صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

ضرورت کاهش مصرف بنزین در کشور

تولید خودروهای دوگانه سوز از سوی خودروسازان نصف شده است

رئیس هیأت مدیره انجمن سی ان جی، خبرداده است که سهم سی ان جی درسبد سوخت کشور 50 درصد کاهش یافته و به نصف عدد سال قبل رسیده است.
محسن جوهری، سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور در سال گذشته را ۱۷ درصد ذکر کرده است.
درحال حاضر ظرفیت عرضه سی‌ان‌جی در کشور حدود ۴۰ میلیون متر مکعب در روز است.
هر چند که به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن سی ان جی، به طور میانگین ۵۰ درصد ظرفیت سی ان جی و حتی در برخی از شهرها ۷۰ درصد این ظرفیت خالی بوده، بنابراین کل مصرف سی ان جی در سبد انرژی کشور سه درصد بوده که این رقم بسیار ناچیز است!
از سوخت سی ان جی به عنوان گزینه‌ای مناسب برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین یاد می‌شود.
میانگین مصرف بنزین کل کشور در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ دست‌کم ۲۰.۶ درصد افزایش یافته است.
مصرف بنزین کل کشور در طول سال گذشته به‌طور میانگین روزانه ۱۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بوده است.
از تأخیر جدی در خروج خودروهای فرسوده از شبکه حمل و نقل، تعلل خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه سوز، افزایش سالانه تولید خودرو در کشور، نزولی بودن کیفیت شبکه حمل و نقل عمومی و پایین بودن راندمان ناوگان پالایشی در کشور به عنوان عوامل اثر‌گذار بر میزان مصرف سوخت کشور یاد می‌شود.
واقعیت این است که خودروهای موجود، دو و نیم برابر استاندارد جهانی مصرف دارند که تأمین بنزین این دست از خودروها هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل می‌کند.
در حال حاضر ۲۹ میلیون دستگاه خودرو در چرخه حمل‌ونقل کشور وجود دارد که گفته می‌شود سالانه یک میلیون خودرو نیز به همین تعداد افزوده می‌شود.
ورود سالانه یک میلیون خودرو به چرخه حمل‌ونقل کشور معادل یک میلیارد لیتر مصرف بنزین در سال است.
 ۱۰ پالایشگاه نفت و میعانات گازی، روزانه بیش از ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات را پالایش کرده و به فرآورده‌های با ارزش‌تری تبدیل می‌کنند. این ۱۰ پالایشگاه روزانه حدود ۱۱۰ میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌کنند.  گفته می‌شود که در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.
رشد مصرف بنزین در سال‌های اخیر این نگرانی را به دنبال داشته که درصورت ادامه این روند، ناترازی در سوخت منجر به واردات بنزین به کشور شود. از نگاه کارشناسان امر، سوخت سی ان جی گزینه مناسبی برای جایگزین کردن با بنزین به شمار می‌رود.
رئیس هیأت مدیره انجمن CNG مهم‌ترین مشکل در این حوزه را موضوع قیمت گذاری‌ها دانست و افزود: متأسفانه طی سال‌های اخیر برنامه دولت‌ها برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز به نتیجه نرسیده درحالیکه اگر سی ان جی را نداشتیم روزانه حدود ۱۷ میلیون دلار ارز باید از کشور خارج می‌شد.
وی، از ارائه پیشنهاد توزیع سه سال سوخت سی‌ان‌جی به طور رایگان خبر داد و گفت: اکنون این پیشنهاد در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی بوده و احتمال تأیید آن بسیار زیاد است.
جوهری، با اشاره به مقایسه توسعه سی ان جی در ایران و روسیه گفت: ۱۵ هزار جایگاه سی ان جی در روسیه وجود دارد در حالی که این عدد در ایران تنها ۲۵۰۰ جایگاه است که ۵۰ درصد آن نیز بلااستفاده مانده.
وی اضافه کرد: به عبارتی با نبود سی ان جی سالانه شش میلیارد دلار را از دست می‌دادیم و این موضوع بیانگر اهمیت نقش سی ان جی در کشور است.
به گفته جوهری اگر مصرف را به ۴۰ میلیون مترمکعب برسانیم ۱۰ میلیارد دلار سالانه ارزآوری برای کشور شاهد خواهیم بود.
جوهری کل خودروهای دوگانه سوز را که توسط خودروسازان داخلی در سال ۱۴۰۰ تولید شده است ۱۲ هزار و ۳۹۶ دستگاه اعلام کرد و گفت: این عدد نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد کاهش داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی