صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

عاشقانه‌ای حماسی از عشایر ایران

جبارآذین
مدرس و منتقد سینما و تلویزیون


همزمان با پخش سریال «گیلدخت» که وقایع و رخدادهای آن در دوران تلخ، سیاه و پرماجرای قجر می‌گذرد، رسانه ملی در سال جدید پخش یک مجموعه جذاب عاشقانه تاریخی دیگر را آغاز کرده که ماجراها و حوادث آن همانند «گیلدخت» در عصر و دوره حاکمیت قجرها و ارباب‌ها بر ایران روی می‌دهد. در «گیلدخت»، عاشقانه «گلنار و اسماعیل» و در سریال دیدنی آتش و باد، عاشقانه «جهان‌پسند و خورشید» محور رویدادهای مختلف تلخ و شیرین این دو سریال را رقم می‌زنند. مجموعه تاریخی، اجتماعی، خانوادگی و دلبرانه «آتش وباد» که داستان‌های خود را با تورق و عبور از سه شاخصه آثار«بومی و ملی و اجتماعی» و «سبک زندگی ایرانی و اسلامی» و«دوران قجر» در قالب هنر و سریال بازگو و بازآفرینی می‌کند، روایت دیگری از هر دو روی سکه زندگی اجتماعی مردم و درباری اشراف و خان‌ها در دوران قجر است که نویسندگان و کارگردان آن کوشیده‌اند، ضمن وفاداری به اتفاق‌های تاریخی، بازنمای درست و هنرمندانه زندگی، مناسبات و آیین‌های بومی و قومی عشایر دلاور ایران در زمانه حکومتگری سیاه قجر باشند. آنچه در «آتش وباد»، با‌ وجود مشابهت‌های مضمونی عاشقانه و اجتماعی و تاریخی، از «گیلدخت» پررنگ‌تر است، توجه در پژوهش و نگارش خوب و دراماتیک و اجرای قوی، نمایش پسندیده فرهنگ و آداب و رسوم عشایر و مناسبات اجتماعی و سیاسی مردم با حاکمان وقت و همچنین عنایت به اجرایی کردن مؤلفه‌ها، ویژگی‌ها و مختصات زندگی سبک ایرانی و اسلامی در جای جای سریال، زندگی خانوادگی و قومی عشایر، باورها و اعتقادهای مردم، سنت‌های جاری در میان عشایر، زنان و نسل جوان و نمایش خصوصیات منطقه‌ای و جغرافیایی و تاریخی مردم و استان فارس است. نگره پژوهش تاریخی در مورد زندگی و آیین‌های عشایر، روابط اجتماعی و سیاسی دوران قجر و ترسیم و تصویر ایام سلطه اشراف و خوانین بر کشور و مبارزات مردم  ضد آن‌ها و بیگانه‌ها از امتیازهای ساخته خوب مجتبی راعی، کارگردان متدین ومتعهد سینما و تلویزیون است که در کنار دیگر نقاط قوت «آتش وباد» از جمله متن بامحتوا و خوش پرداخت، بازی‌های مطلوب، کارگردانی حرفه‌ای و روبه جلو، تصویر و فضاسازی‌های جذاب و پرداخت مضمونی و محتوایی و ساختار هنری حساب شده، از این سریال، اثری دیدنی، مخاطب‌پسند و پرخاطره ساخته است.
مجتبی راعی، پیش‌تر فیلم‌ها و مجموعه‌های خوب «تولد یک پروانه»، «انسان واسلحه»، «ترنج»، «عصر روز دهم»، «صنوبر»، «جای امن»، «تونل»، «سفر به هیدالو» و... را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. کارگردانی متبحرانه سریال به یادماندنی «آتش وباد»، بخشی دیگر از توانایی‌ها و قابلیت‌های او را به رخ می‌کشد و سریالی مانا به پرونده سریال‌های ماندگار رسانه ملی می‌افزاید. «آتش وباد»، نمایش هنرمندانه و متعهدانه بخشی از تاریخ یک کشور و ملت است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی