صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

امضای ۲ میلیارد دلار توافقنامه در ایران اکسپو ۲۰۲۳

فتح بازارهای جدید تجاری وتوسعه صادرات محقق خواهد شد

روز گذشته با مشارکت جمع کثیری از فعالان اقتصادی داخلی و خارجی، پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با عنوان ایران اکسپو ۲۰۲۳ با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

فراهم شدن افزایش جهش تجاری
مهدی نیازی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رویداد با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم ارتباط گسترده با کشورهای جهان بویژه کشورهای همسایه و همسو بوده، گفت:در این رویداد بیش از ۶۵ کشور جهان حضور دارند. همچنین یک هزار و ۲۰۰ فعال اقتصادی، تاجر و صنعتگر در این رویداد برای مشاهده توانمندی‌های صادراتی ایران حضور پیدا کرده‌اند.
سرپرست وزارت صمت از مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ایران اکسپو ۲۰۲۳ را توسعه صادرات و فتح بازارهای جدید تجاری برشمرد و افزود: می‌توانیم روابط گسترده‌ای با دیگر کشورها با برگزاری این نمایشگاه برقرار کنیم. همچنین در رویکرد جدید باید بازارهای صادراتی را توسعه دهیم و در همین راستا کشورهای آسیای جنوب شرقی، منطقه آفریقا و همسایگان، مناطق هدفی هستند که در اولویت برنامه‌ریزی ارتباط و توسعه روابط تجاری قرار دارند. نیازی بیان داشت: در این رویداد چند روزه مذاکرات متعدد با مقام‌های کشورهای حاضر، جلسات
B 2 B (بین بنگاهی) با فعالان اقتصادی و نشست‌های مذاکراتی بین دولت و مقام‌های تجاری کشورها برنامه‌ریزی شده که به نظر می‌آید رویدادهای مذکور منجر به انعقاد تفاهمنامه‌ها، قراردادها و موضوعاتی شود که برمبنای آنها امسال و سال‌های آینده با جهش تجاری روبه‌رو شویم.

برگزاری بیش از ۶۰۰ نشست تخصصی
بر اساس این گزارش، علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها بیش از یک تا ۲ میلیارد دلار موافقتنامه و قرارداد تجاری در مدت سه روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی «ایران اکسپو ۲۰۲۳» به امضا خواهد رسید.
پیمان پاک در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به تأکید رئیس جمهور و دولت سیزدهم مبنی بر توسعه تجارت خارجی و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی، در ادامه برنامه‌های متعددی که سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه داشتند اقدامی مشترک برنامه‌ریزی کردیم تا پنجمین رویداد برای نمایش توانمندی‌های صادراتی ایران را امسال برگزار کنیم.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: با توجه به اینکه این نمایشگاه پس از پنج سال وقفه به دلیل کرونا برگزار می‌شود و با تأکید دولت بر به نمایش گذاشتن نتیجه فعالیت‌ها و ثمربخشی روابط، فعالیت گسترده‌ای در این راستا از چند ماه پیش آغاز شد.
پیمان‌پاک تصریح‌ کرد: اکنون ۱۲۵۰ تاجر، رئیس اتاق بازرگانی، معاونان وزرا و مقام‌های مختلف مرتبط با حوزه تجارت خارجی بیش از ۶۵ کشور مختلف اروپایی، امریکایی، کشورهای همسایه، حوزه اوراسیا، امریکای لاتین، جنوب شرق آسیا و قاره آفریقا در این نمایشگاه حضور مؤثر پیدا کرده‌اند.
وی ادامه‌ داد: هیأت‌های مختلف بیش از ۳۰ نفر از امارات متحده عربی، ۴۰ نفر از عربستان، ۵۰ نفر از عمان، ۵۰ نفر از پاکستان، ۱۰۰ نفر از چین و از همه کشورهای فعال و نقاط هدف ایران برای توسعه روابط اقتصادی با استقبال گسترده در این رویداد حضور پیدا کردند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در مدت سه روز برگزاری نمایشگاه بیش از ۶۰۰ نشست تخصصی B 2 B (بین بنگاهی)  برگزار می‌شود، تأکید کرد: بخش خصوصی بویژه اتاق‌های مشترک بازرگانی همکاری بسیار خوبی را انجام داد و فعالانه حضور پیدا کردند.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: برنامه دیگر وزارت صمت بازدید مقام‌های خارجی از کارخانجات و شرکت‌های صنعتی شناخته شده است و بر همین اساس روز گذشته وزیر صنعت و تجارت عمان از سه مجموعه بزرگ صنعتی و تجاری بزرگ کشور بازدید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی