صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

آرزوی عباس یاری برای بهبودی احمدرضا احمدی شاعر شهیر کشورمان که چند روزی است به بستر بیماری افتاده، اطلاع‌رسانی کیهان کلهر درباره آلبوم تازه‌اش و گرامیداشت یاد زنده‌یاد بدیع‌الزمان فروزانفر به بیان محمدرضا شفیعی کدکنی بخشی از مطالبی است که در مجازی امروز می‌خوانید.

آرزوی بهبودی شاعر عشق و احساس
عباس یاری، منتقد و نویسنده سینما تصویری از احمدرضا احمدی، شاعر معاصر کشورمان را منتشر کرده که یکی-دو روزی است خبر بستری شدنش در بخش مراقبت‌های ویژه به نقل از ماهور، دختر این شاعر و نقاش پیشکسوت منتشر شده است. یاری چند سطری را هم ضمیمه تصویر دونفره‌اش با استاد احمدی کرده که در بخشی از آن آمده: «این روزهای بهار، احمدرضا احمدی عزیز، شاعر عشق و احساس، ‌زاده بهار، در بیمارستان بستری است، کسی که کلام پر احساس، شعرهای پر احساس و تصویرسازی‌هایش، ما را حتی در خزان‌ترین فصل سال به یاد بهار می‌اندازد.» او در ادامه بخشی از شعر احمدرضا احمدی را آورده و در آخر هم برای دوست قدیمی‌اش آرزوی سلامتی کرده و نوشته: «برایش‌ آرزوی سلامتی، حال خوب و لب خندان دارم. احمدرضای عزیز می‌داند که قلب ما همیشه برای سلامتی‌اش می‌تپد و او حتماً صدایش را می‌شنود.»

اجرایی از کلهر و گروه جاده ابریشم
کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده، تصویری را بازنشر کرده که خبر از انتشار آلبوم تازه‌ای از این هنرمند باسابقه کشورمان می‌دهد. این آلبوم «آسمان هر جا همین رنگ است» نام دارد و تصویری که ضمیمه‌اش شده هم آسمانی آبی را پیش‌روی علاقه‌مندان قرار داده است. کلهر اپلیکیشن‌هایی را که از طریق آنها می‌توان به این آلبوم دسترسی پیدا کرد، در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی معرفی کرده است. این هنرمند کشورمان در پست دیگری، اطلاعاتی درباره اجرای تازه‌اش با گروه جاده ابریشم در خارج از کشور منتشر کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید سری به صفحه این هنرمند بزنید.

اظهار ارادت استاد کدکنی به زنده‌یاد فروزانفر
محمدرضا شفیعی کدکنی به طور مستقیم حضوری در فضای مجازی ندارد اما صفحه‌ای به نام وی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد که تحت نظارتش اداره می‌شود. شانزدهم اردیبهشت ماه مصادف با درگذشت یکی از بزرگان ادبیات معاصرمان است که نقش مهمی در پیشبرد این بخش از فرهنگ و ادب‌مان در روزگار معاصر و بویژه در عرصه دانشگاهی ایفا کرده است. شفیعی کدکنی سالروز درگذشت زنده‌یاد بدیع‌الزمان فروزانفر را با انتشار تصویری یادآور شده و یادش را گرامی داشته است. در پست دیگری در صفحه منسوب به شفیعی کدکنی، تصویری از تعدادی دانش‌آموز که اطراف استاد کدکنی ایستاده‌اند و مشغول گفت‌وگو با وی هستند منتشر شده، این تصویر با انتشار چند سطری از مکالمه این استاد ادبیات با نوجوانان مذکور نیز همراه شده که در آن می‌خوانید: «دانش‌آموزان خوشحال از حضور در دانشکده ادبیات و علوم انسانی پرسیدند: اینکه می‌گویند به شما استاد، چه حسی دارید؟ دکتر شفیعی کدکنی که از این پرسش نوجوان جا خورده بود لبخندی زد و گفت: هیچ کس تا حالا از من این سؤال را نپرسیده بود. سؤال سختیه! فقط می‌توانم بگویم که واژه استاد، فقط نام یک نفر را برایم تداعی می‌کند و آن شادروان استاد بدیع‌الزمان فروزانفر است.»

نوشته اکبر ایرانی برای 30سالگی میراث مکتوب
اکبر ایرانی، نویسنده و مدیر مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب هم با انتشار مطلبی درباره این اظهار خوشحالی کرده که آثار منتشر شده از سوی این مرکز علمی- پژوهشی به وب‌سایت بسیاری از کتابخانه‌های اروپایی و امریکایی راه یافته، او چند سطری هم در این باره نوشته که در بخشی از آن می‌خوانید: «صبح آدینه را به کتابخانه‌گردی در وب‌سایت کتابخانه‌های اروپایی و امریکایی گذراندم. چه پاداشی از این بالاتر که به هر کتابخانه‌ای سر می‌زدم نشانی از آثار و منشور میراث مکتوب در آن می‌یافتم. خدای را سپاس که در آستانه سی‌سالگی تأسیس مؤسسه، به تبعیت از این مصراع از بیت منسوب به فردوسی که: (بسی رنج بردم در این سال سی) خود هم مرتکب این مصراع شدم که (احیای میراث کردم بسی) که بحمدالله در این کار کامیاب شدم تا کتاب‌های میراث را در جای جای مراکز ایران‌شناسی و کتابخانه معتبر خارجی به چشم ببینم.»

کنسرت تازه علیرضا قربانی برای تبریزی‌ها
علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی هم خبر از برپایی کنسرت تازه‌اش داده، اجرایی که بزودی به میزبانی تبریزی‌ها انجام می‌شود. مدیریت هنری این کنسرت را حسام ناصری برعهده دارد.علاوه بر این قربانی بخش‌هایی از قطعه‌ای که برای ایران خوانده را با مخاطبان به اشتراک گذاشته و نوشته: «گاهی بنام میهنم خو کرده با جان و تنم/ سبز و سپید سرخ تو، زیباترین دلدار تو» شعر این قطعه را بنابر اطلاعاتی که قربانی منتشر کرده، مسعود کلانتری گفته و آهنگسازی‌اش را هم آرمان موسی‌پور برعهده داشته است. کار گرافیک آن هم با محمدیعقوب‌خانی بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی