رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر خبر داد

۱۰ واکسن کرونا، مورد تأیید برای حجاج

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر توضیحاتی درباره واکسن‌های مورد نیاز زائران حج تمتع و جزئیات خریداری دارو از عربستان ارائه داد.
اعزام زائران حج تمتع کشور از سوم خردادماه آغاز می‌شود و زائران در قالب گروه‌های کاروان مدینه اول و مدینه دوم به این سفر معنوی مشرف خواهند شد. امسال نخستین حج تمتع بدون محدودیت با وجود ادامه شیوع کرونا در برخی از کشورهای جهان است. سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر درباره داروهای مورد نیاز حجاج به مهر گفت: داروهای مورد نیاز مانند آنتی‌بیوتیک در کارگروه دارویی بررسی و پس از آن ثبت سفارش و خریداری  و پس از بسته‌بندی جهت استفاده زائران به عربستان ارسال می‌شود. اعزام تیم پزشکی و به طور کلی کادر درمانی به عربستان مانند اعزام زائران، پلکانی است و در صورتی که نیاز دوباره به دارو باشد، به کادر درمان و پزشکان ایران اطلاع داده خواهد شد تا زمانی که به عربستان اعزام می‌شوند، مجدداً داروهای مورد نیاز را ارسال کنند.
البته امکان خرید دارو در عربستان هم وجود دارد و هر سال اقلامی در عربستان خریداری می‌شود. به طور مثال در سال ۱۴۰۱ به طور کلی سرم را از عربستان تهیه کردیم چراکه هم در ایران کمبود سرم وجود داشت و هم  اگر می‌خواستیم از ایران سرم‌ها را ارسال کنیم به دلیل کرایه حمل‌ونقل قیمت تمام شده آن بیشتر بود. همچنین انواع شربت‌ها را که به لحاظ وزنی سنگین هستند از عربستان خریداری می‌کنیم چراکه هزینه اقلام ارسالی بر اساس وزن بار محسوب می‌شود لذا تصمیم گرفتیم این اقلام دارویی را هم در عربستان‌سعودی خریداری کنیم.
ناگفته نماند از نظر قوانین عربستان، نمی‌توانیم دارو را اگر در حج تمتع زیاد آمد در آنجا نگه داریم و باید آن را برگردانیم، لذا هزینه بار هم برای برگشت  دوباره دارو وجود داشت، لذا تصمیم بر این شد که برخی از داروها را در خود عربستان خریداری کنیم چراکه اگر دارویی هم اضافه بماند، می‌توانیم به آنها پس بدهیم و مبلغ آن را بگیریم.
وی درباره واکسن زائران نیز بیان کرد: زائران باید دو دوز واکسن کرونا و واکسن مننژیت را تزریق کرده باشند، البته طبق سال‌های قبل واکسن فلج اطفال هم باید تزریق شود ولی از آنجایی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده فلج اطفال در ایران ریشه‌کن شده است دیگر لازم نیست قطره خوراکی داده یا واکسن فلج اطفال به زائران ایرانی تزریق شود. عربستان ۱۰ واکسن را اعلام کرده که البته واکسن ایرانی جزو آن نبوده است ولی اگر زائران ایرانی دو دوز واکسن که گواهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را داشته باشد تزریق کرده باشند، می‌توانند به عربستان برای حج اعزام شوند.
جستجو
آرشیو تاریخی