ایران به دنبال تکرار بازی‌های درخشان 2019

کاظمی: هر مسابقه در جام‌جهانی سرنوشت‌ساز است

پریسا غفاری
روزنامه نگار

 

داستان تکراری همگروهی با اسپانیا و برزیل، دست‌بردار تیم ملی بسکتبال کشورمان نیست‌؛ ایران در جام جهانی 2023 که همین تابستان در شرق آسیا برگزار می‌شود، دوباره با هر دو تیم همگروه شده است. ایران در گروه G جام جهانی 2023 علاوه بر اینها، با ساحل عاج، نماینده آفریقا هم همگروه شده است. این جام با حضور 32 تیم به ‌صورت مشترک، از 3 تا 19 شهریور، در کشورهای فیلیپین، اندونزی و ژاپن برگزار می‌شود.
در دور پیش بازی‌ها که در چین برگزار شد، اسپانیا قهرمان شد. ایران هم یکی از بهترین عملکردهای تاریخ خود را در جام جهانی به نمایش گذاشت و در بازی با اسپانیا، چنان درخشید که مربی این تیم سرشناس، ‌مجبور شد در کوارتر آخر ستاره‌هایش را که به آنها استراحت داده بود، به میدان بفرستد. در نهایت این بازی با اختلاف اندک و با نتیجه 65 بر 73 به ‌نفع اسپانیا به پایان رسید، اما نخستین تجربه بازی با اسپانیا در جام جهانی اینقدر جذاب و نزدیک نبود و ایران در جام جهانی 2014 در خود اسپانیا، با نتیجه 90 به 60 مغلوب میزبان شد.
برزیل هم سابقه‌ای طولانی در جام‌های جهانی دارد‌؛ تیم ملی کشورمان، در نخستین حضورش در جام جهانی در سال2010 با برزیل همگروه شد و با وجود درخشش حامد حدادی (16 امتیاز و 9 ریباند)، با نتیجه 65 بر 81 مغلوب شد. در جام جهانی 2014، تقابل دوباره 2 تیم، باز هم به نفع نماینده امریکای جنوبی بود و برزیل این بار با نتیجه 79 بر 50 تیم ملی کشورمان را شکست داد. اما ساحل عاج، دیگر حریف ایران در مرحله مقدماتی، ‌یکی از قدرت‌های بسکتبال آفریقاست و با وجود شگفتی‌های زیاد در مرحله مقدماتی، موفق شد از پس مدعیان بربیاید و به مسابقات صعود کند.
شاگردان مهران شاهین طبع، سرمربی سابق تیم ملی در مرحله گروهی دور پیش، علاوه بر اسپانیا، با پورتوریکو و تونس هم همگروه بودند و این فرصت را داشتند که برای نخستین بار، به ‌عنوان یکی از صعودکننده‌های اصلی به مرحله بعد بروند، و در پی پیروزی برابر آنگولا و فیلیپین و به لطف شکست چین مقابل نیجریه در یک گروه دیگر، به ‌عنوان یکی از  نمایندگان آسیا، راهی المپیک توکیو شدند. تیمی که درخشان‌ترین عملکرد را در طول جام جهانی‌هایی که حضور داشته به نمایش گذاشت.
اما ارسلان کاظمی، ملی‌پوش باسابقه کشورمان که این روزها در لیگ برتر و سوپرلیگ غرب آسیا همانند یک ستاره با بازی‌های خوبش می‌درخشد، بعد از اعلام قرعه‌کشی گفت: «گروه بسیار سختی داریم و باید دانست که تیم‌های حاضر در جام جهانی همه خوب‌های این رشته هستند که به مرحله نهایی رسیده‌اند، بازیکنان مطرح هر کشوری هم به این جام می‌آیند پس هر مسابقه برای هر تیمی سرنوشت‌ساز است.»
دیگر بازیکن ملی‌پوش کشورمان بهنام یخچالی نیز بر سخت بودن گروه ایران تأکید می‌کند و می‌گوید: «گروه ما نسبتاً سخت است. اسپانیا قهرمان جهان است، ساعل عاج نیز در انتخابی‌ها شگفتی آفرید و برزیل هم که قدرتش در بسکتبال مشخص است، پس باید یک برنامه‌ریزی خوب کرد تا نمایش بسیار عالی داشته باشیم. اگر همانند دوره قبلی با تیم‌های اسپانیا، یونان، روسیه و لهستان بازی‌های دوستانه‌ای داشته باشیم مسلماً عملکرد خوبی خواهیم داشت.»

جستجو
آرشیو تاریخی