صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

بورس کالای ایران به توسعه صنایع و کارایی بیشتر بازارها کمک کرد

مولدسازی، فروش متری مسکن و مدیریت بازار دارایی سه محور توسعه بورس کالا در چشم‌انداز ملی است

دومین مراسم تجلیل از برترین‌های بورس کالای ایران دوشنبه‌شب با حضور جمعی از مدیران صنایع، وزرای اقتصادی و مدیران بورسی برگزار شد.
در این مراسم سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی سه محور «مولدسازی دارایی‌ها و درآمدهای حبس شده دولت»، «فروش متری مسکن برای امکان دسترسی اقشار وسیع‌تر و حتی کم‌درآمد به بازار مسکن» و «مدیریت بازار دارایی‌ها و تلاطم‌ها به کمک توسعه ابزارهای مالی» را از جمله اهداف اصلی توسعه بورس کالا در چشم‌انداز ملی ایران دانست.
وی افزود: امیدوارم با تلاش تولیدکنندگان کشور منطق «شفافیت، حذف رانت و کاهش هزینه‌های مبادلاتی» به‌عنوان سه منطق اصلی و مؤثر بورس کالا در کل بازارها فراگیر شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: تا زمانی که سامانه بهین‌یاب و سامانه جامع تجارت با مشکلات متعدد روبه‌رو باشند، نمی‌توان انتظار داشت در میان ناکارآمدی‌های نهادی فقط یک حلقه دارای عملکرد کارآمد باشد و ضعف سایر نهادها را بپوشاند.
وی تأکید کرد: یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند بار کاهش هزینه مبادله در اقتصاد کشور، ایجاد زمینه برای دسترسی برابر و عدالت در اقتصاد و کاهش رانت‌های اقتصادی را به دوش بکشد و زنجیره‌ای از عملکرد مطلوب نهادها در این بخش لازم است.
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این همایش با اشاره به کمک بزرگ بورس کالا در توسعه صنایع کشور و کارآیی بیشتر بازار‌ها گفت: آمار موجود از حجم و ارزش معاملات بورس کالا نشان‌دهنده آن است که این شرکت نقش مهمی در کشف قیمت و برنامه‌ریزی شرکت‌ها در راستای برنامه‌های توسعه‌ای ایفا کرده است.
عشقی بیان داشت: در یک سال گذشته نقدهایی به بدنه بازار سرمایه وارد شد، اما همه فعالان از جمله عرضه‌کنندگان و نهادهای تنظیم‌گر به درستی با این موضوع مقابله و نقش بازار سرمایه و بورس کالا را تبیین کردند.
وی با تأکید بر اینکه در چند وقت گذشته شاهد روند بسیار خوبی در بورس کالا بودیم، اعلام کرد: باید بدانیم که بورس کالا به‌عنوان یک دماسنج عمل می‌کند و روند کاهش یا افزایش قیمت ارتباطی به بستر معامله ندارد.
سیدجواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران می‌گوید: در سالی که گذشت شاهد رشد ۵۸ درصدی از نظر ارزش معاملات بودیم، به گونه‌ای که ارزش کل معاملات از هزارهمت عبور کرد. همچنین حجم معاملات بورس کالا با رشد ۵۵ درصدی به رکورد ۱۱۷ میلیون تن رسید.
وی از جمله دستاوردهای بورس کالا در سال قبل را رونق تالار صادراتی عنوان و اظهار کرد: رینگ صادراتی به کمک شرکت‌های حاضر و تلاش‌های سازمان ایمیدرو شاهد حضور محصولاتی نظیر شمش فولاد، مس، سیمان، آلومینیوم و پی‌وی‌سی بود.
جهرمی افزود: توسعه و راه‌اندازی ابزارهای مبتنی بر طلا و قراردادهای آتی ‌شمش طلا از دیگر دستاوردهای بورس کالا در سال گذشته بود. همچنین پذیرش و عرضه خودرو در بورس کالا از مهم‌ترین و البته جذاب‌ترین فعالیت‌های بورس کالا در سال ۱۴۰۱ بود.
وی تأکید کرد: در بحث خودرو فقط به دنبال فروش فیزیکی نبودیم بلکه تأمین مالی خودرو نیز مطرح بود و از این رو یکی از دستاوردها تأمین مالی یکی از خودروسازان از طریق اوراق سلف موازی استاندارد بود و بورس کالا از طریق معاملات شفاف در پی هدایت نقدینگی به این صنعت است.
مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: سال گذشته هیچ نهادی، خود را به عنوان متولی بازار پرالتهاب خودرو معرفی نمی‌کرد اما زمانی که بورس کالا به مسأله عرضه خودرو ورود کرد، دستگاه‌های مختلف پیدا شدند و اعلام کردند متولی این بازار هستند، در شرایطی که اوضاع فعلی بازار خودرو خود گویای همه چیز است.
جهرمی با تأکید بر این نکته که صنعت تایر، صنعت برق و صنعت خودرو به واسطه قیمت‌گذاری دستوری در حال نابودی و کاهش سرمایه‌گذاری هستند، گفت: راه اشتباه‌رفته و تجربه‌شده قیمت‌گذاری دستوری کمکی به اقتصاد نخواهد کرد و آب در هاون کوبیدن است. ضروری است که برای تحقق شعار سال از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیریم.
وی تأکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری، تولید را مختل، عرضه را کم و نیاز به واردات را بیشتر می‌کند. اوضاع بازار پت بطری در سال ۹۷ مثال واضحی است که تجربه شده است. سیاست‌های سال ۹۷ جلوی چشم ماست که ضرر آن را دیدیم و نباید تکرار شود و همه ما به عنوان فعال اقتصادی، وظیفه جهاد تبیین را داریم.
مدیرعامل بورس کالا گفت: طی سال‌های گذشته شرکت‌ها از قیمت‌گذاری دستوری متضرر شده‌اند و همه ما موظفیم که این موارد و اشتباه گذشته را تببین کنیم و نگذاریم اتفاق مشابهی در کشور رخ دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی