رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر(ع) هشدار داد

طغیان ویروس «روتاویروس» در کودکان

رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر(ع) با هشدار نسبت به آغاز اپیدمی روتاویروس در کودکان و افزایش مراجعات آن در این بیمارستان، از خانواده‌ها خواست تا در صورت مشاهده علائم اسهال و استفراغ در کودکان به پزشک مراجعه کرده و از خوددرمانی پرهیز کنند.
دکتر فرهاد چوبدار درباره وضعیت فعلی ابتلا به کرونا در کودکان، به ایسنا گفت: تقریباً از اواخر فروردین‌ماه ۱۴۰۲، سیر نزولی ابتلا به کرونا آغاز شد و در حال حاضر تعداد بیمارانی که با کرونا مراجعه می‌کنند، کمتر است و طبیعتاً تعداد بستری و عوارض هم کمتر شده است. بخشی از این سیر نزولی هم به دلیل پایان زمستان است. البته اگرچه کرونا همچنان با ما خواهد بود و جهش‌های ژنتیکی آن منجر به بروز سویه‌های جدید کرونا می‌شود، اما با تعطیلی مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها انتظار داریم که این میزان شیوع باز هم کاهش پیدا کند.
چوبدار در ادامه صحبت‌هایش نسبت به آغاز یک اپیدمی ویروسی در بین کودکان هشدار داد و گفت: چندی پیش در شورای بیمارستان حدس زدیم که با یک اپیدمی اسهال و استفراغ از طریق ویروسی به نام روتاویروس مواجهیم. اگرچه اپیدمی روتاویروس قاعدتاً در زمستان بیشتر دیده می‌شود، اما در حال حاضر هم متأسفانه خودش را نشان داده و با طغیان و اپیدمی روتاویروس حداقل در شهر تهران مواجهیم. باید توجه کرد که این ویروس اسهال و استفراغ ایجاد می‌کند و شدیدترین نوع اسهال و استفراغ ویروسی به وسیله این ویروس ایجاد می‌شود و این موضوع را به معاونت بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت گزارش داده‌ایم.
رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر(ع) درباره علائم ابتلا به ویروس روتاویروس، گفت: مهم‌ترین علامت این ویروس اسهال و استفراغ است. البته این ویروس در همه سنین دیده می‌شود، اما در کودکان بسیار شایع‌تر است. در بسیاری از کشورهای دنیا واکسن علیه این ویروس وجود دارد، اما در کشور ما هنوز جزو واکسیناسیون روتین نیست. این ویروس شدیدترین نوع اسهال ویروسی را در همه گروه‌های سنی بویژه در کودکان ایجاد می‌کند. از عوارض آن کم‌آبی بسیار شدید، از دست دادن اشتها، تخریب پرزهای روده و از بین رفتن آنزیم لاکتاز و ایجاد مدفوع اُسموتیک اسیدی می‌شود که هم باعث ایجاد صدمات پوستی شده و هم اسهال را طولانی می‌کند؛ به طوری که ممکن است تا دو یا سه هفته اسهال ادامه یابد. از طرفی ممکن است منجر به اختلالات قند خون شود و شدیدترین عارضه آن هم کم‌آبی و دهیدراتاسیون است.
رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر(ع) درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از روتاویروس نیز به ایسنا گفت: این بیماری مرگ‌ومیر بالایی ندارد. خوشبختانه سیستم بهداشتی ما با این بیماری بسیار آشنا بوده و جهت مقابله با کم‌آبی دستورالعمل دارد؛ اما اگر بیماری اولیه‌ای وجود داشته باشد یا بیمار نتواند خودش را به مراکز درمانی برساند، ممکن است مرگ‌و‌میر هم به همراه داشته باشد. بیشترین تهدیدی که این ویروس دارد، افزایش تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها است که هزینه کلی سرانه بهداشت جامعه را بالا برده و خانواده‌ها را به دردسر می‌اندازد.
جستجو
آرشیو تاریخی