صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و دو - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

صادرات 1.5 میلیارد دلاری بخش تعاون

صادرات غیرنفتی بخش تعاون در سال 1401 با افزایش 10 درصدی روبه‌رو شد

 در سال 1401 نسبت به سال 1400 صادرات بخش تعاونی‌ها با جهش 10 درصدی مواجه شد و به یک میلیارد و 500 میلیون دلار افزایش یافت؛ موضوعی که نشان می‌دهد این بخش می‌تواند در رشد تولید ناخالص کشور سهم عمده‌ای داشته باشد.
بررسی‌ها مشخص می‌کند در سال 1400 بخش تعاون یک میلیارد و 350 میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته که این مقدار در سال 1401 با افزایش 150 میلیون دلاری به یک میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است.
در حالی در سال 1401 صادرات غیرنفتی بخش تعاون با 10 درصد افزایش به این مقدار رسید که در سال‌های گذشته این مقدار به دلایل مختلف از جمله رکود اقتصادی، کرونا و از همه مهم‌تر تعطیلی صدها تعاونی تولیدی به مقدار قابل‌توجهی با کاهش مواجه شده بود. این در حالی است که سال گذشته به دنبال برنامه احیای واحدهای راکد و تعطیل شده، حدود یک هزار واحد تعاونی تولیدی احیا شدند و به چرخه تولید بازگشتند.
سال 1401 بخش تعاون در نیمه اول همین سال 788 میلیون و 161 محصول غیرنفتی صادر کرد که با احتساب 711 میلیون و 839 هزار دلار صادرات غیرنفتی در نیمه دوم این سال، مجموع صادرات غیرنفتی این بخش به یک میلیارد و 500 میلیون دلار رسید. صادرات بخش تعاون به دو گروه صادرات مستقیم که شامل صادرات کالاهایی می‌شود که از مبادی گمرک و با کارت بازرگانی به نام تعاونی‌ها صادر شده باشد و گروه صادرات غیرمستقیم کالاهای صادراتی را شامل می‌شود که توسط تعاونی‌ها تولید، اما صادرات آنها از طریق تعاونی‌ها انجام نمی‌گیرد.
بی‌تردید یکی از اصلی‌ترین آیتم‌های افزایش سهم تعاون در اقتصاد کشور، صادرات محصولات تولیدی و خدمات است که موجب می‌شود زمینه بهره‌وری و رشد کیفیت محصولات و خدمات تعاونی‌ها فراهم شود.
تحقق این امر می‌تواند ارزآوری و کمک به افزایش تولید ناخالص ملی و همچنین توسعه بازار شرکت‌های تعاونی را ایجاد کند. داده‌های آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوبی این مسأله را نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی بخش تعاون در سال گذشته از گستردگی قابل‌توجهی برخوردار بوده است. به عبارتی پراکندگی صادراتی بخش تعاون در کشور نشان از توسعه متوازن این بخش در یک سال اخیر دارد. سال گذشته ۱۰ کشور عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، روسیه، قطر، امارات، ترکمنستان، چین و عمان مقصد بیش از ۵۰ درصد از محصولات تعاونی‌های کشور بودند.
عراق با ۲۰ درصد در رتبه اول مقصد صادرات محصولات تعاونی قرار داشت و ۱۸ درصد دیگر محصولات تعاونی به بازارهای بین‌المللی غیر از کشورهای یاد‌شده صادر شد. در میان کشورهای سنتی خواهان محصولات تعاونی کشور، افغانستان با ۱۳ درصد، پاکستان با ۱۱ درصد و ترکیه با ۹ درصد بعد از عراق بیشترین واردات تعاونی از ایران را داشته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی