صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و دو - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و دو - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای‌مجازی

صحبت‌های وحید اسداللهی درباره موسیقی اقوام ایران در رادیو سوینا، پیشنهاد جالب انتشارات روزبهان برای کتاب‌های زخمی و خاطره‌گویی هوشنگ گلمکانی از یک روز به یادماندنی رفیق بازنشسته‌اش، از اخبار حوزه فرهنگ و هنر دنیای مجازی است.

تأملی بر نفوذ و نفوذی در ادبیات رهبر معظم انقلاب
 وحید یامین‌پور به کتاب «موریانگی» (نفوذ و نفوذی در ادبیات رهبر معظم انقلاب 1395-1368) به نویسندگی محمد رستم‌پور اشاره کرده: «در بخشی از توضیحات این کتاب از زبان نویسنده آمده که «سال 94 بعد از سخنرانی رهبر انقلاب در مورد نفوذ، جریان‌های سیاسی و نهادهای امنیتی در مورد این موضوع دچار اختلاف شدند. کل بیانات آقا از ابتدای رهبری تا پایان شهریور 95 را خواندم و مضامینی که در مورد نفوذ و نفوذی بود، استخراج کردم. محتوا را دسته‌بندی کرده و نمودار درختی محتوا را کشیدم و بعد محتوا را تحلیل کردم. تفاوت این کتاب و دیگر آثار درباره نفوذ در این است که این کتاب حاصل مطالعه کامل بیانات حضرت آقا است و نه حاصل جست‌و‌جوی اینترنتی در سایت‌های نشر سخنرانی رهبر انقلاب. دیگراینکه کتاب فقط سخنان آقا نیست و تحلیل و دسته‌بندی بنده از موضوع هم اضافه شده است.»

خریدار کتاب‌های زخمی هستیم
انتشارات روزبهان در استوری خود به طرح فروش کتاب‌های زخمی اشاره کرده و در این باره نوشته بسیاری از کتاب‌ها هنگام جابه‌جایی و توزیع، آسیب می‌بینند و زخمی می‌شوند. سرنوشت این کتاب‌ها یا در انبار ضایعات است یا خمیر شدن. انتشارات روزبهان کتاب زخمی را با 40 درصد تخفیف به فروش می‌رساند.

یادی از «سفر به چزابه»
پیروز ارجمند در صفحه مجازی‌اش، از موسیقی متن «سفر به چزابه» به نویسندگی و کارگردانی رسول ملاقلی‌پور گفته؛ اثری با پیانو نوازی استاد آندره آرزومانیان و در این باره نوشته: «آندره یک پدیده در نوازندگی پیانو بود. انگار هر ملودی حتی نه‌چندان زیبا با حس او تبدیل به اثری ماندگار می‌شد. سال ۷۰ اولین همکاری مشترک من و آندره بود و تا آخرین روزهای حیاتش افتخار داشتم آثارم را بنوازد. روحش شاد.»
 
مصطفی مستور نویسنده کتاب «روی ماه خداوند را ببوس» در صفحه اینستاگرامش از بزرگترین کارگاه نویسندگی خلاق در جنوب کشور خبر داده که با همکاری دانشگاه شیراز برگزار می‌شود و تدریس در این دانشگاه را برعهده دارد.

موسیقی برای همه مردم است
محسن شریفیان هم به سومین اپیزود از سومین فصل برنامه ضرب‌آهنگ با معرفی و بررسی موسیقی نواحی مختلف ایران از رادیو سوینا اشاره کرده که قسمت اول آن به گفت‌و‌گو با استاد وحید اسداللهی، نوازنده و موسیقیدان اختصاص داشت. اسداللهی با ارکسترهای موسیقی در جمهوری آذربایجان همکاری داشته و به عنوان نخستین تکنواز خارجی نقاره در ارکستر فیلارمونیک باکو عضویت دارد. او برنامه‌های متعددی را در کشورهای مختلف نظیر کانادا، امریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا اجرا کرده ‌است. برخی از او به عنوان پدر نقاره ایران یاد می‌کنند. وحید اسداللهی در این گفت‌و‌گو می‌گوید: «ما به سختی این موسیقی را نگاه داشتیم، از زندگی‌مان گذشتیم اما به راحتی در حال حذف شدن است. موسیقی را خودی و غیرخودی نکنید؛ موسیقی برای همه مردم است.»

همین چند نفر
هوشنگ گلمکانی با انتشار تصویری دسته‌جمعی از یک روز خاطره‌انگیز به مناسبت بزرگداشت دکتر شهاب‌الدین عادل که به بهانه بازنشستگی‌اش در دانشکده سینما تئاتر برگزار شد، در این باره نوشته: «در این مراسم ما و چند نفر از همکلاسی‌های او، عده‌ای از استادان و کارکنان و دانشجویان دانشکده شرکت داشتیم. او البته برای من همان شهاب چهل‌پنجاه سال پیش است؛ حتی اگر بعدها دکتر و رئیس دانشکده شده باشد. هر کدام آمدیم و خاطراتی از او گفتیم. من گفتم که در مهر سال پنجاه‌وپنج، بجز جهانگیر کوثری که او را به عنوان فوتبالیست می‌شناختم، شهاب اولین همکلاسی بود که با او آشنا شدم. هر دو بچه شهرستان بودیم؛ من از شمال آمده بودم و او از جنوب. اولین سؤالم هم این بود: «تنگنا را دیده‌ای؟ دوست داری؟!» و جواب مثبتش آغاز پیوندی محکم بود... بازنشستگی البته جشن گرفتن ندارد و در سن و سال ما معنایش خوشایند نیست، ولی این مراسم خودمانی بهانه‌ای بود برای تجدید دیدار با برخی از همکلاسی‌ها که در این عکس کنار شهاب ایستاده‌ایم؛ فرهاد توحیدی، رضا نبوی، هما ناصری، رضا دیانی و حسن آقاکریمی همراه با استادان شیرین بزرگمهر و احمد ضابطی جهرمی. جهانگیر هم در مراسم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی