عدم ثبت مورد بومی مالاریا طی ۴ سال اخیر در کشور

رئیس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت گفت: با وجود ثبت مواردی از بیماری مالاریا طی سال گذشته که همه غیربومی بوده است، کشور ایران در بین ۲۲ کشور منطقه مدیترانه شرقی هنوز هم به عنوان یک کشور موفق شناخته شده که هیچ مورد بومی مالاریا در آن گزارش نشده است.
وی افزود: خوشبختانه وزارت بهداشت ایران نیز هم راستا با نهضت مبارزه جهانی با مالاریا موفق شده طی ۴ سال اخیر هیچ مورد بومی مالاریا را در کشور نداشته باشد که نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه برنامه کنترل مالاریا بعد از شش دهه مبارزه با این بیماری در کشور است. رئیس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت، بیان کرد: این پیشرفت‌ها در شرایط سخت سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های فلج کننده، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین پاندمی کووید ۱۹ به دست آمده که بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های تکنیکال و فنی این سازمان، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.
وی تأکید کرد: در کنار این کمک‌ها، تلاش همکاران ما بویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور؛ استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، سبب شده که ما در کنار کشوری مثل پاکستان چنین دستاورد بزرگی داشته باشیم. او با اشاره به اینکه سال گذشته متأسفانه بعد از نزدیک به ۱۰ سال کاهش موارد مالاریا، شاهد افزایش مواردی از این بیماری بودیم، تصریح کرد: البته همه این موارد، وارده از مرزهای جنوب و جنوب شرقی کشور و عمدتاً از کشور پاکستان بوده و به هر حال برنامه ما را متأثر خواهد ساخت. نگرانی ما و همکاران این است که موارد وارده از کشورهای افغانستان و پاکستان تبعاتی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی