صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و یک - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و یک - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

شهادت پنس درباره ترامپ

معاون سابق رئیس‌جمهور سابق امریکا، بلند‌پایه‌ترین مقامی است که در دادگاه 6 ژانویه شهادت داده است

لاله مهرزاد
خبرنگار

مایک پنس، معاون اول دونالد ترامپ در زمانی که رئیس‌جمهور امریکا بود، روز پنجشنبه در دادگاه حاضر شد تا درباره پرونده یورش به کنگره امریکا شهادت دهد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایک پنس اواسط هفته پیش تأکید کرده بود، در این دادگاه که به نقش دونالد ترامپ در وقایع روز 6 ژانویه 2021 رسیدگی می‌کند، چیزی جز حقیقت نخواهد گفت. از همین رو بنا بر این گزارش، حضور او در چنین دادگاهی می‌تواند نقطه عطفی برای تحقیقات در این خصوص باشد. حضور پنس در این دادگاه همچنین پیامدهای سیاسی بسیاری خواهد داشت، زیرا او از جمله کسانی است که گفته می‌شود یکی از نامزدهای حضور در انتخابات درون‌حزبی است که برنده آن کاندیدای نهایی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات 2024 خواهد بود. از همین رو احتمالاً او باید بزودی به عنوان رقیب ترامپ که عزم خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آتی امریکا جزم کرده،
 رو در روی او قرار گیرد.
شهادت پنس در حالی انجام شد که پیش از آن وکلای ترامپ در نامه‌ای خواهان عدم حضور پنس در دادگاه شده بودند. با این حال یک فرد نزدیک به دادگاهی که معاون سابق ترامپ به آن فراخوانده شده بود، تأکید کرد، دادگاه بدون توجه به این نامه، پنس را احضار کرد و از وی در خصوص وقایع روز 6 ژانویه 2021 شهادت گرفت.
این در حالی است که پنس یک بار دیگر نیز در اوایل سال میلادی، میانه زمستان، به دادگاه احضار شده بود، اما وکلای ترامپ به بهانه اینکه طبق قانون اساسی معاون سابق رئیس‌جمهور نمی‌تواند در دادگاه درباره عملکرد رئیس سابق خود شهادت بدهد، اجازه برپایی جلسه پرسش و پاسخ از وی را نداده بودند. پنس بلندپایه‌ترین مقامی است که در دو سال گذشته در دادگاه حاضر شده تا درباره نقش ترامپ در وقایع یورش به کنگره امریکا شهادت دهد.
هرچند شهادت پنس در دادگاه کاملاً محرمانه انجام شد و تا دیروز نیز مشخص نبود که وی به وکلای حاضر در این نشست چه چیزی گفته است، اما طبق آنچه که پنس پیش‌تر گفته بود، مشخص است که وی در آن روز تاریخی تلاش کرده بود، ترامپ را متوجه عواقبی کند که تهییج حامیانش می‌توانست برای او به عنوان رئیس‌جمهور مستقر و کاندیدای شکست‌خورده داشته باشد. پنس همچنین پیش‌تر فاش کرده بود، از آنجا که طبق قانون معاون رئیس‌جمهور نقشی تشریفاتی در شمارش آرای الکترال دارد، ترامپ از وی خواسته بود، اقدامی در خصوص آرای الکترال انجام دهد اما وی نپذیرفته بود. وی حتی گفته بود، ترامپ، خانواده‌اش و هر کسی را که آن روز در کاخ سفید حضور داشت به خطر انداخت و تاریخ روزی او را مسئول تمام آن وقایع خواهد دانست.
بنابراین تصور می‌شود، وی در دادگاه نیز جملات چندان متفاوتی نسبت به آنچه که پیش‌تر گفته بود، بیان نکرده باشد.
ترامپ روز پنجشنبه در واکنش به شهادت پنس و در پاسخ به خبرنگارانی که می‌پرسیدند، آیا نگران شهادت معاون اول سابق خود نیست، گفت: «نه نیستم و هیچ چیز نیز درباره آن نمی‌دانم.»
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی