شاخص کل بر فراز 2 518 331

ریسک بالای بازارهای رقیب به نفع سرمایه‌گذاری در بازار سهام تمام شده است

 معاملات روز سه شنبه، بازار سهام با ورود قدرتمند پول از سوی سرمایه گذاران حقیقی همراه بود و بازار از همان ابتدا با قدرت نمایی خریداران رو به رو بود که تا پایان معاملات نیز ادامه داشت و شاخص کل بورس ورود قدرتمندی را به کانال 2.5 میلیون واحد در این روز تجربه کرد.
 با پایان معاملات روز سه شنبه 12 اردیبهشت در پی بازگشایی نماد اخابر و توجه مجدد بازار به نمادهای فلزی، شاخص کل بورس توانست با رشد بیش از 37.7 هزار واحد از مرز 2.5 میلیون واحد عبور کرده و با ثبت بازدهی 1.5 درصدی در ارتفاع 2 میلیون و 518 هزار و 331 واحد به معاملات خود خاتمه دهد. در عین حال شاخص کل هم وزن نیز در پی رشد چشمگیر نمادهای کوچک در مقابل نماد های بزرگ، بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل بورس، معادل 2.48 درصد به ارمغان آورد و با رشد 20 هزار و 433 واحدی تا ارتفاع 845 هزار و 396 واحد بالا رفت.
همچنین در بازار فرابورس نیز شاهد سبزپوشی  شاخص اصلی این بازار بودیم و شاخص کل فرابورس در روز سه شنبه با رشد 577 واحد و ثبت بازدهی 1.85 درصد به ارتفاع 31 هزار و 722 واحد دست پیدا کرد.
از جمله عواملی که می تواند بر رشد دیروز بازار موثر باشد این است که مجلس روز دوشنبه قانون مالیاتی جدیدی را تصویب کرد که بر اساس آن تمامی بازارهای مالی و سرمایه‌ای اعم از طلا، ارز، مسکن، خودرو و حتی کریپتو مشمول مالیات دولت می‌شوند؛ این قانون در صورت اجرا، قطعاً به نفع بازار سرمایه تمام می‌شود و می‌تواند پول تازه‌‌نفسی را وارد معاملات بازار سهام کند.
 
ورود بی وقفه پول حقیقی به معاملات خرد
در جریان داد و ستد روز سه شنبه 12 اردیبهشت، معاملات خرد بازار سهام برای سیزدهمین روز معاملاتی متوالی است که از تب و تاب نیفتاده و کماکان با خالص یکهزار و 427 میلیارد تومان جریان ورود پول از سوی سرمایه گذاران حقیقی همراه بوده است. این در حالی است که در روزهای اخیر صندوق های درآمد ثابت با اقبال مناسبی از سوی حقیقی ها مواجه نبوده و شاهد خروج پول بوده اند. بدین ترتیب در روز سه شنبه نیز این صندوق ها به طور خالص شاهد خروج 67 میلیارد تومان پول حقیقی بودند.
این ورود پول حقیقی به معاملات خرد می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، از جمله این دلایل به مقایسه بازار سهام با سایر بازارهای رقیب باز می گردد. در حالی که نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی در هفته جاری یک روند صعودی را آغاز کرده و در روز دوشنبه به کانال 55 هزار تومان نیز وارد شده بود، اما به نظر می رسد ریسک هایی که بر این بازار مترتب است از ورود جدی سرمایه گذاران به معاملات ارزی جلوگیری می کرد. این در حالی است که در تمام روزهای هفته جاری شاهد ورود پول قدرتمند به معاملات بازار سهام بودیم. این امر نشان می دهد برآورد سرمایه گذاران از ریسک بازار سهام کمتر از ریسک موجود در بازارهای رقیب به خصوص بازار ارز بوده است. همانطور که در روزهای اخیر شاهد نظر کارشناسان و تحلیلگران مختلف مبنی بر ریسک بالای خرید دلار و بازگشت نرخ ارز بودیم، روز سه شنبه قیمت دلار در بازار آزاد با کاهش رو به رو شد و کانال 55 هزار تومان را از دست داد. لذا در حال حاضر به خصوص با تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه بازار ارز ریسک بالای خودش را به نمایش می گذارد و در مقابل بازار سهام با توجه به معافیت مالیاتی که در این قانون کسب کرده است بستر مناسب تری را برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است. اما نکته ای که در خصوص ورود پول های جدید به معاملات خرد بازار سهام باید مد نظر قرار گیرد، این است که این پول ها به رغم آنکه حمایت بسیار مناسبی که در این روزها از معاملات دارد، اما با ورود این پول ها به معاملات ثانویه بازار نمی توان بر رشد سرمایه گذاری در بخش مولد اقتصاد امیدوار بود و برنامه ریزی مسئولین در خصوص ورود پول های حقیقی به بازارهای اولیه را لازم دارد. در واقع در شرایط کنونی که بازار سهام از ارزندگی بنیادین برخوردار بوده و در حال جبران عقب ماندگی‌های خود نسبت به بازارهای دیگر است، بستر مناسبی برای به کارگیری پول های جدید این بازار برای توسعه بخش مولد اقتصاد وجود دارد و بهتر است از سوی مسئولین مورد توجه قرار گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی