صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

تحلیل خارجی‌های فوتبال ایران از زبان برانکو ایوانکوویچ

بنجل‌های ۴۰۰هزار دلاری!

سعید زاهدیان
روزنامه نگار

بازیکن خارجی؛ درباره این «ترکیب آشنا برای اهالی فوتبال» می‌توان ساعت‌ها حرف زد و هزار جور بحث کرد، اما بهترین و جامع‌ترین پاسخ به مقوله «بازیکن خارجی» را سال‌ها قبل برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت پرسپولیس در گفت‌و‌گوی اختصاصی با ایران ورزشی داد. در آن مقطع فصل، مهدی طارمی در هر بازی چند موقعیت عالی را خراب می‌کرد و زمزمه‌هایی پیرامون جذب ادینیو-آقای گل فصل قبل لیگ در تراکتور که به لیگ امارات رفته بود- در رسانه‌ها منتشر می‌شد. وقتی از برانکو درباره بحران گلزنی پرسپولیس و موقعیت‌های متعددی که طارمی هدر می‌دهد سؤال شد، او تمام‌قد پشت مهاجم تیمش ایستاد و استدلالش چنین بود:«طارمی در هر بازی خودش را در موقعیت گل قرار می‌دهد… شم گلزنی و هوش او در جاگیری فوق‌العاده است… در ضربات آخر کمی نیاز به تمرین دارد و بدون شک او بهترین مهاجم فعلی ایران است.»
وقتی از برانکو پیرامون علاقه‌اش به ادینیو و احتمال آمدنش به پرسپولیس سؤال شد، جواب ما را با یک سؤال داد:«ادینیو در لیگ امارات چند گل زده؟ ۹ هفته گذشته و ادینیو تنها یک گل به ثمر رسانده است. به نظر شما ادینیو بهتر است یا طارمی؟ من طارمی را انتخاب می‌کنم. ادینیو نشان داد مهاجمی استیبل -با ثبات- نیست. هیچ علاقه‌ای به ادینیو ندارم و بعداً به همه ثابت می‌شود که در مورد طارمی اشتباه می‌کردند.»
برانکو در ادامه، بحث جالبی پیرامون بازیکن خارجی باز کرد. او گفت:«بازیکن خارجی باکیفیت بین یک تا یک‌ونیم میلیون دلار پول می‌خواهد که پرداخت چنین مبلغی از عهده باشگاه‌های ایرانی خارج است. پرسپولیس چنین پولی برای خرید بازیکن خارجی درجه یک ندارد. با پولی که در جیب باشگاه هست، باید سراغ بازیکنان۴۰۰-۳۰۰ هزار دلاری برویم که از نظر من کیفیت بازی در پرسپولیس را ندارند. در لیگ یک یا لیگ‌برتر بازیکنان زیادی حضور دارند که به مراتب باکیفیت‌تر از خارجی‌های ۳۰۰ هزار دلاری هستند و اگر قرار به خرید بازیکن باشد، ترجیح می‌دهم با پول کمتر از لیگ‌های داخلی بازیکن بخرم تا سراغ بی‌کیفیت‌های الکی گران خارجی بروم!»
بعدها ثابت شد حق با برانکو بود. طارمی در اروپا به سوپراستار لیگ پرتغال و باشگاه پورتو تبدیل شد. علی علیپور که هیچ‌کس روی او حساب نمی‌کرد، در غیاب طارمی جور او را در خط حمله کشید و با این مهاجم که حالا در لیگ پرتغال بازی می‌کند، پرسپولیس دو قهرمانی دیگر به کارنامه‌اش اضافه کرد و علیپور گمنام با آقای گلی به اروپا ترانسفر شد. همان سال‌ها در پرسپولیس، اوکراینی‌هایی بودند که بر خلاف نظر سرمربی توسط تعدادی از مدیران به پرسپولیس آمده بودند که یا چاق و فربه بودند یا بی‌کیفیت و هرگز برانکو به آنها بازی نداد. استقلال هم الحاجی گرو، اسیما، نومایر، پروپژیچ، طارق همام، بودوروف و چند خارجی بنجل دیگر داشت که هیچ‌کدام جای خالی مامه تیام را پر نکردند و دلارهای استقلال بابت جذب آنها دور ریخته شد.
حالا با استناد به اظهارنظر موفق‌ترین مربی خارجی تاریخ لیگ‌برتر، باید بپذیریم که بازیکنان خارجی ارزانقیمت که با نرخ ارز برای ما گرانقیمت هستند، باری از دوش باشگاه‌های ما برنمی‌دارند و نگاهی به خریدهای دو سال اخیر پرسپولیس از استوکس و لوکادیا گرفته تا شیخ دیاباته و پریرا نشان می‌دهد حق با برانکو است و در این سال‌ها بسیاری از باشگاه‌های ما فریب ایجنت‌ها و دلال‌ها را خورده‌ و از بیت‌المال برای بازیکنانی هزینه کرده‌اند که هیچ دستاوردی در فوتبال ایران نداشتند و پول‌های بی‌زبان به حساب خارجی‌های بی‌کیفیت و دلال‌های رند و فریبکار رفته و جز بدهی و شکایت بین‌المللی  که اغلب با شکست ما در فیفا همراه بوده است، هیچ آورده دیگری برای فوتبال ایران نداشته‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی