تروث) علیه فرماندار فلوریدا به راه انداخته است. در همین حال مشاور ترامپ نیز پس از اعلام برنامه توئیتری دسانتیس در گفت‌و‌گو با ان‌بی‌سی کنایه‌ای به دسانتیس زد و گفت: «اعلام نامزدی در توئیتر برای ران دسانتیس بسیار خوب است چراکه با این شیوه دیگر لازم نیست او با مردم روبه‌رو یا توسط رسانه‌ها سؤال‌پیچ شود.»
اما دسانتیس برای رسیدن به مهم‌ترین هدفش که شکست ترامپ است باید ابتدا همه مخالفان ترامپ را به سوی خود جلب کند. موضوعی که کریس استیر والت، تحلیلگر جمهوری‌خواه آن را بسیار دشوار می‌داند: «نمی‌توان جنبش حامی ترامپ (MAGA) را از دیگر حامیان جمهوری‌خواهان جدا کرد و با توجه به شمار آنها به سختی بتوان با اطمینان از تغییر دیدگاه‌های آنها به سمت دسانتیس صحبت کرد.»
این شرایط زمانی سخت‌تر نشان می‌دهد که به نوشته رویترز نظرسنجی‌های اخیر ثابت کرده است در مقابل 49 درصد جمهوریخواهانی که از ترامپ حمایت می‌کنند، در حال حاضر تنها 19 درصد در جبهه دسانتیس هستند. فارغ از این، دسانتیس دیگر نامزدهای انتخاباتی جمهوری‌خواه مانند نیکی هیلی، تیم اسکات و مایک پنس را نیز در برابر خود دارد.سارا ایسگور، یکی از برگزارکنندگان قدیمی کمپین‌های جمهوری‌خواهان گفت: «بدون شک دسانتیس تنها با آرای مخالفان ترامپ به کاخ سفید راه نمی‌یابد و او چاره‌ای جز جذب حامیان رئیس‌جمهور سابق نخواهد داشت.»
در مقابل برخی تحلیلگران این رقابت را وقت تلف کردن می‌دانند و معتقدند دسانتیس به جای این اقدامات باید بر اثبات خود به رأی‌دهندگان به عنوان بهترین گزینه ورود به کاخ سفید، مسیرش را ادامه دهد. چراکه امریکایی‌ها به دنبال فردی می‌گردند که مانند انتخابات گذشته آنها را فریب نداده و جنجال‌برانگیز نباشد.
در حال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد عمده طرفداران دسانتیس فارغ‌التحصیلان سالمند و رانندگانی هستند که در حومه شهرها زندگی می‌کنند اما ترامپ محبوبیت زیادی در بین جوانان و افراد کم سواد در روستاها و رانندگان کامیون دارد.
 
ایلان ماسک؛ همراه خوب یا بد دسانتیس
ورود متفاوت و هیجان‌انگیز دسانتیس به رقابت انتخاباتی 2024 ریاست‌جمهوری امریکا آن هم به همراه ثروتمندترین فرد مشهور جهان، می‌تواند هم برای ران 44 ساله خوب باشد و هم به زیان او تمام شود.
فارغ از سخنرانی دسانتیس برای میلیون‌ها دنبال‌کننده ایلان ماسک در توئیتر در بدو ورود به رقابت، آنچه این شیوه رونمایی فرماندار فلوریدا را جذاب می‌کند و همراهی ماسک را برایش سودآور خواهد کرد، این است که او در رقابت مجازی انتخاباتی همپای ترامپ قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، رئیس‌جمهور سابق دیگر نمی‌تواند ادعا کند که رقیبش در این نبرد مجازی قدرتمند ظاهر نشده است.
در واقع رئیس‌جمهور سابق که با همین ابزار انتخابات 2016 را به نفع خود تمام کرد به خوبی از قدرت این شبکه جهانی در انتخابات آتی امریکا مطلع است.
اما این نقطه قوت همان چیزی است که می‌تواند در کنار ماسک به زیان دسانتیس نیز تمام شود. یعنی اگر ماسک بخواهد، همان‌طور که دسانتیس را با توئیتر معروف می‌کند، قادر خواهد بود در یک لحظه او را زمین بزند؛ موضوعی که بسیاری از تحلیلگران سیاسی با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی بودن ماسک به عنوان یک تاجر ثروتمند، این احتمال را دور از ذهن نمی‌دانند و معتقدند فرماندار فلوریدا باید آن را جدی بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی