صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

خرید حمایتی برنج مازاد شالیکاران

برنج در درب کارخانه کیلویی 75 هزار تومان است که با این قیمت هم به فروش نمی‌رود

نفیسه امامی
خبرنگار

 
فصل بهار و قبل از آغاز گرمای تابستان کشت برنج در استان‌های شمالی آغاز می‌شود تا از اواخر تیرماه برنج‌های تازه به بازار وارد شوند. مسأله مهم در بازار برنج کشور رکود و باقی ماندن محصول سال قبل روی دست کشاورزان است. عدم فروش برنج نتوانسته هزینه‌های کشاورزان را جبران کند و آنها نسبت به این مسأله گلایه‌مند هستند، اما دولت با همکاری انجمن تأمین کنندگان و تولیدکنندگان برنج برای رفع این مشکل درصدد است تا پیش از ورود به فصل برداشت برنج‌های جدید، برنج‌های باقی مانده را جمع‌آوری و عرضه کند. مسیح کشاورز، دبیر انجمن تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج درباره اجرای این سیاست می‌گوید: «بازار برنج ایرانی راکد است و بخشی از برنج‌های پرمحصول در مازندران (قطب تولید برنج ایرانی) بنابر دلایل مختلف، هنوز به فروش نرفته و این رکود به ضرر کشاورزان و کارخانه‌داران است و باید قبل از فصل برداشت جدید، برنج‌ها در بازار عرضه شوند و به مصرف برسند.» کشاورز اجرای این برنامه را بر اساس توافق میان انجمن تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان برنج با استانداری مازندران عنوان کرده است و چنانچه این سیاستگذاری به رونق برنج ایرانی کمک کند به سایر استان‌های برنج خیز کشور نیز تعمیم داده می‌شود.

افزایش تولید برنج در سال گذشته
میزان مصرف سالانه برنج در کشورمان 3 میلیون و 200هزار تن است که از این میزان به طور متوسط سالانه 2میلیون و 200هزار تن آن در کشورمان تولید شده و یک میلیون تن آن نیز از طریق واردات تأمین می‌شود اما در سال 1401، حدود 2 میلیون و 450 هزار تن برنج تولید شد که حاکی از رشد تولید برنج است.
عرضه بالای برنج خارجی
 در استان‌های شمالی
 محمدباقر ابراهیمی، رئیس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به باقی ماندن برنج‌های سال قبل در کارخانه‌ها و انبارها می‌گوید: به طور میانگین 40 درصد از برنج‌های باقی‌مانده از سال گذشته روی دست کشاورزان مانده است و اکنون شرایط به گونه‌ای است که کشاورزان به‌دنبال فروش برنج برای تهیه هزینه و آماده شدن برای کاشت امسال هستند.
وی اضافه می‌کند: برنج در درب کارخانه به کیلویی 75 هزار تومان رسیده است اما حتی با این قیمت هم به سختی به فروش می‌رود. متأسفانه ذائقه‌ها به سمت استفاده از فست فود رفته است و به همین علت از برنج کمتر استفاده می‌شود. ابراهیمی با انتقاد از واردات زیاد برنج به کشور در سال گذشته می‌افزاید: واردات زیاد یکی از عواملی بود که باعث شد حجم بالایی از محصول برنجکاران به فروش نرسد. ما از دولت تقاضا می‌کنیم ارز واردات به برنج به خرید برنج از کشاورزان اختصاص پیدا کند و فروشگاه‌های بزرگ برنج مصرفی خود را از کشاورزان خریداری کنند. دولت می‌تواند از طریق اداره کل غله و خدمات بازرگانی برنج از نوع ارقام پرمحصول را از کشاورزان خریداری کند تا مابقی برنج‌ها بتدریج به بازار وارد شوند. به گفته ابراهیمی، تاکنون از میان همه فروشگاه‌های بزرگ فقط فروشگاه اتکا برنج مورد نیاز خود را به میزان 50 هزار تن از نوع شیرودی خریداری کرده است و شرکت‌های دیگر اقدام به فروش برنج داخلی نکرده‌اند. این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت برنج توسط کشاورزان انجام نمی‌گیرد، می‌افزاید: سال گذشته برنج کیلویی 50 هزار تومان بود و شرکت‌های بزرگ قیمت‌ها را بتدریج بالا بردند و تا 120 و 130 هزار تومان رساندند و به سود بالایی رسیدند درحالی که با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر کالا را خریده بودند.
رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران با اشاره به کیفیت قابل قبول برنج ایرانی در برابر برنج خارجی می‌گوید: برنج پرمحصول در هر هکتار 5 تن محصول می‌دهد و برنج‌های طارم و هاشمی در هر هکتار بیش از 2 تن امکان برداشت وجود ندارد و همین مسأله باعث تفاوت قیمتی می‌شود. وی ادامه می‌دهد: متأسفانه در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای گیلان، مازندران و گلستان که قطب تولید برنج کشور هستند، به اندازه‌ای میزان عرضه برنج خارجی زیاد است که به همان میزان برنج ایرانی وجود ندارد. تا یک ماه آینده دما به بیش از 30 درجه می‌رسد و برنج عطر و کیفیت خود را از دست می‌دهد و قابل فروش نخواهد بود. ابراهیمی تصریح می‌کند: برآورد می‌شود برنج‌های باقیمانده از سال قبل به بیش از یک میلیون تن برسد درحالی که از 20 تیرماه برنج‌های جدید وارد بازار می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی