صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود و یک - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

بازیکن خارجی باکیفیت می‌تواند به بازیکنان ما ایده بدهد

جلالی: افزایش خارجی‌ها به نفع دلال‌ها است!

محمد محمدی‌سدهی
روزنامه نگار

موضوع اصلی در استفاده از مربیان و بازیکنان خارجی حضور باکیفیت‌ها است که فوتبال ایران در سال‌های گذشته بارها از این ناحیه ضربه خورده است. برای اطلاع از کیفیت بازیکنان خارجی که در لیگ‌برتر بازی کردند به سراغ مجید جلالی، کارشناس فوتبال ایران رفتیم که سابقه زیادی در مربیگری لیگ‌برتر دارد. جلالی مثل همیشه به سرعت پاسخگوی تماس تلفنی ما بود و درخواست کرد 10 دقیقه دیگر با او تماس گرفته شود. 10 دقیقه بعد مجدداً تماس‌مان با «آقا معلم» برقرار شد و او در همان صدای بوق اول پاسخگوی‌مان بود. جلالی در ابتدا در خصوص بازیکنان خارجی که امسال در لیگ‌برتر حضور داشتند، می‌گوید:«امسال شاهد حضور برخی از بازیکنان خارجی خوب بودیم که نمونه این بازیکنان در تیم‌های پرسپولیس، استقلال و تراکتور بود. گئورگی گولسیانی، مدافع پرسپولیس چند فصلی است در لیگ ایران حضور دارد و در این فصل عملکرد بسیار خوبی در دفاع این تیم و حتی در خط حمله داشت و دیدیم که توانست گل‌های حساسی برای تیمش به ثمر برساند.»
او پس از تعریف و تمجید از گولسیانی در خصوص یامگا و سیلوا، 2 بازیکن خارجی استقلال اینگونه صحبت می‌کند:«کوین یامگا عملکرد خوبی در استقلال داشت و چند گل سه امتیازی برای تیمش به ثمر رساند. سیلوا هم مدافع خوبی بود و به استقلال کمک کرد. ریکاردو آلوز دیگر بازیکن خارجی لیگ‌برتر است که در تراکتور بازی کرد و با 13 پاس گل در صدر جدول پاسورها حضور دارد. در کنار این بازیکنان هم می‌توان به یورگن لوکادیا، مهاجم پرسپولیس اشاره کرد که جدا از نحوه جدا شدن او از پرسپولیس، بازیکن خوبی بود. این بازیکنان جزو بهترین بازیکنان خارجی بودند که از نظر من عملکرد خوب و مثبتی داشتند البته در این بین برخی از بازیکنان خارجی هم بودند که کیفیت لازم را نداشتند و برای تیم‌های خود تنها تماشاچی بودند.»
در این شرایط فدراسیون فوتبال به دنبال این است که تعداد بازیکنان خارجی را در فصل آینده افزایش دهد و این کارشناس فوتبال چنین واکنشی به تصمیم فدراسیون دارد: «این خبر واقعاً تعجب‌برانگیز است. در سال‌های اخیر فوتبال ایران از عدم تولید بازیکن بشدت رنج می‌برد و همان‌گونه که می‌بینید تیم‌ملی نیاز به تغییر نسل دارد اما بازیکنی نداریم که نسل تیم‌ملی را تغییر دهیم، حالا در این شرایط فدراسیون فوتبال به فکر افزایش تعداد بازیکنان خارجی است؟! این تصمیمات به دلیل عدم حضور مدیر متخصص در فدراسیون فوتبال و به نفع همان شبکه‌های دلال است که این بازیکنان را به ایران می‌آورند و از کنار آن به پول‌های درشتی می‌رسند.»
جلالی می‌گوید:«مخالف حضور بازیکنان خارجی در لیگ‌برتر نیستم اما اعتقادم بر این است که در صورتی می‌توانیم از بازیکن خارجی استفاده کنیم که این بازیکنان کیفیت بالایی داشته باشند. بازیکن خارجی باکیفیت می‌تواند به بازیکنان ما ایده بدهد. ما می‌توانیم به جای 40 بازیکن خارجی، 10 بازیکن خارجی خوب و باکیفیت بیاوریم که به رشد فوتبال ایران کمک کند.»
او با انتقاد از تصمیم فدراسیون مبنی بر افزایش تعداد خارجی‌ها در لیگ‌برتر می‌افزاید:«یکی از دلایل فدراسیون برای حضور بیشتر بازیکنان خارجی در تیم‌ها، پایین آمدن قیمت بازیکنان است که از نظر من این اتفاق نه تنها منجر به کاهش قیمت بازیکنان نخواهد شد بلکه باعث فعالیت بیشتر شبکه‌های مافیایی که بازیکنان فوتبال را به تیم‌ها معرفی می‌کنند خواهد شد. در واقع این موضوع سبب می‌شود دوباره شاهد حضور بازیکنان بی‌کیفیت فراوان در لیگ‌برتر باشیم. برای کاهش قیمت بازیکنان می‌توانیم سهمیه بازیکنان بزرگسال را کم کنیم و در این صورت تیم‌ها مجبور می‌شوند بازیکنان جوان به خدمت بگیرند.»
جلالی صحبت‌های خود را اینگونه ادامـــــــــــــــــه می‌دهد:«با این کار باعث می‌شــــویم چرخه تولید بازیکــن فعال شود و به یکباره می‌بینیـــــــــم میانگیـــــن سنی لیگ‌مان پایین آمده است. در حال حاضر تیم‌ملی از نداشتن 2 دفاع کناری رنج می‌برد. مثلاً می‌توانیم چند بازیکن خوب خارجی در این پست بیاوریم تا به بازیکنان جوان ما ایده بدهند. یکی دیگر از کمبودهای ما هافبک طراح است که در صورت حضور یک بازیکن خارجی خوب می‌تواند الگوی فنی خوبی برای بازیکنان داخلی باشد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی