صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

تداوم روند صعودی شاخص‌های بازار سهام در چهارمین روز هفته

شاخص کل بورس بیش از 12 هزار واحد رشد کرد و به 2.33 میلیون واحد رسید

معاملات بازار سهام در چهارمین روز هفته با سبزپوشی 457 نماد از 750 نماد معامله‌شده در دو بازار بورس و فرابورس به پایان رسید تا تمامی شاخص‌ها برای این روز سبزپوش شود.
براین اساس شاخص کل بورس با ثبت افزایش ارتفاع 12 هزار و 293 واحدی، 0.53 درصد رشد کرد و در محدوده 2.33 میلیون واحد ایستاد.
شاخص کل فرابورس نیز 256 واحد دیگر رشد کرد و معاملات روز سه‌شنبه را در ارتفاع 29 هزار و 497 واحد به پایان رساند.
بررسی آمار معاملات روز گذشته نشان می‌دهد با وجود رشد شاخص‌ها، حجم و ارزش معاملات تغییر زیادی نداشته و ارزش معاملات خرد در محدوده 13 هزار میلیارد تومان باقی مانده است.
با این حال در معاملات دیروز فشار فروش در اکثر نمادها کاهش یافت و تنها 23 نماد در صف فروش قرار گرفتند که در مقایسه با روز قبل از آن 4 نماد کمتر بود.
تعداد نمادهای صف خرید شده در بازار نیز به عدد 147 رسید که در مقایسه با روز گذشته کاهش یافته است.
آمار انتقال مالکیت سهام بین کدهای حقیقی و حقوقی نشان می‌دهد حقیقی‌های بازار به طور خالص سهامی به ارزش 240 میلیارد تومان را از حقوقی‌ها خریداری کرده‌اند و به اصطلاح ورود پول حقیقی به بازار اتفاق افتاده است.
در حدود 400 میلیارد تومان سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز توسط حقیقی‌ها به کدهای حقوقی واگذار شده و به اصطلاح پول حقیقی از این معاملات خارج شده است.

میزان حمایت صندوق توسعه بازار سرمایه از بورس در اردیبهشت‌ماه چقدر بود؟
مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه به میزان حمایت صندوق توسعه بازار سرمایه از بورس در اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: طبق وظایف تعریف شده این صندوق در هر زمان که نیاز باشد، اقدام کرده و می‌کنیم.
قادر معصومی خانقاه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا به جزئیات واریزی‌های انجام شده از سوی این صندوق در بازار در اردیبهشت ماه اشاره کرد و افزود: طبق مفاد اساسنامه صندوق، اقدامات لازم برای افزایش نقدشوندگی بازار طی اردیبهشت ماه انجام شد.
وی اظهار داشت: بخش عمده واریزی‌ها در نیمه دوم اردیبهشت ماه بود، چراکه چرخش ناگهانی شرایط بازار در روز ۱۷ اردیبهشت و به تبع آن افزایش فشار فروش نیازمند حضور فعال‌تر صندوق در سمت خرید بود که این موضوع با خرید خرد حدود ۸,۵۰۰ همت سهام محقق شد.
وی در ادامه با اشاره به خالص نقدینگی وارد شده به بازار در اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: رقم واریز شده به بازار در برهه زمانی اعلام شده حدود ۲,۲۰۰ همت بوده است.
معصومی در ادامه اعلام کرد که سایر منابع برای پوشش خریدهای خرد عمدتاً از محل فروش‌های بلوکی صورت گرفته است.
مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه به برنامه‌های این صندوق برای حمایت از بازار در خرداد ماه تأکید کرد و افزود: طبق وظایف تعریف شده، صندوق توسعه بازار در هر زمان که نیاز باشد، آماده انجام وظیفه بوده و است.
وی اظهار داشت: در صورتی که بازار طی خردادماه هم نیاز به حمایت ویژه داشته باشد، اقدامات مقتضی انجام خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی